Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har en alvorlig lyd i bakaksel/mellomaksel på min merce nå. kjørte 2mil fra lyden startet til jeg nå må kjøre med gasspådrag eller bremse for at lyden skal holdes borte (akslingen må holdes i spenn). En som har peeling på mente det kunne være koblingen mellom akslingene, der det sitter tre "trekanter" på en plate som skal inn i mellom tre "gummi trekanter" for å dempe påkjenninger på aksel. 

Men han mente også etter å få sett den bare etter å ha kikket under bilen at den var grei... skal da få løftet opp bilen litt i morgen og se hva jeg finner, men noen som vet hva dette kan være snakk om??  drivknute, aksling kobling, oppheng til aksling, diff'en, aksling ut til hjulet... ? Er ikke så veldig kjent med hva det er av lager og sånt på drivsystemet jeg... men gjør meg forstått :P

Posted

Du har hardyskivene som sitter i fram å bak-kant av mellomaksling. Noen har også en vibrasjonsdemper mot girkassen slik at det er ser ut som det er to hardyskiver. Du har også et mellomakslingsoppheng. Det er et gummioppheng med et lager som er tredd på akslingen.

Eneste måten å kunne finne ut hva det er. Er å gå under bilen å begynne å kjenne etter slakk.

FXvfj.jpg

Posted

Hva slags bil er det snakk om?

Det er sjelden at det skjer noe med selve mellomakselen som lager lyd, den kan

derimot lage vibrasjoner. Støttelageret på to-delte aksler lager som oftest en ganske

hvinende lyd hvis det er gåent ettersom det går rundt ca. 4 ganger så fort som hjulene.

Jeg har derimot vært borti at lagrene til pinjongenakselen har laget lyd ved "lettgass".

Da er ofte forspennet på disse borte slik at de er slarkete.

Hvis du kan beskrive lyden bedre og fortelle i hvilken hastighet det er snakk om så er

det lettere å hjelpe deg :?.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...