Jump to content

Recommended Posts

Posted

Heisann..

Nå trenger eg virkelig hjelp her :/

Har ein 300E 24v  som ikkje vil starte igjen. begynte med kaldstart av bilen. den startet med ein gang. og gjekk vell i ca 1 minutt før eg skulle rygge den ut av innkjørselen. men hadde rygget i 5 sek så daua den bare, trudde eg kvelte den pga er manuell girkasse. men den ville bare ikkje starte igjen. men går fint og kinne den.

Trudde først det var bensinpumpa men det var det ikkje. den får bra med bensin. Har komt frem til att den ikkje får tenning. men er veldig merkelig der. coilen vil ikkje gi strømmen videre. har prøvd med ny coil men er det samme. er godt over 12v på begge ledningane til coilen...

trudde også det kunnet være ein jordings ledning som var gåen men det var det ikkje. Har også sjekket over alt av rele og sikringer.

Har ein liten anelse att tennings modulen kan være gåen. men vil være heilt sikker før eg bestiller ny ein siden ein brukt enhet koster mellom 2k og 8k kroner :o

Veit ikkje heilt hva eg skal gjøre videre. Noen som har vore borti noe lignende?

skulle bare ein delebil som skulle vare ut vinteren så ville helst ikkje bruke så mye peng på den.

Posted

Virker som samme symptomer som jeg hadde med min 300E-24 da tenningmodulen tok kvelden. Startet opp, revers (med automat), rygget 10 meter, så var det stopp. Uten at jeg skal garantere at det er den som er feil med deg....

Posted

ja er det eg og tror. Har sjekket absolutt alt anna nå, men er bare så rart att coilen får jo rette volten på begge polane.

Men har lest att hvis ikkje coilen får den rette amperen så vil den ikkje gi ut gnist i heile tatt. Og virker jo ut som om det er det som skjer,

er jo ikkje antydning til gnist i heile tatt :(

Posted

Veivakselsensor/svinghjulsensor som slutter å gi signal vil medføre manglende gnist. Mye omtalt her inne.

Nå pleier denne å svikte først ved varm motor, men har også vært borti tilfeller som du beskriver her.

Posted

ja har lest om det tidligere så den eg har allerede kontrollert for både fysiske skader og med multimeter.

Den hadde den ohmen den skulle ha, ca 790ohm på kald motor så stiger den vell til 850ohm på varm.

Posted

Skal ikke den giveren gi en puls når "noe stål" passerer? Vil tro du kan få utslag på multimeteret om du setter den på frekvensmåling og måler mens du sveiper en noe av stål forbi?

• 3 weeks later...
Posted

Da fekk eg endelig start på den, men varte ikkje lenge.

Klarte og spore opp ein brukt tenningsmodul i sverige til ein ok pris :/ så eg byttet den og bilen startet med ein gang.

Men eg kjørte med bilen i ca 1 time og starta og stoppet den fleire ganger, så plutselig kom samme problemet igjen. nå står den bare og kinner igjen :(

kan det være att feilen ligger ein anna plass men tenningsmodulen brukte litt tid på og registrere det? så derfor kutter den hovedspenningen til coilen..

begynner og bli tom for ideer. skulle bare være ein billig vinterbil dette for eg skal ta girkassa og diffen på den og sette over på E320en som eg har. Men ville hærje litt med dinna på vinterføre først :)

Posted

Ja det er ikkje gnist, er det samme som sist. Coilen får 12v på begge polane. Men har lest tidligere att den må ha rett ampere for og gi gnist videre og det er der tenningsmodulen ikkje vil gi rette strømmen til coilen. Turtellern virker fint den.

Posted

prøvd å bytte coilen???

kan prøve en annen triggerføler. kan sette den i kontakta å dra den forbi metall, eller ohme den du har da du "aktiverer" den med metall.

Men er det bare en coil og fordeler på denne??????

Posted

ja er kun ein coil på denne, har prøvd og byttet men samme problemet. Rotor og fordeler er byttet for ikkje så lenge siden så den er i god stand.

Har kontrollert og målt ohmen på triggerfølerern og den er sånn som den skal være. 

• 3 weeks later...
Posted

Ingen som har noe tips? Tror nå att toppakningen kan være gåen på denne bilen for er mye vann i oljen, byttet olje 2 uker før den stoppet så den er kjørt veldig lite med etter det. Men hadde problemer med kjølingen på denne. den har stoppet 2 ganger pga for høy temp  :( er vell kanskje det som har tett knekken på den. men er det noe sensor som kan gi beskjed til hjernen att det er vann i olje og da igjen kutter tenninga?

Får ikkje målt noe Ohm på bankesensoren. Men såg det var litt brudd i selve plastikken til de sensorane. Kan det være derfor den ikkje vil starte? Veit det er sånn med veivaksel sensoren men den er i god stand. kan det være det samme med bankesensoren?

Takker for tips så langt :)

Posted

det er ikke noe som føler på vann i olja.

Om en bankesensor er def. så skal den allikevel gå, ta av kontakta da vel. Denne har vel 2 bankesensorer å det er rart om de ikke er koblet i serie.

har du testa svinghjulssensoren da??? det er jo lett å sjekke å du kan sjekke den der den er

Posted

noen som veit om det går ann og starte bilen uten tenningsmodulen på ein måte? vil jo sikkert gå veldig ujevnt da men hadde vore greit og fått den i gang ihvertfall..

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...