FredrikJ Posted November 23, 2014 Posted November 23, 2014 Har en Mercedes 210 240E pre-facelift som jeg skal bytte motor i - bytter til samme motor som sto der fra før (240E før facelift). Jeg har en delebil stående, men den må bort fort som fy så må kvitte meg med den før jeg har satt inn i bilen min. Motor og gir fra denne er tatt ut, har også tatt ut det jeg tror er motorhjernen (?) som sitter på passasjersiden i motorrommet. Er det noe mer jeg trenger? Ingen andre motorstyringer/hjerner til motor/gir jeg må ha for å få start på den når jeg setter den i bilen min? Eller startsperre greier osv?
RuneT Posted November 23, 2014 Posted November 23, 2014 Du trenger vel ikke annet enn selve motoren og gearkassa så lenge bilene er like? Hjernen du allerede har snakker jo med nøklene du har, så det skal du beholde.
Seldal Posted November 23, 2014 Posted November 23, 2014 Så sant det er kun motoren du skal bytte skal du ikke trenge å flytte over motorstyringen, men jeg mener at jeg har lest at hvis du bytter girkasse må denne synkroniseres med motorstyringen og tenningslåsen får ikke å gå i nødmodus. Om dette stemmer vet jeg ikke, men høres logisk ut. Motorstyringen vet ikke hvilken motor som står i, men kassen har egen software.
FredrikJ Posted November 24, 2014 Author Posted November 24, 2014 Takk for svar! Jeg har planer om å bytte girkasse også, siden den gamle girkassen rykker og smeller i giringa iblant. Om det siste som sies (antas) stemmer, så må det vel sitte et eller annet elektronisk på girkassen som gjør at den har en egen slags "ID" som må synkroniseres til motorstyring?
Seldal Posted November 24, 2014 Posted November 24, 2014 Takk for svar! Jeg har planer om å bytte girkasse også, siden den gamle girkassen rykker og smeller i giringa iblant. Om det siste som sies (antas) stemmer, så må det vel sitte et eller annet elektronisk på girkassen som gjør at den har en egen slags "ID" som må synkroniseres til motorstyring? jeg vet ikke hvordan det er å "pare" den nye kassen med den originale motorstyringen, men regner med det går med star. sikkert noen andre som kan svare på det!
Beckern Posted November 24, 2014 Posted November 24, 2014 Beholder du styringen, som ligger utenfor automatkassa så skal vel det gå uten noen synkronisering. Det er svjv ingen intelligens i selve kassa. Men det kan jo være en form for id men den burde isåfall ha ligget på elktroplata som akkurat byttet uten noen omkoding.
FredrikJ Posted November 25, 2014 Author Posted November 25, 2014 Denne styringen du snakker om, er det den som sitter foran girspaken under dashbord/midtkonsoll? Dvs beholde denne fra bilen jeg skal bytte motor i og sette inn ny motor/kasse.
Beckern Posted November 25, 2014 Posted November 25, 2014 Denne styringen du snakker om, er det den som sitter foran girspaken under dashbord/midtkonsoll? Dvs beholde denne fra bilen jeg skal bytte motor i og sette inn ny motor/kasse. Vet faktisk ikke hvor den sitter, ser bare at det ikke er noe elektronikk i kassa utover sensorer og aktuatorer og har sett henvisninger til en svart boks både her og på ebay søk.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now