Jump to content

Recommended Posts

Posted

info: s210 WDB2102261B340142

E320cdi 2001.ca.200tusen km.

Problemet er at girkassen av og til nekter å gire ned videre fra 3.gir, til 4. og 5. Det skjer av og til, helt ut av det blå, ingen feilmeldinger eller noe. Problemet har imidlertid alltid løst seg med å stoppe å ta en nøkkelresett.

Dette problemet har dukket opp i ny og ne de siste 60tusen km. Vi har byttet olje og filter på kassen i hvertfall 2 ganger de siste 60tusen km. Fikk noen nye symptomer i sommer med at den av og til giret knallhardt i revers, og igjen fra 1. til 2., da giret den med et skikkelig *klunk*. Det var da vi byttet olje nå sist gang, sjekket da også kortet i kassen, det var da full i olje, tørket det opp og byttet også kontakten på kassen. Har ikke hatt problemer med hard giring etter det men fikk da dette problemet igjen med giringen for et par dager siden, ordnet det da med en nøkkelresetting. Det forverret seg i går, da måtte vi stoppe 3ganger på en times kjøring. Stoppet da et kvarter før vi fortsatte, men da låste kassen seg helt i nødmodus, kommer ikke over 60km/t og nå nytter det ikke med en nøkkelresett.

Noen som har noen tips for videre behandling?! :P

Posted

Hei, min 2000 e 220cdi gjorde det samme. Måtte på motortrade og slette feilkoden.. Til meg sa de att det var en føler i girkassa på en aksling som ikke var helt med. Nå jeg akselerte hart i 1-2 gir så låste den seg. Og måtte stoppe å vri om nøkkelen og håpe den ikke hadd låst seg helt. Motortrade sa att for og fikse problemet, så måtte de bestille opp ny printplate til girkassa, for den ene føleren som ikke hang med var med der. Est pris ble rundt 30k med jobb. Ble uaktuelt for meg.. Når den sto i nødmodus så ga føleren signal til girboksen om att motoren hadde 8000 omdreininger! Så da er det ikke rart den jikk i nødmodus :)

Posted

Kassa gikk i nødmodus for et par år siden, da lånte vi ei diagnosemaskin og resatte feilkoden, da løste det seg. Har lurt på om det kan være den føleren som lager kluss, men kan det være det som også gjør at kassen av og til ikke vil lenger en til 3.gir?

Hvorfor vil egr´en klusse med kassa?

Printkortet i kassa, hva heter det i tilfelle jeg må søke etter det på ebay, er det ecu? Slik som denne? http://www.ebay.com/itm/Mercedes-Benz-E-320-CDI-S210-AUTO-GEAR-BOX-ECU-A-025-545-13-32-/141395764770?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item20ebd82622

Posted

Du skriver at dere sjekket kortet som var fullt i olje men det ligger da vitterlig ubeskyttet i kassen og det vil alltid være fullt av olje. De fleste oljer er ikke elektrisk ledende så det går helt greit. Det som ikke er er greit er slagg som legger seg på magnetisk materialer og tretthetsbrudd i elektriske baner. Speed sensor er fjeret og har bevegelse i seg. Den følger evt med kortet i kassen. Jeg ville nok ha byttet det. Eventuelle brudd kan være vanskelige å se eller måle og det er et kjent problem.

Posted

Fint at du kunne forklare det med teskje, av og til henger tankene seg fast. Klart at når kortet ligger ubeskyttet som du sier så er det fordi ren olje ikke er et problem. Jeg mener å huske at jeg har sett en hel pc nedsenket i en olje :lol: Det jeg kanskje tenkte var at det kunne virke som det var endel slaggoppbygging der, som vart fjernet. Jeg har prøvd å finne kortet i online delekataloger men har ikke lykkes.

Noen som vet delenummeret til printkortet? Eller teknisk navn jeg kan søke etter på ebay?

Kan problemet og ligge i styreenheten i motorrommet? Har funnet en del på ebay som jeg lurer på om kan være riktig http://www.ebay.com/itm/Mercedes-Benz-E-320-CDI-S210-AUTO-GEAR-BOX-ECU-A-025-545-13-32-/141395764770?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item20ebd82622

Problemet begynner å virke uoverkommelig, ingen feilmeldinger å søke etter, litt som å lete etter nåla bare at her koster det skjorta å skifte deler som ikke løser problemet... Begynner å lure på om det letteste hadde vert å bare hatt en starmaskin fastmontert i bilen :? :lol:

Det er oppgitt delenummer i annonsen(A 025 545 13 32) men finner heller ikke noen delekataloger som har dette nummeret så eg sitter litt fast.

