Stud01 Posted December 16, 2014 Posted December 16, 2014 Hei, Bil: 2007 Mercedes E320 CDi 4matic (224hk) Noen som har erfaringer med tuning av overnevnte bil som kan komme med noen anbefalinger? Bilen brukes til pendling, ca 60000km årlig. Så ytelse og forbruk er svært viktig. Men, om dette går ut over andre ting, altså om jeg får problemer med funksjonelle egenskaper, driftsikkerhet eller service og vedlikehold så går jo vinninga opp i spinninga. Takker for tilbakemelding!
Beckern Posted December 16, 2014 Posted December 16, 2014 Vinninga går nok opp i spinninga uansett. Du har vel face lift 211 og det tror jeg er av de vanskeligere, men flisa og TS-racing på lørenskog gjør skikkelig jobb og lover at de kan ta alt. De sørger for at dyser og pumpe ikke slites unødig med høyere trykk og rett tuning som ikke medfører sot og tett partikkelfilter og adapsjon av girkasse. Det koster en del mer enn en boks men det er også vesentlig bedre.
Stud01 Posted December 16, 2014 Author Posted December 16, 2014 Takk for tilbakemelding. Ja det stemmer, jeg har face lift utgaven. Har hørt om TS-racing men hva mener du med flisa ? Du sier altså at denne bilen er en av de vanskeligste. Mener du da at det er vanskelig å få et godt resultat eller bare generelt at det er vanskelig å tune dem - få valgmulighetet/løsninger...?
Guest 1042 Posted December 17, 2014 Posted December 17, 2014 Flisa er nok Flissundet motor (eller hva de heter) på Flisa i Hedmark. facelift er vanskeligere å tune, da de i utgangspunktet har blitt programmert fra fabrikk til å yte nærmere optimalt enn tidligere modelmer.
Beckern Posted December 17, 2014 Posted December 17, 2014 Flisa er nok Flissundet motor (eller hva de heter) på Flisa i Hedmark. facelift er vanskeligere å tune, da de i utgangspunktet har blitt programmert fra fabrikk til å yte nærmere optimalt enn tidligere modelmer. Mulig du har rett, men jeg mente selve hjernen. Den ble byttet til face lift. Min ble jo "bricket" (like anvendelig som en murstein) fordi den ikke er helt enkel og du finner ikke program boks til akkurat denne men både nyere og eldre.
KennethJ Posted December 17, 2014 Posted December 17, 2014 Først: Multiposting er en uting! Man poster ett sted, og får svar i den ene tråden sin.. Man poster ikke flere tråder for moroskyld.. Deretter mitt svar fra den andre tråden din: Jeg vil tro sannsynligheten for at fordelingskassa ryker ikke blir mindre av tuning, for å si det sånn. Jeg husker ikke i farta, men mener 320CDI har den med clutchpakke.. Men så sjekket jeg da, og fant ut at det stemmer.. 320CDI 4Matic har fordelingskasse med clutchpakke (både sedan og stasjonsvogn), og er derfor utsatt for havari i denne.. Jeg ville definitivt ikke økt utover hva bilen normalt yter med tanke på dette, det koster 2700 euro å fikse dette i Tyskland, og vesentlig mer i Norge..
Frode Posted December 17, 2014 Posted December 17, 2014 hvis du skal gjøre dette for å spare penger på forbruk så vil det nok ikke bli noe særlig besparelse da chip koster endel tusen spesielt til disse da en må programere automaten for å spille i lag med den økte effekten. Og hvis 4 matic har et problem med fordelingskassen så hadde jeg lagt det på is.... Men det er ikke noe problem å chippe disse, men det koster litt.
Stud01 Posted December 17, 2014 Author Posted December 17, 2014 Først: Multiposting er en uting! Man poster ett sted, og får svar i den ene tråden sin.. Man poster ikke flere tråder for moroskyld.. Deretter mitt svar fra den andre tråden din: Jeg vil tro sannsynligheten for at fordelingskassa ryker ikke blir mindre av tuning, for å si det sånn. Jeg husker ikke i farta, men mener 320CDI har den med clutchpakke.. Men så sjekket jeg da, og fant ut at det stemmer.. 320CDI 4Matic har fordelingskasse med clutchpakke (både sedan og stasjonsvogn), og er derfor utsatt for havari i denne.. Jeg ville definitivt ikke økt utover hva bilen normalt yter med tanke på dette, det koster 2700 euro å fikse dette i Tyskland, og vesentlig mer i Norge.. Beklager multiposting... Første gang jeg spør om noe her den andre tråden er nå slettet. Dette er en 2007 Mercedes E320 CDi 4matic (224hk) W211 stasjonsvogn, face-lift utgaven. Det var interessant å høre om disse problemene. Jeg trodde nemlig at dette var noe av det mest solide en kunne kjøpe, og det var egentlig hovedårsaken til at valget falt på nettopp denne bilen til mitt formål. I tillegg hadde jeg et intrykk av at girkassene (5-trinns automat) var veldig bra? Setter stor pris på om du kan utrede litt mer rundt dette... Hvilke symptomer kan en se/føle etter? Går det ann å gjøre noe prevantivt? Hvor lang levetid regner en med?
