Jump to content

300 konversjon!

Recommended Posts

Guest Martin Heie
Posted

Hei,

Er det noen her som har erfaring med ombygging av motor i W124?

Har en 230E hvilket jeg kunne tenkt meg å ombygge til en 300E. Finnes lite info om dette, men har noen (eller vet hvor man får tak i) ombyggingspapirer til 300E. Eller trenger man bare påvise at alle deler som må byttes er byttet?

Setter svært stor pris på tilbakemeldinger :D

Mvh

Martin

Posted

Hei,

Er det noen her som har erfaring med ombygging av motor i W124?

Har en 230E hvilket jeg kunne tenkt meg å ombygge til en 300E. Finnes lite info om dette, men har noen (eller vet hvor man får tak i) ombyggingspapirer til 300E. Eller trenger man bare påvise at alle deler som må byttes er byttet?

Setter svært stor pris på tilbakemeldinger :D

Mvh

Martin

Dette vil variere med hvor du prøver å få bilen godkjent, desverre. MB vil ikke gi deg noen papirer på dette. Enkelte steder godkjenner bare du kan vise til at alle nødvendige deler er byttet, mens andre blånekter på alt.

Karosseri og alt er jo likt, så i tillegg til motor og drivverk er det jo "bare" å bytte over fjærer og bremser som er likt med hva 300 skal ha.

Møt opp hos biltilsynet og hør hvordan de stiller seg til ombygginger -før- du går i gang med noe.

For ordens skyld skal du ha ventilerte skiver foran , men greier deg med massive bak. Det er samme bremsene på 300(T)E, 260E, 220(T)E, 300(T)DT  og sikkert andre, så muligheten for å finne donordeler burde være bra. Det er mulig også 300(T)D og 250(T)DT har samme bremser. 300(T)E-24, 320 og 500 har hakket vassere.

Det er ikke umulig du allerede har riktige bremser på 230n. Har sett begge deler der.

Posted

Jeg vil bare si at all kommunikasjon bør foregå skriftlig og ikke kun ved fremmøte. Få skriftlig bekreftelse på hva som må byttes for å få bilen godkjent og dokumenter alt du gjør hvis du får grønt lys.

Posted

Jeg vil bare si at all kommunikasjon bør foregå skriftlig og ikke kun ved fremmøte. Få skriftlig bekreftelse på hva som må byttes for å få bilen godkjent og dokumenter alt du gjør hvis du får grønt lys.

Helt enig. Det jeg tenkte på ved å møte opp, er at man kanskje kan se an litt, så ikke man tar kontakt med den værste kranglefanten de har. Desverre går dette med ombygging i stor grad på hvem man får fatt i.

Posted

Helt enig. Det jeg tenkte på ved å møte opp, er at man kanskje kan se an litt, så ikke man tar kontakt med den værste kranglefanten de har. Desverre går dette med ombygging i stor grad på hvem man får fatt i.

Det er mitt inntrykk også, uten at jeg har prøvd å få godkjent noe selv.

Guest Martin Heie
Posted

Takker så mye for svar! Teoretisk sett burde dette da gjelde på samme måte om man vil bygge om til en 500E ? Vurderer begge deler, er fristende med V8.

Veldig synd at det er forskjellig avhengig av hvem man snakker med. Rart ikke statens veivesen har regler på det der synes jeg men... :(

Dersom man ikke får til noe med den ene personen man er i kontakt med, er det ikke bare å ta kontakt med en annen da?

Mvh

Martin

Posted

Ta kontakt med tilsynet før ombygging og legg frem hva du har tenkt å gjøre..... hvis du skal bygge om til 300 er det lettere å ta et  "karosseribytte" dvs du tar alt det du trenger fra 300`en og setter over på 230 slik som bremser, dempere, fjører etc...... alt det andre er jo likt, men du beskriver det som om du har tatt et 124 230E karosseri og brukt dette på 300`en(årsak til bytte kan du si rust eller lignede), da har du vognkortet til 300`en men med nytt chassis nummer, dette må du få inn i vognkortet..... :lol:

Posted

Støtter den, Frode. Det er jo alltid kjekkere med "orginal" papirer. Hvis det lar seg gjøre, da. Har hørt at det enkelte steder er vanskeligere å få "rammebytte" enn før.

Posted

Denne er ganske oppdatert:

http://www.toll.no/upload/Dkumenter/avgiftsrundskriv/2006Engangsavgift%20motorvogner%202006_02.pdf

9. OPPBYGGING

9.1 Avgiftsfritak ved trafikkskade

Tollregionene kan gi fritak for oppbyggingsavgift.

Bakgrunnen for fritaksregelen er at det skal være mulig

å sette i stand et tidligere norskregistrert kjøretøy uten å

betale ny engangsavgift selv om det må gjøres svært store

utskiftninger på motorvognen. Istandsetting forutsetter

imidlertid at det benyttes komponenter fra den opprinnelige

norskregistrerte motorvognen. Dersom denne forutsetningen

ikke oppfylles, er det heller ikke foretatt noen

oppbygging av en skadet motorvogn.

Det vil være tilfredsstillende hvis tre av de fire hovedkomponentene

motor, gearkasse, for- eller bakstilling

fra den skadde motorvognen benyttes. For å sikre at de

opprinnelige komponentene videreføres, bør motor- og

gearkassenummer fra den opprinnelige motorvogn noteres

i saken.

Etter endt oppbygging skal motorvognen framstå som

den opprinnelige, tidligere norskregistrerte motorvognen.

Den skal således være i samsvar med de tekniske data

som fremkommer av opprinnelig typegodkjenning/enkeltgodkjenning.

Karosseriet må derfor være av samme utforming

slik at en 4-dørs sedan må erstattes av en identisk

4-dørs sedan. En coupé må erstattes med en identisk

coupé. Når det gjelder interiør og annet ”utstyr”, vil

dette ikke bli vektlagt.

Posted

Støtter Thor-Egil !

oppgradere 230 til 300 vil never ever være arbeidbesparende  eller god økonomi

... og ønskelig kan M103/4 trimmes videre....

Posted

Denne er ganske oppdatert:

http://www.toll.no/upload/Dkumenter/avgiftsrundskriv/2006Engangsavgift%20motorvogner%202006_02.pdf

Det vil være tilfredsstillende hvis tre av de fire hovedkomponentene

motor, gearkasse, for- eller bakstilling

Etter endt oppbygging skal motorvognen framstå som

den opprinnelige, tidligere norskregistrerte motorvognen.

Den skal således være i samsvar med de tekniske data

som fremkommer av opprinnelig typegodkjenning/enkeltgodkjenning.

Man må altså ta med minst 3 av de 4 komponentene over. Dvs. at man kan bruke 300-motoren, men må ha over girkassa fra 230n. Kan man bytte ut disse delene senere? evnt. før? Sette hjuloppheng og girkasse fra 300 over på 230, få notert diverse nummer på alt dette, og så sette det tilbake til 300n med 300-motor og så få godkjent den gjenoppbygget?

Hva med "fremstå som den oprinnelige" ? Vil en 300 "fremstå" på samme måte som en 230, eller vil de tilte på at det ikke er lik motor?

Posted

Det står jo at den skal være i samsvar med de tekniske data som fremkommer av opprinnelig typegodkjenning/enkeltgodkjenning. Dermed utelukker man ombygginger til større motor.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...