Jump to content

Ratt + Nivåreg på 250d 1990mod

Recommended Posts

Posted

Hei har et par spørsmål om min 1990 250d, 124.

Skal bytte ratt, hvilket verktøy trengs?

Det er nivåreg bak, men den virker ikke lenger, bilen gynger som bare det, Ser ikke noe lekk i rør, og påfyllingstank er full. Btw lekker det litt fra det lille oljefilter huset fremme på H.S hvis man står foran bilen. Den er vel til servo, men har den noe å si for nivåreg demperne bak? Ev. hva kan dette skyldes?

Takk for hjelp

Posted

Hei har et par spørsmål om min 1990 250d, 124.

Skal bytte ratt, hvilket verktøy trengs?

Det er nivåreg bak, men den virker ikke lenger, bilen gynger som bare det, Ser ikke noe lekk i rør, og påfyllingstank er full. Btw lekker det litt fra det lille oljefilter huset fremme på H.S hvis man står foran bilen. Den er vel til servo, men har den noe å si for nivåreg demperne bak? Ev. hva kan dette skyldes?

Takk for hjelp

For å bytte ratt trenger du en lang og solid umbraco. Jeg mener det var 10 mm, men er ikke helt sikker. Du bør ha av typen du kan bruke skralla på.

Når det gjelder nivåregulering, så vil jeg anbefale at du søker litt både her og på mercefreaken.com . Det er skrevet mye om saken.

Posted

Har du sjekket om staget fra stabstaget til ventilen sitter som det skal. Om den er hoppet av vil bilen bli litt vel soft bak. Om den olja som lekker ut er blank/brun, er det hydraulikkolje fra nivåen. Er den rød, er det servo og svart, ja det er motorolje... Du sier at nivåen ikke virker, hva er det som ikke virker? Heiser den seg opp igjen når du laster den tungt? Åssen ser olja ut i påfyllingstanken ut. Er den brun og tykk, kan du trygt bytte den. Mulig det ikke er mer enn det som skal til. Olja skal som sagt være blank og lett flytende. Litt tykkere enn H-melk :)

Posted

Ang nivåreg:

Sluttet plutselig å virke. olje byttet. olje ser fin ut. løfter/senker ikke uansett om jeg justerer bak eller lesser opp bil. Fra den tanke lakk det rød så den er det ikke... Hva er staget fra stabsstaget til ventilen?

Terje

Posted

Ang nivåreg:

Sluttet plutselig å virke. olje byttet. olje ser fin ut. løfter/senker ikke uansett om jeg justerer bak eller lesser opp bil. Fra den tanke lakk det rød så den er det ikke... Hva er staget fra stabsstaget til ventilen?

Terje

Nå henger jeg ikke helt med. Du spør hva staget mellom stabstaget og ventilen er til, samtidig sier du at du har justert bak?

Det staget mellom ventilen og stabstaget er for å justere høyden.

Jeg vil anbefale deg å forske litt på nivåreguleringen før du kobler ut hele greia. Nivå er veldig kjekt å ha.

Første skritt vil vel være å sjekke / bytte ut ventilen.

Skru av returen (den som går inn i toppen av hydraulikkoljetanken) mens bilen går. Hvis det kommer olje der, så pumper den olje. Da setter jeg en hundrings på at det bare er å bytte ventilen.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...