FrodeS Posted December 17, 2014 Posted December 17, 2014 Det eneste man kan gjøre, er å bytte olje på automat OG fordelerkasse regelmessig. Symptomene er at fordelerkassa låser mellom foran og bak. Du vil kjenne at bilen "butter i mot" ved krapp sving på asfalt. Motoren og selve automatkassa er solide greier. Jeg skjønner riktignok ikke helt hvordan chipping skal gjøre problemet med fordelerkassa noe verre. Den låser kun når det spinner foran eller bak, så jeg vil tro at kjøremønsteret har mye mer å si enn toppeffekten i motoren.
KennethJ Posted December 18, 2014 Posted December 18, 2014 Mer effekt og moment vil vel gjerne føre til hardere kjøring for mange, noe som igjen fører til heftigere belastning.. Det er som FrodeS sier, man merker at det butter i mot ved skarp sving.. Man er ikke i tvil om at det er noe galt, for å si det sånn. Oljeskift skal man foreta minst hver 60000km på både girkasse og fordelingskasse.. Merkeverkstedene utfører ikke dette uten at man ber spesifikt om det.
Stud01 Posted December 18, 2014 Author Posted December 18, 2014 Mer effekt og moment vil vel gjerne føre til hardere kjøring for mange, noe som igjen fører til heftigere belastning.. Det er som FrodeS sier, man merker at det butter i mot ved skarp sving.. Man er ikke i tvil om at det er noe galt, for å si det sånn. Oljeskift skal man foreta minst hver 60000km på både girkasse og fordelingskasse.. Merkeverkstedene utfører ikke dette uten at man ber spesifikt om det. Takk KennethJ og FrodeS! Jeg har lurt på dette, for jeg merker at i krapp sving i bratt oppoverbakke så føles det som at det butter imot. Slik at jeg til og begynne med nesten trodde at jeg ikke kom meg opp bakken og at bilen skulle kveles. Tidligere har jeg antatt det denne feilen har noe med antispinn å gjøre... Dette forekommer kun om jeg har liten fart. Har jeg turtall og fart så merker jeg ingen ting til dette. Er det slik at fordeligskassa mi da sansynligvis begynner å synge på siste verset?
Thomas H. Posted December 19, 2014 Posted December 19, 2014 Først og fremst, meld deg inn i klubben. Hvis den er tung å svinge i lav fart, er det et greit symptom. Du kan prøve en rens av kassa som koster 6-8000 først. Hvis ikke er det god tur til Tyskland. Søk og du finner. Klarer du å begrense høyrebenstrekk til rett frem kjøring overlever nok drivverket. Jeg fikk programmert min 280 cdi 4-matic og det er verdt pengene. Selv med litt mer gassing enn før er forbruket hvertfall ikke høyere. Uansett blir dette aldri ei sparebøsse.
KennethJ Posted December 19, 2014 Posted December 19, 2014 Den beste måten å merke det på er ved full sving og lav hastighet, hvis det er på asfalt kjenner man nærmest at bilen hopper bortover med forhjulene (ploger) Skjer dette ofte? Hvis du holder til i området Oslo-Hadeland eller noe kan jeg gjerne ta en ørliten prøvetur for å finne ut om det er sannsynlig at det er fordelingskassa. Jeg var aldri i tvil med min bil, når jeg først fant ut at dette var et vanlig problem. Jeg har aldri opplevd at det føles som det skal stoppe opp, men noe ekstra gasspådrag var vel nødvendig. Sjappa jeg fikk fikset det hos i Tyskland er svært flinke og effektive, de bruker ikke mer enn 3-4 timer på jobben heller.
Stud01 Posted December 21, 2014 Author Posted December 21, 2014 Den beste måten å merke det på er ved full sving og lav hastighet, hvis det er på asfalt kjenner man nærmest at bilen hopper bortover med forhjulene (ploger) Skjer dette ofte? Hvis du holder til i området Oslo-Hadeland eller noe kan jeg gjerne ta en ørliten prøvetur for å finne ut om det er sannsynlig at det er fordelingskassa. Jeg var aldri i tvil med min bil, når jeg først fant ut at dette var et vanlig problem. Jeg har aldri opplevd at det føles som det skal stoppe opp, men noe ekstra gasspådrag var vel nødvendig. Sjappa jeg fikk fikset det hos i Tyskland er svært flinke og effektive, de bruker ikke mer enn 3-4 timer på jobben heller. Ut fra beskrivelsene her på hvordan det kjennes så tror jeg heldigvis ikke at det gjelder min fordelingskasse. Det jeg beskrev forekommer kun i bratt oppoverbakke og der er ingen ting å meker på styringa. Men, det er rart uansett. Når dette skjer så er det ikke mulig å øke gasspådraget og turtallet kommer ikke før jeg opper opp på retta. Når det gjelder tuning så konkluderer jeg med ut fra responsen at det er noe tricky og kostbart men at det totalt sett anbefales. Jeg bor desverre i Kristiansandsområdet, men takker så mye for tilbudet KennethJ! Utrolig god respons og tilbakemelding fra dere alle! KennethJ, har du kontaktinfo på sjappa du brukte i Tyskland?
KennethJ Posted December 21, 2014 Posted December 21, 2014 Ut fra hvordan du beskriver det, oppfører den seg annerledes med ESP avslått? Dette er sjappa jeg brukte i Tyskland: http://w-w-auto.de/ Kjøreturen ned tok vel rundt 12 timer (inkludert en time for å lete etter overnattingssted, noe jeg måtte gi opp) fra Oslo. Jeg kjørte relativt rolig, med 112km/t i snitt, og et latterlig lavt forbruk på bare 1,14 liter på mila.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now