Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei.

Hva er normal driftstemp. på en 220 cdi motor?

Disse motorene brukes i flere modeller, og i mitt tilfelle er det en '05 S211 dersom det har noen betydning.

På vinterstid med 6-7 minus kryper den knapt over 50 grader, og jeg synes det er veldig lavt.  Dårlig termostat kanskje?

-a-

Posted

Jeg ville jo si det er litt dårlig. Om jeg ikke husker feil i farten, så er det en 92 graders termostat i den bilen. Den bør bli endel varmere... Nå er jo termostaten på de bilene et svakt punkt. På min 200 cdi så ligger den rundt 75-80 grader jeg trur det også egentlig er litt for dårlig

Posted

OM 646 oppnår normalt ganske grei temperatur når termostat og tilleggsvarmere er i orden. Vår 08-E220 CDI oppnår 80 grader eller mer ved ca 20 minus.

OM 611 i vår 02 C220 CDI har jeg benyttet alle triks i boka for å få i nærheten av driftstemp når det er 15 blå eller kaldere. Bytta termostat (3 ganger på 7 år), bytta elektrisk tilleggsvarmer, montert webasto og blenda rør til ekstra radiator som denne bilen av en eller annen merkelig grunn har fått. Ingen av delene har vært direkte innertiere. Sjelden den oppnår driftstemp på turer under timen når det drar seg under 15 kalde.

Har inntrykk av at samme motor i 210 er bedre. Denne motoren kom aldri i 211.

Posted

Min OM611 (2001 W210) legger seg stabilt på rett i overkant av 80 grader, men den bruker lang tid på å komme seg dit. Nå har jeg montert hot frog og hvis jeg lar den gå en times tid før en tur så har bilen driftstemp etter 15-20 minutter. Jeg vet at noen plasserer en papplate foran radiatoren om vinteren og det skal visstnok hjelpe litt på også. :)

Posted

Min OM611 (2001 W210) legger seg stabilt på rett i overkant av 80 grader, men den bruker lang tid på å komme seg dit. Nå har jeg montert hot frog og hvis jeg lar den gå en times tid før en tur så har bilen driftstemp etter 15-20 minutter. Jeg vet at noen plasserer en papplate foran radiatoren om vinteren og det skal visstnok hjelpe litt på også. :)

I gamle dager var det å få en rullegardin forran radiatoren, hvorfor er ikke dette på dagens biler? Et veldig enkelt, billig og greit ekstrautstyr :) Til trådstarter, bytt termostat som nevnt lenger opp.
Posted

To grunner til at man ikke ønsker rullgardin.

1. Med en termostat som fungerer er det helt unødvendig. Vann sirkulerer i radiator kun når det er behov for kjøling utover det som kjøles i varmeregister.

2. Du endrer luftflyt i motorrommet ganske dramatisk og selv om det er plater som dekker det meste under vil tildekking skape et kraftig undertrykk som sugger opp veldig møkkete og våt luft opp fra undersiden.

Med mye regn og mye motorveikjøring kan det være så ille at det forårsaker elektriske feil i motorrom. Jeg hadde papp foran i fjor, men merket ikke noen raskere oppvarming men la godt merke til hvor mye fortere det ble møkkete. Dernest fikk bilen nervøst sammenbrudd når vi kom frem ette 20 mil i regnvær på Julaften. Hornet tutet, bilen nektet å starte og ville på verksted. 5-6 timer i fred og med varme fra motor som fikk bre seg og tørke opp faenskapen og den ble sitt samme gamle jeg igjen.

Den plata skal ikke inn igjen i år for å si det slik.

Posted

Vitoen min låg på ca 50grader hele sommeren, den var opp mot 80 ett par ganger etter en seig oppoverbakke med biltralle med bil på etter.

Jeg byttet så thermostat(lokk, thermostat og føler) å vips så ligger den på 80grader t.o.m. på de kaldeste vinterdagene.

Så det er ikke noe å lure på, bare bytt.

Posted

To grunner til at man ikke ønsker rullgardin.

1. Med en termostat som fungerer er det helt unødvendig. Vann sirkulerer i radiator kun når det er behov for kjøling utover det som kjøles i varmeregister.

