Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei

 

Skal gjøre et oljeskift på bilen og lurer derfor på hvilken olje som anbefales til disse bilene?

 

Motoren bruker 1-2 sekunder på å få opp oljetrykket når den er kaldt (gammel bil, har 330 000 på telleren). Kanskje greit med en litt tykkere olje?

 

W123 230e

 

Posted

Jeg ville brukt halvsyntetisk hvis den har gått på dette før og syntetisk hvis det

er hva som er på fra før. Hvis du går over fra mineralolje til syntetisk, kan du få økt

oljeforbruk. Uansett så kan du ikke forvente at måleren slår ut før etter at motoren

har gått noen sekunder. Det som er vel så viktig er at trykket ikke er for lavt på

tomgang når motoren er varm.

Syntetisk olje bør gi raskere smøring, spesielt ved veldig lave temperaturer siden

den er mere tyntflytende, mener jeg. Du sparer også batteri og startmotor.

Posted

Takk for svar. Da lurer jeg på om jeg skal kjøre på med syntetisk. Oljetrykket ligger i følge måleren på dashbordet, stabilt på 2,1- 2,3 ved tomgang varm motor.

 

Hva slags olje er det i motoren nå?

 

 

Posted

Syntetisk er aldri feil, men på en gammel bil kan det ligge igjen mye drit rundt i oljekanalene. En god olje vil løse opp dette, og ta det med seg til filteret. Opplever du at oljetrykket synker, så er det på tide å bytte filter igjen.

 

På min 300E opplevde jeg faktisk ganske brått fall i oljetrykket da jeg kjørte den på isbane. Etter en drøy time med kontinuerlig hardkjør, hadde nok mye gammelt slagg løsnet, og satt seg i filteret. Da hadde den etter hvert knapt utslag ved tomgang, og maks 2 bar ved høyt turtall.

Posted

Syntetisk er aldri feil, men på en gammel bil kan det ligge igjen mye drit rundt i oljekanalene. En god olje vil løse opp dette, og ta det med seg til filteret. Opplever du at oljetrykket synker, så er det på tide å bytte filter igjen.

 

På min 300E opplevde jeg faktisk ganske brått fall i oljetrykket da jeg kjørte den på isbane. Etter en drøy time med kontinuerlig hardkjør, hadde nok mye gammelt slagg løsnet, og satt seg i filteret. Da hadde den etter hvert knapt utslag ved tomgang, og maks 2 bar ved høyt turtall.

 

Et alternativ i tilfelle møkkete motor er jo da å ta en innvendig motorvask først.

Ligger det gjørme i lokket eller man ser gjørme medi oljepåfyllingen kan nok det være lurt uansett.

Da lar man vel typsik det gamle filteret ta møkka.

Biltema har fått en egen motorvask olje, eller man kan bruke en sånn liten flaske med lurium.

Posted

Du skal ha en olje med 229.1, 229.3 eller 229.5 godkjenning av mb. Står gjerne MB app xxx.xx.

Ikke noen problem å gå for syntetisk som Frode sier.

Personlig har jeg ingen god erfaring med biltema olje og anbefaler derfor å gå for noe mer kjente merker. Fikk mye ventil tikking og oljelekkasjer hvor jeg aldri har hatt det før som også forsvant ved bytte til annen olje.

Hellanor har blant annet Total oljer vet at de her i Bodø kjører kampanje på olje som passer din motor til 299kr for 5Liter. De selger også gode Mann filter som er på høyde med MB kvalitet. Regner med at kampanjen er landsomfattende.

Posted

Bruker Mobil1 5w-50 på min 230E :) Samme som på 190E'n jeg har :) Dyr olje. Men jeg er litt kresen på akkurat olje. Har hatt for mye ventiltikking før pga dårlig olje.

