Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei alle sammen. Skal nå endelig montere E 500 bremsene jeg kjøpte på landstreffet. Er det noen som vet om jeg må ha nye bolter, eller er det samme lengde på boltene man fester caliperene med...

Bremseveske, skal jeg ha DOT 4, eller DOT 4+ ?

Calipere er nyoverhatlt på clutch og brems i oslo, nye klosser er innhandlet :D

Posted

Jeg kjøpte bremsevæske på Mekonomen, tror den var DOT 5.1, den tåler alt jeg har gitt den ihvertfall...tror det er samme Bernt kjører på og har ikke hørt at hans bremser fader noe under banekjøring så jeg kan anbefale den.... :lol:

Men er lite tips, bytt all væske når du først er i gang, la det renne ut en god del i hvert rør, da får du vekk all den gamle væsken... :P

Jeg brukte en stor sprøyte og sugde ut alt som var i tanken, fyllte på nytt til topps og litt til, deretter åpnet jeg et og et rør (mens jeg monterte de nye bremsene) og tappet ut en god del i hvert rør, HUSK å sjekke at tanken er full mens du gjør dette... :wink:

Med trykkluft bremselufter er alt mye enklere.... kjøp en slik som FrodeS hadde, den skal fungere greit... :P

Tror uten å være 100% sikker at boltene er like, ta skyvelæret og mål tykkelsen på festene til de du har og 500 bremsene......

Lykke til.... 8)

Posted

Hva betalte du for bremsene? Er veldig interessert i og kjøpe de til min og.

Kosta over 10000 originalt nytt.. vet du noen som selger billig/brukt?

Posted

Lars Petter: det ligger en god del nyere AMG bremser til en fornuftig penge på e-bay som Thor Egil nevner, ellers så koster nok et sett E500 bremser ca 10 lapper, feks på Mekonomen.... sjekk med Hauk motor om de har brukte bremser liggende.

Svenske markedsider har også hatt litt tidligere: http://www.blocket.se/

Posted

He he.. da var nye skiver innhandlet også... Fy flate så tunge de var.... :shock:

Calipere veier også en del.....

Håper virkelig at jeg vil merke forskjell på bremseeffekten i forhold til de gamle slitte/ harde klosser som sitter på nå...

Posted

Passet ikke på min bil :(, bremsene ligger nå på "til salgs" :director:

Kjedelige greier.

Du burde heller kommet på prøvekjøring av GL  :D/

Posted

Passet ikke på min bil :(, bremsene ligger nå på "til salgs" :director:

Hva som gjorde at det ikke passet?

Posted

Caliper hadde på en måte feil ET om du skjønner hva jeg mener. Hadde vi strammet boltene ville vi dratt skiva sinnsykt skeiv. (innover)ca 10 mm faktisk..

Kompisen min mente at nav eller den du trer boltene gjennom (vet ikke hva det heter) var helt feil...

Caliper ble rett og slett stående for langt inn i forhold til skiva...

Hva heter foresten den saken man trer boltene gjennom og inn i caliper..??

Posted

Sakset fra Mercedesshop:

I'll try to make this simple. You want the 300x28 front brakes, with 278x24 rear brakes. That will bolt on with no mods, other than tweaking the splash shields to clear the rotors, and needing 16" front wheels to clear the calipers.

The 300x28 front brakes are used on the early 500E (lightweight Brembo calipers, very hard to find) and most early R129's (iron ATE calipers), actually all SL320's and most early SL500's I think? These are a little hard to find used, but easier to locate than the Brembos.

The 278x24 rear brakes are used on all W124 V8 models for all years (1992-95 400E, 500E). You could use the 278x9 solid rears, found on almost all M104-powered cars and most wagons. However the caliper is abnormally heavy and there's not much more weight penalty when using the vented stuff, but the 24's are harder to find used, while the 9's are plentiful and cheap. If you can't locate the 24's, the 9's would be a decent upgrade from your stock 258x9 rears.

The E320/E420 brakes, 274x25mm, will NOT fit unless you either swap the lower control arm to the type with the welded ball joint, OR you install the R129 knuckle & hub used on the E420/E500 with your old lower control arm. If you can find an E420 in the junkyard and swipe the caliper AND knuckle/hub really cheap, that would be great. Or, find an E320 and get the lower control arm and caliper - spring compressor required, and the LCA should have good bushings & ball joint. Otherwise, it's more work and more parts to source. I originally thought the E420 front setup would fit, but I was wrong - it only fits the W201's (except the 16v)! D'oh. I sold those to a 190E guy and bought a set of the SL320/500E calipers, they're in my shop waiting to get painted, and maybe installed this winter.

Don't bother with anything larger than 300mm front, or 278mm rear, unless you plan to take the car to the racetrack. The early 500E brakes on a lightweight 124 chassis, with Porterfield R4-S pads, should be more than enough. For normal street use, the stock brakes are surprisingly decent with R4-S pads, stainless lines, and good brake fluid.

http://www.mercedesshop.com/shopforum/showthread.php?t=106226&page=2&highlight=500e+brakes+conversion

Posted

Så det de sier  er at hvis det hadde vært fra en tidlig 500E lettvektskalipper så hadde det passet..??

Men at Thor Egil må bytte Nav for å få de på sin bil, hvis det er nyere 500E/E500..??

Da forstår jeg hvorfor 500E/E500 passer på en 190.... har 230/124 samme nav som en 190.?

Og et skille på 300-24 og oppover.... så konklusjonen er at kun 300E har et annet nav av alle 201/124 bilene..... makan til kjempeflaks Thor Egil..... det må alltid være noe.... :?

Posted

Jeg har lest litt mer og det hersker tydeligvis en del forvirring om dette rundt hva som passer av bremser på forskjellige modeller. Noen prater om at 400E bremser vil passe rett på en 300E og at ikke 500E vil passe, mens andre sier det stikk motsatte.

Posted

He he.... Bare spør meg.... Thor-Egils lov trår til igjen. Fikk vite det av ham jeg kjøpte de av nå...

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå... Kanskje fjerne til salgs tråden... passer sikkert ikke så mange andre 124 heller. Prøve å dra ned på legevakta i oslo og prøve å selge dem der... mooohaaa.. :reindeer:

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...