Jump to content

Avmontere innsugsmanifoil på G300 TD '97 + lufting av diesel systemet, OM606

Recommended Posts

Posted

Hei alle

Det viser seg at startproblemene mine ikke ga seg med filterbytter, så jeg mistenker o-ringer i dieselslangene. Jeg ser luft i slangene der, og symptomene når den ikke vil starte er de samme som etter filterskifte - altså antakelig mye luft i systemet som siver inn når den står parkert ugunstig. Det er djevelsk mye filing for å komme igang igjen.

Dermed må innsuget av, og det har jeg ikke gjort før på denne bilen. Er det noen som tips til avmontering, evt om hvordan det løsnes på undersiden? Det er trangt der...

Er det andre ting jeg bør gjøre når jeg først har det av. Har tenkt å måle glødeplugger - men mistenker egentlig ikke dem. Så får jeg skiftet idiotfilteret noen har montert på dieselslangen under der også.

Denne bilen har jo ingen manuell pumpe for lufting. Hvordan bør man lufte dieselsystemet skikkelig? Er det å løsne en dyse littegrann og file på starteren med en fille over dysa?

OJ, Oslo

Posted

Det jeg synes er rart er at dieselfilteret tømmes ettersom du ikke får rask start?

Jeg antar at det er OM606.910 eller .912 du har, og ikke en turbo utgave.

Løsne 3x sekskant til venstre på bildet, løsne én umbrako på høyre siden som er markert der.

Ta av innsugsrøret som går over, kan være litt kålete.

Fjern kabelen til automaten(hvis den er der på G-wagen) og ta av gassoverføringen(hvis du har wiregass)

Fjern den svarte plasten.

Fjern rør til veivhusventilasjon, dersom sprekt, bytt de. Koster veldig lite.

Løsne alle torx boltene bortover, og løsne en sekskant på undersiden nede til høyre. Er skrudd fast til en kabelkanal under der.

Så er det bare å løfte av innsuget og tette alle hull med noe papir så det ikke ramler nedi.

Bytt alle plastslanger med nye, det følger med O-ringer på rørene. Nye rør har forbedret festemetode og det har blitt gjort en endring på ene røret. En klips fitting er byttet med banjokobling på dieselpumpa grunnet store problemer med luft.

her er all info om slanger samt endringsordren med banjokobling på pumpe.

http://www.peachparts.com/shopforum/mercedes-parts-reference-library/192082-1995-e300-d-plastic-injection-pump-lines-om606-910-a.html

final.jpg.c9b7bdc9ae6d382c5de3220ccf8d49a3.jpg

Posted

54276d1208359388-1995-e300-d-plastic-injection-pump-lines-om606-910-1995-e300-d-plastic-injection-pump-lines-om606.910.jpg

Jeg må legge til at jeg har samme motor, altså E300 Diesel på 124 karosseriet, og jeg opplever at dieselen renner tilbake fra forfilteret og mot tanken, altså feil vei uten motor i gang. Jeg har ikke funnet ut grunnet til dette, til tross for at jeg byttet alle slanger og o-ringer.

Jeg har allikevel ingen startproblemer, for hovedfilteret holder seg fullt og den suger til seg det som er så fort en får fyra.

Posted

Hei

Takk for raskt og detaljert svar. Jeg var unøyaktig i beskrivelsen min, da det er turboutgaven. Jeg har altså ikke manifoilen på tvers over hele toppen. Hos meg går vel lufta fra turboen foran motoren og opp i innsuget på førersiden.

-Men kommentarene dine ang dieselrør/slanger er nok relevante, og skal nok skiftes ja.

OJ

Posted

FredrikE300D;

Jeg har heller ikke startproblemer, sånn generelt. Det kom da det ble nullgrader, så jeg mistenkte filter og sommerdiesel - men KANkan ha blitt fremprovosert av at jeg parkerte i oppoverbakke og lite i tanken - altså mer fall/sug tilbake til tanken.

Vanligvis fyrer den umiddelbart ute så mye som et host. Har byttet filter, forfilter og o-ringen i forfilteret. 

Uansett uakseptabel oppførsel. Det skulle jo være vinterbilen...

oj

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...