Posted

http://www.ebay.com/itm/Genuine-Mercedes-Automatic-Transmission-Conductor-Plate-722-6-W210-S210-E-Class-/271600918675?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item3f3cad2093&vxp=mtr

Dette er mer eller mindre den samme delen for alle varianter av 722.6 automat-kassa. Denne står oppført spesifikt for w210 men som du ser passer den en haug med modeller.

Jeg sier mer eller mindre da jeg selvsagt fikk en som ikke passet rett på men der jeg måtte klippe bort 6mm fra en forhøyet kant som skulle skjerme selve brettet fra retur olje.

Joda, ikke uenig med deg om slagg. Spekulerte selv i en annen tråd om ikke det kunne være hovedprobelemet når man bytter disse platene. Når det er sagt og siden du kan ha problemer med speed sensor: På min gamle (> 400 000 km) så var veldig mye av fjæringen gått ut av speed sensor Den lå jevnt med platen eller under platen ubelastet. Den nye derimot sto ubelastet i 15 graders vinkel oppover og ville da presse opp mot gearene. En for slapp fjæring vil kunne føre til for stor avstand mellom speed sensor og de roterende delene den skal registrere. Slapp fjæring kan nok også føre til bevegelse på ujevnt underlag slik at feilen ikke er konstant men avhengig av bevegelse i bilen.

Selvfølgelig bare spekulasjoner men det kan jo være noe å vurdere.

Posted

Takk for svar, det var opplysende, og ga meg håp igjen :lol: Vi koblet på starmaskinen i kveld og fikk ut følgende feilmelding på girkassen. Stemmer dette overens med at det er speed sensoren som antageligvis er synderen her?

IMG_2037.jpg

Speedsensoren, sitter den på conductorplata i girkassen? Tcu´en i motorrommet hadde endel oljesøl i seg, kan den og være skadet?

Posted

Takk for svar, det var opplysende, og ga meg håp igjen :lol: Vi koblet på starmaskinen i kveld og fikk ut følgende feilmelding på girkassen. Stemmer dette overens med at det er speed sensoren som antageligvis er synderen her?

IMG_2037.jpg

Speedsensoren, sitter den på conductorplata i girkassen? Tcu´en i motorrommet hadde endel oljesøl i seg, kan den og være skadet?

Det er jo åpenbart en speedsensor som er gåen men det er vel litt uklart hvilken speed sensor.

Posted

Jepp. Du hadde helt rett. Fant frem tegning og det er de to sensorene i gult.

Nummer er en del av navngivningen. Som du ser på tegningen er det et slags system i galskapen.

Ny plate er nok tingen her.

Elektronisk_plate.thumb.png.52f3f299c8a93917cc176e36f52a04ee.png

Posted

Det som går heden med denne plata, er ikke selveste plata, men kontakten som går inn på denne. O-ringene på kontakten morkner, og det kommer olje inn i ledningsnettet, og kortslutter. Kassa mi tuller også (722.6), og har kjøpt ny printplate, kontakt og lockup solenoid, og bytter alt når jeg først gjør det, så jeg er sikker. Har en onkel som er mercedesmekaniker, og han sa at det garantert var kontakten, siden det er kjent på denne kassa.

Men når du først bytter, så bytt kontakten og!

Posted

Det som går heden med denne plata, er ikke selveste plata, men kontakten som går inn på denne. O-ringene på kontakten morkner, og det kommer olje inn i ledningsnettet, og kortslutter. Kassa mi tuller også (722.6), og har kjøpt ny printplate, kontakt og lockup solenoid, og bytter alt når jeg først gjør det, så jeg er sikker. Har en onkel som er mercedesmekaniker, og han sa at det garantert var kontakten, siden det er kjent på denne kassa.

Men når du først bytter, så bytt kontakten og!

Det kan godt hende at det er kontakten her men på min var det garantert lock up solenoid eller kobberbanene til denne. Hovedkontakten var tørr og finn og hadde ingen problemer og ikke vil den påvirkes veldig av temperatursvingninger i kassen heller.

Speed sensor er også av de mer ømtålelige punktene. Kobberbanene ligger åpne og flexser i leddet mellom plate og speed-sensor enhet (den gule).

Så at det alltid er kontakten er en ganske grov overforenkling.