Jump to content

s124 1993 300tdt Oppgradere el seter til el seter med memory

Recommended Posts

Posted

Jeg har vanlige el seter i merc min. (Ikke memory)

Har googlet en del om hvordan jeg oppgraderer el setene til el seter med memory har ikke funnet ut så mye

Har funnet memory base og styring knappene på ebay

Trenger jeg noe mer? andre ledninger? eller er det bare og bytte ut de der?

komme også over den siden her

Posted

Det er forskjellige versjoner etter forskjellige år. Sjekk at årstall på bryter, base, ledningsnett og motorer er likt.

Motorene er ikke de samme. Jeg vet ikke om de kan byttes over, men på memory er det 2 ledinger for strøm, og 3 for signal på hver motor. Uten er det bare 2 for strøm. Jeg har egentlig memory-sete i min, men koblet med vanlig bryter. Det gikk greit den veien, men vil ikke funke motsatt vei.

Det beste er å få det komplett fra en delebil. Få med hele setet, så kan du bytte over trekket (skinn/stoff/skai/velour) fra den du har, og bytte over resten komplett. At du har el.seter fra før hjelper egentlig ikke veldig, siden "alt" er ulikt.

Posted

Rundt 90 er det generasjons bytte på setene. Etter 90 er det bare å bytte sentralen under setet og bryteren på døren samt ledningen mellom disse. Før 90 må du bytte det meste under setet også av motorer å ledninger.

Posted

Setet jeg har i min nå er sportline, mener det er fra en 94-modell. Der er det 5 ledninger inn på hver motor. Mener du at også vanlige el.seter uten memory har samme motorene?

Posted

Setet jeg har i min nå er sportline, mener det er fra en 94-modell. Der er det 5 ledninger inn på hver motor. Mener du at også vanlige el.seter uten memory har samme motorene?

Du har helt rett Frode. Minnet mitt fortalte meg feil.

Du vil også trenge alle motorene med ledninger fra memorysetet. Kan nok være lurt å kjøpe komplett underdel. Du kan kjøpe en 500 under del men da må du flytte alt over, da festene ned på gulvet er smalere enn de vanlige bilene.

Posted

Okei. det betyr at jeg trenger:

* Understellet til setene ( Noen som veit hvor jeg for taki de? )

* Ledninger til og fra brytere (noen som veit hvor jeg kan få taki det)

* Brytere (på ebay)

* Basebox (ebay)

Kan jeg da bare skifte understellet på setene jeg har fra før?

Posted

Jepp. Men du vil ikke få memory på nakkestøtte. Da må du kjøpe denne motoren løs med korrekte ledninger. Da motoren sitte ri ryggen.

Ebay er en fin plass får å finne alt det du leter etter egentlig. Men da må du ha litt tålmodighet å følge aktivt med. Evt så må du bare følge med om noen hugger en bil eller to med utslitte seter som har "ingen" verdi men er el-seter.

Posted

Okei. det betyr at jeg trenger:

* Understellet til setene ( Noen som veit hvor jeg for taki de? )

* Ledninger til og fra brytere (noen som veit hvor jeg kan få taki det)

* Brytere (på ebay)

* Basebox (ebay)

Kan jeg da bare skifte understellet på setene jeg har fra før?

Hei.

Jeg har studert dette i detalj til 500E/E500 og har komplette lister med partnummere og skisser hentet fra EPC.

Ingetning fra før 1991 kan brukes. Det finnes mye på eBay til 126 modellene, men det passer ikke.

Jeg skaffet alle deler brukt fra USA, unntatt bryteren til pass.siden, den er ikke lett å finne brukt fordi det er ikke så vanlig med dobbel memory.  Kan jo leite på eBay i land med venstrekjøring, men uansett vanskelig.  Det kjøres tilbud en gang iblant i USA, må bare følge med, jeg betalte drøyt 600 kr for en ny bryter.

Styringsenhetene må byttes.

Alle el.motorer må byttes - untatt el.motoren til rattstammen (dersom bilen har teleskopratt), men bryteren til el.rattet må byttes!

Jeg fikk tak i el.nett m/memory til førersiden, og el.nett u/memory til pass.siden, dette splittes for å ta de ekstra ledningene som trengs. Det blir ikke som originalt med farger og slikt men lengder og plugger stemmer jo.

Selve seterammene til seter med eller uten memory er omtrent like, men alt annet i tillegg til el.motorene må byttes.

Men alle løse deler er like på venstre og høyre sete, så jeg har kjøpt to komplette Venstre seterammer, og bytter da ut alt på min eksisterenede Høyre seteramme, og tar da modifiseringene som eventuelt må til.

Send PM med meiladresse, så kan jeg meile over det jeg har, men husk at det er til 500E/E500, så bl.a. styringsenhetene har forskjellig PN.

-a-

Posted

Sjekk først at partnummerne stemmer!

Motorene til nakkestøttene er ikke der!

Og du trenger to kontrollbokser og begge bryterne så samlet pris blir altfor høy!  Husk det blir kanskje over 600,- i frakt, og moms på deler + frakt.  Send en melding og be om komplett pris på alt, deretter byr du halvparten av det han forlanger inkludert frakt.  Da blir han grinete, det er bra, for da blir han glad når du byr 20% mer etterpå.

-a-

Posted

Har fått svar nå.

Første mail:

Hi,

we have in stock

2 frames

2 wiring

2 motors

2 switch

1 controlbox 201...

1 controlbox 129...