olejw Posted November 19, 2014 Posted November 19, 2014 Jeg er lykkelig eier av en G300 (OM606) med noen småfeil. Småfeilene var jo grunnen til at jeg kjøpte denne hobbyen, så det er greit. Denne bilen går stort sett som en klokke, men 'gir seg' ofte etter innbremsing - aldri ellers. Når jeg slipper bremsen og gir gass, kommer motoren litt - men 'gir seg' i et sekund, for så å komme fint. Den fusker ikke, går ikke ujevnt - det virker som om den drar av gassen mot min vilje. Jeg ser i speilet at bremselys henger på etter at jeg slipper bremsen - og jeg mistenker at motorkontrollen her nekter å gi gass når den tror jeg fortsatt bremser. KAN dette være årsak? Motoren går jevnt hele tiden. Bremsepedalen er litt treig siste centimeteren når den returnerer, spesielt når motoren går, finner ikke at den henger når jeg feilsøker med stoppet motor. Er det kjente problemer her? Smøre pedal? Bremsekraftforsterker? Hovedcylinder? Noen tips? Har sett noen andre Gwagen som kjører rundt med bremselysene på, så kanskje dette kan være kjent trøbbel? På fohånd takk. oj
Gujoni Posted November 19, 2014 Posted November 19, 2014 Du har nok ganske riktig lokalisert feilen til bremse- lysbryteren. Lyset skal slokke med en gang du slipper pedalen. Jeg ville skiftet bryteren først som sist siden den ikke er så dyr.
olejw Posted November 24, 2014 Author Posted November 24, 2014 Takk for svar, skal prøve det! Får fremprovosert samme fusking med ørlite pådrag på gassen - hvis jeg gir bremsepedalen et puff. oj
tommern57 Posted November 24, 2014 Posted November 24, 2014 Et lite tips: Løft bremsepedalen opp, mens du drar ut tappen av bremselysbryteren så langt du kan. Om du skjønner hva jeg mener. En del av dissa mb'ene har en bremselysbryter hvor den tappen som aktuerer selve bryteren er justerbar lengde på. Så man skal egentlig gjøre dette når man monterer ny. Og vil tru det er noe sammenheng fra bremselysbryter til dieselmengde. På endel av cdi motora vet jeg går i dieselreduksjon/kutt når man bremser.
olejw Posted December 12, 2014 Author Posted December 12, 2014 Hei igjen Skiftet bryter for bremselys, men har akkurat samme problem. Så ikke at den kunne justeres, og jeg kjenner at pedalen ikke returnerer helt. Problemet er at dette ikke alltid skjer. Kan det være tregheter i forbindelse med bremsekraftforsterker eller hovedcylinder som gjør returen ufullstendig? Og at dette stort sett skjer når man kjører. Ved stillstand er ikke problemet så lett å fremprovosere. Kan returfjæra rett og slett være 'sliten'? Er dette kjent? Men jeg tror tommern57 har rett. Det kjennes som om diesel kuttes/reduseres når bremsen henger på, og jeg gir moderat gass. F.eks etter moderat innbremsing til kryss, der det ikke ble full stopp. Dette er jo ikke en cdi motor - men det er elektronikk som styrer gasspådrag. oj
tommern57 Posted December 12, 2014 Posted December 12, 2014 Ikke mulig å svare på spørsmålet ditt. Eneste løsning blir vel at du får hive deg ned i fotbrønn og kikke. Med hue nedi der må det jo kunne gå an å finne ut hvorfor returen er treg. Jeg har mest tru på at det er i selve pedalstellet. Kan det være en fjær der som har gitt opp f.eks?
olejw Posted December 18, 2014 Author Posted December 18, 2014 Problem løst. Jeg byttet altså bremselysbryter, uten at det hadde noen effekt. Men her om dagen husket jeg at jeg lurte på om det var noe galt med den nye bryteren. Da jeg presset den inn med tommelen før jeg monterte, så gikk den først 'i bunn', og så kunne jeg dytte den videre inn - og flyttet dermed 'bunnstilling'. Det er selvfølgelig en 'autojustering' av innerste stilling. Så før jeg monterte, så 'justerte' jeg den altfor langt inn, og det skal mye til for å bryte kretsen. Monterte den ut igjen - dro ut føleren helt - monterte -> problem løst. ...og null gassproblem etter innbremsing. Idiotisk å ikke skjønne det der med en gang, selvfølgelig. Jeg trodde det var mulig defekt bryter(!) oj
FrodeS Posted December 19, 2014 Posted December 19, 2014 Idiotisk å ikke skjønne det der med en gang, selvfølgelig. Jeg trodde det var mulig defekt bryter(!) Syns vel heller det var godt gjort å tenke så langt, jeg. Og ikke minst fint at du deler det her på forumet. Veldig kjekt for andre å vite om, både denne autojusteringen av bryteren, og hva som var årsaken til problemene du hadde.
tommern57 Posted December 20, 2014 Posted December 20, 2014 Det var vel det jeg sa i svar #3? Noen ganger føler jeg at folk ikke leser det jeg skriver
olejw Posted January 6, 2015 Author Posted January 6, 2015 tommern57 hadde helt rett i sin tidlige post. Jeg leste det du skrev - men jeg skjønte det ikke. Ikke før jeg satt og tenkte på hvorfor bryteren oppførte seg som den gjorde. Takk uansett. oj
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now