jfm Posted December 13, 2014 Posted December 13, 2014 Hei Jeg har to feil på min Mercedes C 220 CDI 2004 (w203). Problem 1. Glødelampa i dashbordet går på ca 5 sek etter at bilen er startet. Da lyser lampa i ca 30 sek før den slukker igjen. Dette skjer ikke alltid, men virker som det skjer vis det er under ca 0 grader ute. I forbindelse med at Mercedes verksted skiftet "styrevinkelsensor" for ca 1 mnd siden gjorde de meg oppmerksom på at de leste av feil på den ene glødepluggen. I går byttet jeg alle 4 glødepluggene. Bilen funker fint. Den både gløder, og starter bra. Men etter ca 5 sek lyser glødelampa igjen. Etter ca 30 sek slukker den. Hva kan være feil her? Problem 2. Kjørecomputer gir meg en malefunction som sier "Coolant", itilleg til å vise motor-temperatur. Motortemperaturen er bra. Den får en arbeidstemp på ca 90 grader. Jeg har sjekket (og etterfylt litt) kjølevæske. Bilen oppfører seg forøvrig helt normalt. Hva kan være feil her? -Jørn
mrenga Posted December 13, 2014 Posted December 13, 2014 glødiga er jeg ikke på . men kjøeproblemet er mest sannsylnig at du har lite gass til aircondition. eller at det er en lekasje i dette systemet
Ivanni Posted December 13, 2014 Posted December 13, 2014 Det er en eller flere glødeplugger som er gåen.
jfm Posted December 13, 2014 Author Posted December 13, 2014 En kompis av meg mente at det er helt normalt at glødelampa kommer på igjen. Han mente at bilen "etter-gløder" Synes dette virket rart? Det er en eller flere glødeplugger som er gåen. Haha Regner med du tuller nå? Evt. les første post en gang til: Problem 1. Glødelampa i dashbordet går på ca 5 sek etter at bilen er startet. Da lyser lampa i ca 30 sek før den slukker igjen. Dette skjer ikke alltid, men virker som det skjer vis det er under ca 0 grader ute. I forbindelse med at Mercedes verksted skiftet "styrevinkelsensor" for ca 1 mnd siden gjorde de meg oppmerksom på at de leste av feil på den ene glødepluggen. I går byttet jeg alle 4 glødepluggene. Bilen funker fint. Den både gløder, og starter bra. Men etter ca 5 sek lyser glødelampa igjen. Etter ca 30 sek slukker den. Hva kan være feil her?
Ivanni Posted December 13, 2014 Posted December 13, 2014 :argue:Haha.. Leste nok ikke hele tråden jeg..
FrodeS Posted December 13, 2014 Posted December 13, 2014 Ettergløding er det i hvert fall på eldre modeller, men lampa går ikke på for det. Med mindre en eller flere plugger er gåen. Coolant ville jeg tro har med kjølevæske å gjøre, ikke ac. Har du forsøkt en diagnose?
jfm Posted December 14, 2014 Author Posted December 14, 2014 Jeg står med andre ord uten svar fortsatt :s Har (foreløbig) ikke diagnose. Regner med at det ikke er noe alvorlig, så jeg stresser ikke med det
Toalmar Posted December 14, 2014 Posted December 14, 2014 Hei Har samme feil på vår konebil en A-klasse (W169) Etter å ha googlet litt fant jeg ut at mest sansynnelig er feil på en glødeplugg. Har kjøpt plugger, men ikke byttet dem for på vår bil er det en jævla jobb. Ser at du skriver at du har skiftet dine og at lampen fortsatt kommer på igjen. Hvis pluggene ikke sitter jævlig til hadde jeg ohmet dem for å se om det er forskell på en. Uansett så har vi kjørt med dette nå i over 1 år og ikke hatt problemer med å starte.... Så utskiftingen her vil nok ikke skje før til sommeren.....
Freebird Posted December 14, 2014 Posted December 14, 2014 Jeg tenker at det kan være en feilkode som henger igjen her. Jeg ville nok startet med å få slettet det som eventuelt ligger inne før du prøver alle mulige andre løsninger. Når det gjelder coolant varselet så må du nok få lest ut feilkoder. Det kan være alt fra vannpumpe til kjølevæske eller noe så enkelt som en sensor en plass. Når det er sagt så er vel 90 grader i driftstemp noe høyt på en 220 CDi?
skrotten Posted March 1, 2015 Posted March 1, 2015 Coolant er ikke AC relatert! Mulig for lite kjølevæske, prøv å fyll opp og se om det endrer noe. Skal ikke være ettergløding, lampa skal slukke etter den har starta, ohm pluggene for å være sikker, det skal være i underkant av 1 ohm ( vaneligvis 0,7-0,8 ohm) Hvis det er i orden, kan det være glødereleet som ikke er i orden. Men det kan vært smart å få tatt en diagnose på det
Guest 1042 Posted March 1, 2015 Posted March 1, 2015 Vil tro det er en feil enten på en av de nye glødepluggene, feil på ledningsnett mellom rele og plugg eller feil på selve releet. At glødelampa lyser etter start er et tegn på at noe er feil. Kjølevæskemeldinga finner man ut vha et diagnoseapparat. Hvor holder du til i verden? Kanskje det er et medlem med diagnose i nærheten av der du bor?
Espen K Posted March 2, 2015 Posted March 2, 2015 Du kan Ohme glødepluggene uten å ta de ut av motoren, mener 0.6 Ohm er normalt for en ny glødeplugg.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now