Posted

5W30, 10W30, 5W40, 10W40, 5w50, 10w50, alle er like bra som smøremiddel enten de er mineralolje, halv- eller helsyntetiske, alle de kjente oljene som er på markedet oppfyller de formelle kravene som stilles til en motorolje, og velger du en viskositet på 10w40 gjør du ikke feil, det er hva fabrikken anbefaler! Forskjellene på oljene er innhold av ZDDP (bl.a. zink og fosfor), og hvilke tilsetninger de bruker som 'vasker' partikler som ofte finnes i en motor, som f.eks. metall og sot, og frakter dem til oljefilteret i stedet for å la dem binde seg til metallflater inne i motoren, samt hvordan de reagerer med vann (kondens) og drivstoff som lekker forbi stempelringene. Spesielt med tanke på utspeding av oljen med drivstoff på en litt sliten motor, er syntetiske oljer helt overlegne. På en 230 motor i W123-serien, er det mekaniske løftere som går direkte på kamakselen (hydrauliske løftere på samme motor i W124), og ettersom den motoren også var preget av slitasje p.g.a. dårlig metallegering i kamakslene på de tidlige seriene, er det viktig å bruke en olje som har et høyt innhold av ZDDP. Jeg har sjøl en 230TE som rakler som en diesel, hinsides alle forsøk på lindring av symptomene! ZDDP er sammensatt av bl.a. zink og fosfor, og reduserer slitasje, spesielt der 2 like metaller går mot hverandre, som f.eks. mekaniske kamfølgere på eldre motorkonstruksjoner.  Standarden for innhold av ZDDP i motorolje ble endret for noen år siden, de ble redusert p.g.a. av reaksjoner med legeringene i nyere katalysatorer og i sensorer brukt i forbindelse med utslippskontroll. Det har blitt rapportert store slitasjeskader på enkelte motorer som var avhengig av tilsetningene. RedLine har oljer med høyt innhold av ZDDP, både Castrol og Mobil1 har også enkelte tilsvarende oljer, sjekk på nettsidene deres, det er sikkert andre merker som har det også. Mekonomen selger ZDDP fra RedLine som tilsetning til alle oljer. Jo renere esterer som benyttes i produksjonen av de syntetiske oljene, jo bedre er det, de har en bærefilm som tåler høyere trykkbelastning. Jeg vet av egen erfaring, og fra tester, at de beste syntetiske også demper tikkingen betraktelig, RedLine i Dodgen min var en helt utrolig opplevelse! Sjøl har jeg også brukt Biltemas syntetiske olje (tidligere levert av Statoil), både 5W40 og 10W40, i mange år. Det er viktigere at man skifter olje og oljefilter ofte, enn hvilket oljemerke du bruker. Spesielt vinterstid med mange småturer blir det utrolig mye kondens inne i en motor. De som bor i nærheten av en butikk fra Felleskjøpet bør sjekke utvalget, jeg har sett at de ofte har gunstige tilbud på god motorolje.

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

To ting om classic oljer generellt:

De er nesten alltid mineralske pga en stor tilhengerskare av myten om at gamle motorer ikke tåler syntetisk. De vil ha "naturlig" olje, og kunden har rett og får det han ber om.

De er nesten alltid for tykke for norsk vinter.

 

Biltemas Classic er 20W-50 mineral olje. Det er en olje som passer veteranbiler som kjører mindre enn 5000km i året.

Olaf sine vurderinger er nok helt spot on. Motorer med utsatte deler vil kunne dra stor nytte av ZDDP tilsettninger.

Det er vel som han skriver mellom linjene også slik at ZDDP bare kommer til nytte der det er ekstreme påkjenninger, altså når oljefilmen er i ferd med å brytes. Motorer uten konstruksjonsfeil og som aldri presses ekstremt hardt vil klare seg akkurat like bra uten disse tilsettningene. 

 

Det er i det hele tatt mange rariteter ang motorer og olje. Hondas VF750 motorer hadde myke kammer og dårlig smøring av dem. Mange opplevde stor slitasje og de hadde gratis rep-sett til disse i mer enn 15 år etter at feilen var rettet. Likevel var det en del som aldri opplevde dette problemet, fellesfaktorene for disse var syntetisk olje og ingen varmkjøring på tomgang. De som unngikk slitasje satt seg på sykkelen og kjørte. Ref. tidligere diskusjon om varmkjøring og slitasje.

 

Posted

To ting om classic oljer generellt:

De er nesten alltid mineralske pga en stor tilhengerskare av myten om at gamle motorer ikke tåler syntetisk. De vil ha "naturlig" olje, og kunden har rett og får det han ber om.

De er nesten alltid for tykke for norsk vinter.

 

Biltemas Classic er 20W-50 mineral olje. Det er en olje som passer veteranbiler som kjører mindre enn 5000km i året.

Olaf sine vurderinger er nok helt spot on. Motorer med utsatte deler vil kunne dra stor nytte av ZDDP tilsettninger.

Det er vel som han skriver mellom linjene også slik at ZDDP bare kommer til nytte der det er ekstreme påkjenninger, altså når oljefilmen er i ferd med å brytes. Motorer uten konstruksjonsfeil og som aldri presses ekstremt hardt vil klare seg akkurat like bra uten disse tilsettningene. 

 

Det er i det hele tatt mange rariteter ang motorer og olje. Hondas VF750 motorer hadde myke kammer og dårlig smøring av dem. Mange opplevde stor slitasje og de hadde gratis rep-sett til disse i mer enn 15 år etter at feilen var rettet. Likevel var det en del som aldri opplevde dette problemet, fellesfaktorene for disse var syntetisk olje og ingen varmkjøring på tomgang. De som unngikk slitasje satt seg på sykkelen og kjørte. Ref. tidligere diskusjon om varmkjøring og slitasje.

For ikke å glemme VF1000F :)
Posted

10/40 er vel også helt grei olje

 

10/40 hva da?

 

10/40 er bare en viskositet, og finnes vel hos stort sett alle merker.

 

 

 

Obs. Mobil1

 

Har også brukt Biltema sin 10/40

 

Igjen, Mobil1/Biltema hva da?

Biltema har 5 forskjellige oljer med akkurat den viskositeten 10w-40 og det er vel grunn til å tro at Mobil1 har noe tilsvarende.

