enurs Posted December 7, 2014 Posted December 7, 2014 Er det mulig å chippe en W212? Tipper ja, men er det lovlig? Om ja, hva burde man gjøre i forhold til forsikring og registrering ? Noen gode chip som dere kan anbefale?
Guest alexanderst Posted December 7, 2014 Posted December 7, 2014 Synes denne motoren drar greit nok jeg da
KennethJ Posted December 8, 2014 Posted December 8, 2014 Nei, det er ikke lov å øke ytelsen på bilen uten godkjenning.
Guest 1042 Posted December 8, 2014 Posted December 8, 2014 Man har vel lov å optimalisere forbruk og forbrenning og endre momentkurve, men maks effekt kan bare økes noen få % uten å melde til myndigheter og da betale en shitload i avgifter.. Går også på sikkerhet da mange biler ikke har bremser og understell som vil takle økt effekt særlig bra. Blir man stoppet og avslørt uten å ha meldt effektøkning og betalt avgifter, så er det heftige bøter. Har man trimmet bilen og er med i ulykke, så kan man også risikere regress fra forsikringsselskap.
Wicky Posted December 8, 2014 Posted December 8, 2014 Men forsikringa må ved en ulykke påvise at trimmingen var direkte skyld i at ulykken skjedde... "Bilen kjører i 75 i 80 sone. Sjåfør er uoppmerksom og treffer en annen bil bakfra". Åssen skal man si at chippen var skyld i dette?
Guest 1042 Posted December 8, 2014 Posted December 8, 2014 Men forsikringa må ved en ulykke påvise at trimmingen var direkte skyld i at ulykken skjedde... "Bilen kjører i 75 i 80 sone. Sjåfør er uoppmerksom og treffer en annen bil bakfra". Åssen skal man si at chippen var skyld i dette? Legalisert mafiavirksomhet! Gjør som de vil.
Asbjørn Posted December 8, 2014 Posted December 8, 2014 Er det mye slurving og latskap i forsikringsbransjen? Det kan godt være mulig det blir lagt lite ressurser i å etterforske forsikringssaker med mindre det er snakk om dødsulykke. En bekjent vraket en BMW 330 med kompressor-kit som ikke var godkjent. Han fikk igjen fullt på forsikringen, som om de ikke hadde åpnet panseret engang... Heldiggris. På en annen side så har jeg fått inntrykk av at de som sitter bak pult på kontor er svært ivrige til å drive butikk for forsikringsselskapet, og de elsker å være vrange og spare penger/drive butikk
FrodeS Posted December 8, 2014 Posted December 8, 2014 Spørsmålet var om det er lov. Får msn høyere effekt godkjent, og betaler avgifter, så er det lov. 200 cdi er ikke voldsomme greier, og antakelig er det meste likt også på 220. Hør med litt seriøse firma, så kan de nok si hva som blir godkjent og ikke. Det er ikke lov å bevisst øke effekten "noen prosent", men ved en evt.måling, er det noen prosent slingringsmonn. Ved evt ulykke skal det bevises årssakssammenheng.
E_S Posted December 8, 2014 Posted December 8, 2014 Greia er at man ikke kan tas for en bestemt effekt og man kan IKKE pålegges å betale noen avgifter ut fra noen måling, da en effektmåling på hjulene ikke er nøyaktig nok til å bruke til å beregne noe avgiftsgrunnlag. Ikke får man målt CO2 heller på denne måten. Det var mye hit og dit med dette for noen år siden hvor det ble skremt med at man kunne risikere å bli tatt inn til effektmåling og få noen enorme avgiftskrav. Dette viste seg å ikke stemme pga. nevnte målemetode som ikke er godkjent, og det kokte ned til at man har to alternativer om man blir tatt med trim: 1) Fremskaff godkjenningspapirer og vis bilen for å få det godkjent. 2) Sett bilen tilbake til originalstand og vis bilen for å få mangellappen slettet. Med kun en chip våger jeg å påstå at man aldri, ALDRI vil bli tatt.
Tor Erik Skaug Posted December 9, 2014 Posted December 9, 2014 Jeg tuna min 200 og det koster ca 4000 å få det godkjent i vognkortet
Toalmar Posted December 10, 2014 Posted December 10, 2014 Jeg tuna min 200 og det koster ca 4000 å få det godkjent i vognkortet Er nok hlt klart best gøre dette på den riktige måten, noe jeg tror de fleste ikke gjør. Bra Tor Erik.....
Beckern Posted December 10, 2014 Posted December 10, 2014 E_S har helt rett her. Det finnes ingen gode målemetoder som holder når det er snakk om straffeforfølging, det finnes ingen aktiv måling av slikt fra myndighetenes side i dag. Lovligheten er diskutabel. Det kommer helt klart an på hvor mye fabrikken skryter på seg, hvilke standarder som gjelder for avgiftsberegning av effekt osv. Man har også et visst spillerom i form av prosenter som jeg desverre ikke husker i farta. Det er nok ikke får tunede biler på veien der eier tror den har alt for høy effekt men der realiteten er at den er innenfor godkjent område for gitt model om den noen gang blir målt. Det er også et poeng at avgifter går etter toppeffekt. Det er ofte mindre å hente på toppen enn det er i mellomregisteret. Momentet faller raskere på tunede motorer og innen man når maks effekt er momentet nesten nede på normal-nivå. Man skryter av 40-50 hk men jeg misstenker at det er mye mindre i realiteten. E200 CDI er sikkerhetsmessig nesten garantert identisk med E220 CDI. Det er dermed heller ikke mulig for forsikringsselskapene å angripe dette. Det er ikke slik at de kan gjøre som de vil, de MÅ vise til en årsakssammenheng mellom økt effekt og hendelsesforløp før de kan trekke for dette. Er E220 CDI mye dyrere å forsikre enn 200 kan de nok kreve mellomlegget som avkorting.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now