2. Du endrer luftflyt i motorrommet ganske dramatisk og selv om det er plater som dekker det meste under vil tildekking skape et kraftig undertrykk som sugger opp veldig møkkete og våt luft opp fra undersiden.

Med mye regn og mye motorveikjøring kan det være så ille at det forårsaker elektriske feil i motorrom. Jeg hadde papp foran i fjor, men merket ikke noen raskere oppvarming men la godt merke til hvor mye fortere det ble møkkete. Dernest fikk bilen nervøst sammenbrudd når vi kom frem ette 20 mil i regnvær på Julaften. Hornet tutet, bilen nektet å starte og ville på verksted. 5-6 timer i fred og med varme fra motor som fikk bre seg og tørke opp faenskapen og den ble sitt samme gamle jeg igjen.

Den plata skal ikke inn igjen i år for å si det slik.

Fint at du deler slike erfaringer Beckern, jeg var faktisk inne på tanken om ett sånt rullegardin.

Har Vito med om611 og samme symptomene som Tor Anton.

Når jeg måler med elektronisk termometer så viser dette 82grader,

Posted

I gamle dager var det å få en rullegardin forran radiatoren, hvorfor er ikke dette på dagens biler? Et veldig enkelt, billig og greit ekstrautstyr :) Til trådstarter, bytt termostat som nevnt lenger opp.

Dette er tilbake som ekstrautstyr (Airpanel) på nye C-klasse:

35210_mer_c_14_4t_test_9_big.jpg

Forøvrig skal en CDI-motor med fungerende termostat ligge på 80-90 grader gjennom hele året. Min kom heller ikke over 60 grader om vinteren da jeg kjøpte den, men etter bytte av termostaten holder den temperaturen bedre enn noen annen bil jeg har kjørt.

Posted

OM 646 oppnår normalt ganske grei temperatur når termostat og tilleggsvarmere er i orden. Vår 08-E220 CDI oppnår 80 grader eller mer ved ca 20 minus.

OM 611 i vår 02 C220 CDI har jeg benyttet alle triks i boka for å få i nærheten av driftstemp når det er 15 blå eller kaldere. Bytta termostat (3 ganger på 7 år), bytta elektrisk tilleggsvarmer, montert webasto og blenda rør til ekstra radiator som denne bilen av en eller annen merkelig grunn har fått. Ingen av delene har vært direkte innertiere. Sjelden den oppnår driftstemp på turer under timen når det drar seg under 15 kalde.

Hvilke tilleggsvarmere? Min 2004 E220CDI har bare webasto og tillegsvarme i varmeapparat, men trenger ikke å bruke tilleggsvarme for å oppnå over 80°C med velfungerende termostat :)
Posted

Hmmm.. Etter og ha lest litt her inne nå. Så lurer jeg jammen på om jeg også trenger ny termostat. Min bil blir aldri varmere enn 75-80 grader. Samme om det er sommer eller vinter.. Men det er jo ikke så ille stort avvik da

Posted

Mange takk for gode innspill! :thumbright:

Jeg spurte om dette hos Mercedes allerede første vinteren vi hadde bilen, i 2012/13, men fikk et vagt svar om at disse motorene generelt går kaldt.  Det ble dermed en kjølig kjøreopplevelse når det sank til 15-20 minus, og Webasto'en heller ikke virket.  Men da er det kanskje dårlig termostat så jeg starter med å bytte den uansett.

-a-

Posted

Hvilke tilleggsvarmere? Min 2004 E220CDI har bare webasto og tillegsvarme i varmeapparat, men trenger ikke å bruke tilleggsvarme for å oppnå over 80°C med velfungerende termostat :)

På 203 med OM611 sitter det en elektrisk tilleggsvarmer på blokka. Ingen i varmeregister som i 211.

Samme motor i 210 har en elektrisk varmer plassert høyre side foran i motorrommet.

Elektriske varmerene i 210 og 203 har en tendens til å slutte å fungere. I 203 er de latterlig dyre og omfattende jobb å bytte (må blant annet ut med starter.)

Varmeren i 211 er gull. Blåser lunk etter kort tid. :)

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...