tryggjo Posted November 21, 2014 Posted November 21, 2014 Hei, har en 200e jeg er sugen på å bytte motor i.. Har funne en 300 motor jeg tenkte på å kjøpe, men lurer på hvor lett/vansklig dette er å bytte, hvilke deler jeg trenger for å få dette til, hvordan det blir med ledningsnett og div annet.. Setter pris på råd og tips om motorbytte
Tor Anton Posted November 22, 2014 Posted November 22, 2014 motor,motorfester, el.nett, hjerne, relèer, tenningsmodul+++, radiator og slanger, instrument, fjører,eksos, bremser, helst bremsekraftforsterker og pumpe. Er vel en annen slange mellom servo og snekke å.
ODDATLE Posted November 23, 2014 Posted November 23, 2014 .......og vognkort med riktige data. Lykke til
tryggjo Posted November 24, 2014 Author Posted November 24, 2014 Hadde ikkje store planer om å godkjenne motorbytte, så tenker på det som er absoluttt nødvendig for å få motoren nedi og til å gå Er vel også noe som må gjøres me mellomakslingen ? Bilen er forresten 89 modell, vist det hjelper for noe..
Tor Anton Posted November 24, 2014 Posted November 24, 2014 girkassa sitter vel ganske likt så stor sjanse for at du ikke trenger å bytte mellomaksling. Du har jo noe å gå på i splines på akslingen. Om du godkjenner dette så oppdateres ikke vognkortet med de nye data, det kommer bare litt på merknader
E_S Posted November 25, 2014 Posted November 25, 2014 Forøvrig skrekkelig vrient å få godkjent ombygging fra 4-sylindret til 6-sylindret pga. forskjellig forakselvekt. Du må også bytte fjærer foran, da den 6-sylindrede motoren er mye tyngre. En mye bedre løsning er å selge bilen du har og kjøpe en original 300E, de får man jo for "ingenting" nå om dagen, og da slipper man alle de problemene + har ikke en bil som bare er verdt vrakpanten etterpå.
Tor Anton Posted November 25, 2014 Posted November 25, 2014 Nå er ikke forakselvekt noe tema lengere så en kan bare bygge, ingen ting er vrient. Men er ikke bilen helt unikt bra så er det en ide å kjøpe en annen bil,da det er sagt så er ikke 300e noen racer heller da.
E_S Posted November 25, 2014 Posted November 25, 2014 Problemet er dokumentasjonshelvetet. Om man ikke har "inside contacts" hos en eller annen merkeforhandler som kan stemple og bekrefte "i hue og ræva" på delelikhet etc. er det nesten umulig å få noe som helst godkjent, er min erfaring. En frittstående søknad med dokumentasjon fra delekataloger etc. er etter min erfaring nytteløst så lenge det ikke suppleres med dokumentasjon fra merkeforhandler eller importør..
Tor Anton Posted November 26, 2014 Posted November 26, 2014 Problemet er dokumentasjonshelvetet. Om man ikke har "inside contacts" hos en eller annen merkeforhandler som kan stemple og bekrefte "i hue og ræva" på delelikhet etc. er det nesten umulig å få noe som helst godkjent, er min erfaring. En frittstående søknad med dokumentasjon fra delekataloger etc. er etter min erfaring nytteløst så lenge det ikke suppleres med dokumentasjon fra merkeforhandler eller importør.. Hvor i all verden har du dette ifra?? Jeg har aldri hatt noe "dokumentasjonshelvete", hatt "inside contacts" eller tatovert/stemplet i hverken hode eller ræva,men fått godkjent en håndfull biler som flere forumryttere kaller "umulige prosjekter". Hvis en setter seg litt inn i prosjektet, er ryddig og saklig å følger ledetråene som bl.a. Statens vegvesen har satt så er det lite som er umulig. Å da det er snakk om MB så er det veldig kurrant da deler fra flere tiår passer rett på, å disse er det jo lett å finne dokumentasjon på også. "inside contacts" ja, der har vel egentlig alle som vil bygge en MB en liten fordel da det jobber to tidligere MB mekanikkere der slike prosjekt skal godkjennes
E_S Posted November 26, 2014 Posted November 26, 2014 Joda, jeg har vært borti det der. Det har stort sett alltid endt med at man må ha bekreftelse fra produsent/importør/merkeforhandler på at "ditt og datt" er montert på bilen og identisk med det som originalt var montert på f.eks. mest motorsterke utgave. Slik dokumentasjon er umulig å fremskaffe uten å kjenne noen som kan stemple/signere på vegne av ett av disse leddene. Dokumentasjon i form av utskrifter fra delekataloger etc. kan funke som underlag for søknad om godkjenning av ombygging, men når det skal godkjennes kommer de igjen med det kravet til bekreftelse fra merkeforhandler eller importør på at de delene som er montert på bilen faktisk er identiske med det man har nevnt i søknaden at man ønsker å bruke, og da er man like langt..
Tor Anton Posted November 26, 2014 Posted November 26, 2014 ja daså, ikke rart det er mange som ikke kommer i mål med prosjektene å mange blir skremt fra å begynne. Rart jeg har fått godkjent 2.5-16, 2.3 kompressor+++, 2.3-16 turbo og 300-24 i 190E 2.0 da +div annet uten problemene du nevner. Men buser en fram å virkelig skal belære biltilsynet så kan det bli noen lange veier å gå. Er en saklig å har orden i sakene så er det ikke umulig, å spes nå med de nye reglene, eller rettere sagt uten de latterlige særregelene som BT lagde som ikke holdt vann. Det er bare å bygge ivei.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now