 

 

Posted

10/40 er vel også helt grei olje

 

10/40 hva da?

 

10/40 er bare en viskositet, og finnes vel hos stort sett alle merker.

 

 

 

Obs. Mobil1

 

Har også brukt Biltema sin 10/40

 

Igjen, Mobil1/Biltema hva da?

Biltema har 5 forskjellige oljer med akkurat den viskositeten 10w-40 og det er vel grunn til å tro at Mobil1 har noe tilsvarende.

 

Ok, det kan jeg ikke svare på. Jeg ante ikke dem hadde 5 forskjellige typer.

Posted
Det er vel som han skriver mellom linjene også slik at ZDDP bare kommer til nytte der det er ekstreme påkjenninger' date=' altså når oljefilmen er i ferd med å brytes.[/quote']

 

Ja, absolutt. Moderne motorer er jo også tilpasset de nye standardene, og oljeselskapene sier jo at alle kan bruke de moderne oljene, og at bortfallet av ZDDP er erstattet av andre midler, men praksis har vist at det ikke stemmer helt. En syntestisk kvalitetsolje må utsettes for et helt sinnsykt høyt belastningsnivå for å oppnå metallkontakt i en moderne konstruksjon. Det er gamle motorer som er problemet, spesielt endel motorer i sportsbiler med ventilfjærer designet for å tåle høyt turtall og stor belastning ved høye ventilløft. De lager et ekstremt trykk på kamakslene, og er avhengig av den ekstra oljefilmen som hindrer dirkte metallkontakt. Det reflekteres også av at alle oljeselskaper som leverer olje for racing, bruker argumentet at de innholder minst like mye ZDDP som før...

De tidlige M102-motorerne var vel de siste fra Mercedes med mekaniske vippearmer som gikk rett på kammen. Heldigvis!  :D

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

[...]. Det er viktigere at man skifter olje og oljefilter ofte, enn hvilket oljemerke du bruker. Spesielt vinterstid med mange småturer blir det utrolig mye kondens inne i en motor. [...]

 

Med vennlig hilsen, Olaf

 

..og det andre Olaf bemerket! Har nesten samme erfaring som modzona vedr. biltemaolje og m102 w123. Motoren gikk betraktelig roligere etter motorrens, lurium og annen delsyntetisk enn biltemas utvalg. Mener å huske at jeg holdt en intervall på olje- og filterskit + ventiljustering ved hver 5000km.

Posted

Joda, jeg er enig i at Biltemas olje kanskje rakler litt mere, men den smører faktisk helt OK. Litt høyere viskositet, f.eks. 20W50, hjelper også mot raklingen.

 

Men Stig, du har garantert ikke brukt lurium!

 

Vi kjører en liten digresjon:

Haha, det er nesten ingen som vet hva Lurium var. På slutten av '60-tallet og begynnelsen av '70-tallet kunne man utrolig nok få kjøpt et deksel til bakakselen på endel amerikanske biler, som hadde påbygget en liten rakettmotor som ga deg 1000 - 2000 ekstra hester! Jeg tuller ikke, her er én av dem, Turbonique: http://www.tunersgroup.com/TunerWire_Live/Turbonique.html, også omtalt i gamle nummer av HotRod og annen tilsvarende oppbyggelig lektyre! Så vidt jeg vet var det små styreraketter for satelitter som var opprinnelsen, mannen bak oppfinnelsen hadde leveranser til NASA. Man monterte s.k. risere på bakre bladfjærfeste, så bilen kom høyt nok bak til å gå klar av stikkflammene, stilte seg opp på banen, dro av gårde, og tente raketten.

 

image.axd?picture=Turboni-Image2.jpg

 

Det gikk jo dels sinnsykt bra, dels lukt til helvete! Her det på film: http://jalopnik.com/5481005/video-the-demented-rocket-propelled-genius-of-turbonique

 

De ble drevet av flytende oksygen og et drivstoff som het Thermolene. De som har sett forsøkene med rakettbilene til Mythbusters vet jo at det funker! Det var ikke så veldig lenge disse bakakselrakettene var i bruk, noen steder klagde folk langs banen på lukta og at det sved i øyne og hals! Poenget er at dét hovedsakelig skyldtes et annet av drivstoffene til disse rakettene, noe ordentlig svineri med det velklingende navnet Lurium:lol:

 

(Det er et grunnstoff, et s.k. metalloid som heter Tellurium som kanskje har noe med dette å gjøre, det ble bl.a. brukt i tennrør, jeg fant det omtalt i Dr. Herbert Ellerns bok 'Miltary and Civilian Pyrotechnics', men det er jo bare mine spekulasjoner...)

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Har brukt Mobil1 5W-50 siden den kom på markedet. I starten Mobil SHC som den het. Denne oljen får du ofte kjøpt på tilbud i feks. Jula-butikker til 399, - for 4 liter. Jeg har brukt denne på W123, 124, 210 og 211 og W140 bensinmotorer.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...