Guest 1049 Posted September 24, 2006 Posted September 24, 2006 Hallo. Har tittet litt på brukte SEC-coupeer i dag, og lurer litt: Fikk coupeen glatte Saccoplanker før sedanene gjorde? På sedanen forsvant rillene i forbindelse med nye motorer og øvrig facelift som kom på 86-modellene, hvis jeg ikke husker feil. Men på det som ligger ute av SEC på nettet nå er det i hvertfall to 84-modeller med glatte Saccoplanker. På den annen side er den i hvertfall én 85-modell med riller, og det virker usannsynlig at de skal ha vekslet frem og tilbake på denne måten. Er det som jeg mistenker slik at de to nevnte 84-modellene har fått "oppgradert" plasten, eller er det noe annet som er hemmeligheten her? Forresten noen som kjenner til den sølvgrå 380en på Gjøvik med forholdsvis human pris (Finn-nummer 8431218)? Selvsagt et skikkelig objekt, men den virker likevel lovende på bildene. For meg ser det ut til at det ikke er skinn i dørsidene, kan det tyde på at det er en opprinnelig stoff-bil som har fått transplantert skinnseter på sine gamle dager? MVH Tore
Olav Posted September 24, 2006 Posted September 24, 2006 Glatte saccoplanker kom på 86-modellene både i sedan og coupeutførelse. Dørsidene er an annen ting som ble forandret i 86. Tidligere var det slik som på bildet av denne 380'en. Fra -86 ble det "skrukkete" skinn som vi kjenner fra nyere biler.
Guest 1049 Posted September 24, 2006 Posted September 24, 2006 Takker for svar. Hva synes du om bilen? Er det bare å kjøpe seg problemer? Jeg er jo av den oppfatningen at så lenge de går på fire hjul så kan det være greit å kjøpe seg noen problemer av og til også, så lenge man får kjøpt dem billig nok. Men dette er kanskje ikke billig uansett hvordan man ser på det...? MVH Tore
Olav Posted September 24, 2006 Posted September 24, 2006 Min erfaring er at billig bil fort kan bli dyr bil. Rust er et stort problem på disse bilene. Motoren har en konstruksjonssvakhet som gjør at det blir dårlig smøring til toppen ved start av kald motor. Dette resulterer i ødelagte kamaksler. Ellers så er det en tung bil, så understellet krever litt oppfølging. Den jeg kjøpte hadde en servicehistorikk på størrelse med en liten bibel, men likevel så ble det litt påkost. Skal du ha SEC til å kose deg med finner du en mere velholdt en. Skal du ha en å bruke opp er det vel et greit kjøp.
Guest 1049 Posted October 6, 2006 Posted October 6, 2006 Hmmm, så har altså 380 SECen til 39.000 fra Gjøvik forflyttet seg til Sande Auto i Vestfold, og står annonsert til 89.000. Er det virkelig så enkelt å selge bil for tiden, dere som driver litt med slikt? Jeg holder på å selge mine foreldres A6 og møter veggen over alt, med standard unnskyldning om at markedet er DØDT. Men hvis det er mulig å tjene 30-50 lapper på gammel og rusten SEC sånn uten videre angrer jeg virkelig på at jeg ikke slo til selv... Og ett spørsmål til, i forhold til opplysninger tidligere i denne tråden: Mulig at dørsidene ble forandret på SEC i 1986, men på SE og SEL ble de vel først forandret da det gammeldagse pølsepakke-mønsteret i setene ble gjort om til større felter en eller annen gang rundt 89 eller 90, omtrent samtidig som på E-klassen? Eller tar jeg grovt feil nå? MVH Tore
Olav Posted October 6, 2006 Posted October 6, 2006 Beklager Tore, det var hukommelsen som spilte meg et puss der. Du har nok rett i at dørsidene først ble forandret sist på åttitallet. Jeg har kikket litt på bilder av SEC-er på www.mbcoupes.com og det underbygger det du sier. Setene var imidlertid like i hele perioden, kanskje med unntak av at det ble mere "rynkete" på skinnsetene samtidig med at dørsidene ble endret. Tipper på 1989.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now