Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har de siste dagene hørt litt vindsus men antatt at det er det nyanskaffede takstativet som gjorde dette.

Med et par minusgrader i morges var derimot "vindsuset" veldig kraftig. Så vidt hørbart i 80 men det økte på noe voldsomt fra 80 til 100 og over.

Høres ut som om det kommer fra fremre høyre side av bilen

Lyden var ganske middels i fekvens. Ikke dyp rumling og ikke høy piping.

Fortsatte i kø og lavere fartsgrenser en stund før jeg igjen kom ut på motorvei og da var det helt tyst.

En annen mulighet jeg ikke helt har avvist er dekkstøy fra nye dekk men tror ikke helt på det.

Tenker heller at lyden kommer av for stor slakk, særlig når det er kaldt, og at dette avgir lyd frem til det blir mer varme i lageret.

Synes likevel det er rart at det skal gi så mye lyd uten at det raskt blir varmt.

Noen som har forslag til hva det er?

Posted

Min erfaring med slitte lagre forran(jeg har byttet mine 2 ganger pr. side totalt :lol:) er at enten så hører du en pipelyd som sjingrer svakt i en oscillerende tendens. Høres litt ut som bremseklosser som sjingerer bare ikke så sterkt. Man må nesten sveive ned vindu og høre mot en fjellvegg mens man kjører.

Jeg bagatelliserte denne lyden en gang og dro på hyttetur noen dager senere, lageret eksploderte 25 mil hjemmefra.

Dette lageret var "nytt" byttet på verksted før jeg overtok bilen, gått ca. 30 000km.

De andre gangene har jeg selv oppdaget ved at det rumler/summer/synger svært lavt i bilen. Dette merkes ikke dersom man ikke kjenner bilen godt, og denne lyden forsvinner ikke ved varme som jeg har opplevd.

Dette gjelder da koniske lagre som på 124, det er kanskje ikke slike på 211?

På BMW E39 er det kulelager som er skrudde på navet, og er enkle å bytte. Her opplevde jeg svak synging. Dette forsvant heller ikke med varme, og grunnen var sprekt inner-ring.

Mitt råd er å sjekke slakken, ta gjerne av fettkoppen og se til at det faktisk er noe fett der. Verksteder ol. Er meget dårlig på å pakke lager skikkelig(tar for mye tid).

Posted

Hvis lyden øker i venstresving er det høyre hjullager. Øker den i høyresving er det venstre lager.

Endrer lyden seg når du bremser svakt rett frem må du sjekke skiver og klosser. Da er det ikke lager.

Hjullager pleier å variere lyd i svinger pga belastning.

Høyfrekvent metallisk lyd er ofte småstein mellom skive og kloss eller at bremseskjoldet har fått en smell og ligger inntil skiva.

Posted

Humm, det er en ting til jeg må sjekke; at bunnplatene sitter som de skal. Regner med at det kan ule god om det er noen bolter som har løsnet i forkant slik at plata trekkes ned av fartsvinden.

Det er ikke endring i lyden pga belastning i svinger, det er ikke bremser som ligger på (og den triller veldig lett),

Posted

bytta nylig på en w210, der var det rumle/suse-lyd.

jekk opp bilen å rikk på hjulet. du kjenner litt med å snurre det rundt å.

Går det ikke for lenge holder det å stramme det.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...