MercedesW124 Posted November 20, 2014 Posted November 20, 2014 Hallo. Skulle hatt en sak som kan kobles til speedometeret som leser av hastigheten, og når den når en bestemt hastighet så gir den luft til en luftsylinder. Noen som har noen gode forslag til hva jeg trenger? Quote
Tor Anton Posted November 22, 2014 Posted November 22, 2014 blir som lampa i fartssperra det da. Hør med instek på kongsvinger, eller kansje norsk speedometerservise. Quote
MercedesW124 Posted November 24, 2014 Author Posted November 24, 2014 Det er nok enklest å kjøpe en fartsskriver med en sånn lampe ja. Kan den stilles så lavt som 40 kmt da? Quote
FredrikE300D Posted November 24, 2014 Posted November 24, 2014 Sitter det hallgiver på speedometeret på disse sånn som det gjør på 124? Har selv ikke målt på, eller vet hva den hallgiveren gir ut/gjør annet enn at den brukes til tempomat? Burde kanskje sett med oscilloscope og sett hva som kommer ut, og da se om det kan brukes til noe, en mikrokontroller feks. Tipper det dyttes ut pulser, jo høyere fart jo tettere blir de. Quote
Tor Anton Posted November 24, 2014 Posted November 24, 2014 ja denne gir signaler til bl.a. utetempen. Usikker på hvordan disse signalene er,men det vet jo de på instek. såg for meg noe slags adapter du koblet in på denne. Jeg kjøpte en justerbar sak som jeg satte på en ABS-føler for å få signaler på det nye speedometeret. Får du ikke brukt signalene på speedometeret så kan du jo sette en føler på mellomakselen, diffen eller noe ligende. Quote
FredrikE300D Posted November 24, 2014 Posted November 24, 2014 Det er vel dette prinsippet som benyttes på motorsykkel/tråsykkel speedometer også, en angir hjulets diameter og beregner hvor lang tid det tar pr omdreining. Burde ikke være noe problem å få en mikrokontroller til å telle opp dette og beregne farten, dermed tenne en lampe dersom farten når en angitt hastighet. Jeg hadde gjort det på den måten, og "liker" å skrive kode, men en profesjonell vil kanskje løse det helt annerledes. Begrensningen hos meg, vil bli klokkehastigheten på mikrokontrolleren. Kommer pulsene for tett, og kontrolleren og koden går for tregt så blir det svært upresist. Denne mikrokontrolleren fra Arduino har påmontert et display også, men det behøves jo ikke. Virkemåten blir den samme. En magnet er montert på drillen og en hallgiver gir en puls når magneten passerer. Det kreves jo at man liker å styre litt med elektronikk og kan skrive kode, eller har ønske om å lære seg å skrive kode. Quote
MercedesW124 Posted November 24, 2014 Author Posted November 24, 2014 Noen som vet om den varsellampa kan stilles på 40 kmt? Det hadde vært den enkleste og billigste løsningen Quote
Tor Anton Posted November 24, 2014 Posted November 24, 2014 ring instek, de jobber med nettopp dette. Quote
Recommended Posts