knutarn Posted November 17, 2014 Posted November 17, 2014 Hei og hopp! Da er jeg snart medlem av mbcluben! Jeg har da en Mercedes s124 300tdt som prosjekt bil. (bilder av den) Jeg har starta med og ta overflaterust i bil nå. og sveist noen hull. Det jeg lurer på er hva er best mulig middel til og ta rust og beskytte mot rust når jeg slipper ned ? feks: 1.Rustkiller xxxxx 2. Så grunne det med etter annet 3. til slutt spraye på etter annet mch Knutarn Quote
Olaf Posted November 18, 2014 Posted November 18, 2014 Det er to måter å angripe problemet på, begge er kjemikaliebasert. En er å bruke en rustfjerner, vanligvis en eller annen form for syre eller et alkalisk produkt, som fjerner oksydering effektivt til bart metall. De er veldig effektive, men de er som regel noe aggressivt svineri å ha med å gjøre, hansker og briller/skjerm og maske er minstekravet. Alternativet er noe som binder den rusta som er igjen etter at du har fjernet løs rust, en rustomvandler. Hos Würth finner du en 'rustmelk', et stoff som ikke er billig, hos Biltema finner du nesten samme produktet for en litt hyggeligere pris. Begge produktene fungerer utmerket og omvandler rust, bare følg bruksanvisningen. Det er sikkert flere andre på markedet også. For begge løsningene må du følge opp med en filler, eller evt. sparkel, så grunning og topplakk, med mellomsliping etter hvert strøk. Har du anledning til å la grunning og lakk få lang tørketid, så gjør det! Prøv å få tak i en grunning med samme farge som eksisterende grunning på bilen, da minsker du sjansen for avvik i fargen på toppstrøket. En ting du ikke må glemme, er at ubeskyttede sveisesømmer ruster veldig fort! Du MÅ beskytte dem på innsiden, bruk et oljeprodukt, f.eks. FluidFilm som er lanolinbasert, eller Mike Sanders eller andre på en petroleumbase. Disse spesielle rusthindrende, oljebaserte produktene trenger helt ned til bart metall, hvor de fortsetter å krype utover og hindrer effektivt dannelse av rust. De er også ypperlige på gammel Tectyl eller voksbehandling, de myker opp gammel hard, tørr rustbeskytter, og trenger inn til bart metall. Med vennlig hilsen, Olaf Quote
FrodeS Posted November 18, 2014 Posted November 18, 2014 Hei. Velkommen hit! Det ingen snarvei til å fjerne rust og få det til å bli borte. Det er ikke bare å kline på noe gørr, og tro at det forblir rustfritt for evig og alltid. Hammerite kan til nød brukes som topplag. Det blir ikke strøkent, men det kan males på de fleste underlag uten å koke. Jeg testet litt på et panser som uansett skulle byttes ut. Noen steder skrapte jeg bort løs rust og hadde på hammerite, andre steder gjorde jeg det skikkelig. Der jeg kun hadde på hammerite, var det like ille etter et år, mens der det var gjort skikkelig, var det ingen tegn til ny rust etter to år. Da ble uansett panseret kastet, og et annet montert pga. mye rust andre steder. Vil du ha det skikkelig, så gå først til www.chemical.no og handle art.nr. 1102119 produktpakke for bil. Denne inneholder litt av diverse godstoffer som trengs for å få bukt med rusta. 1. Skrap vekk løs rust. 2. Sandblås. En liten kompressor og et billig sandblåsekit fra biltema funker fint til små flekker. Husk HMS. 3. Ha på corrofix fra chemical.no. La den jobbe. Blir den svart, så har den funnet mer rust å jobbe med. Gjenta 2. og 3. til det ikke blir svart mer. 4. Vask av corrofix med vann, og tørk med en hårføner eller liknende. 5. Ha på rustkiller fra chemical.no 2-3 strøk . Denne skal tørke/herde lenge, gjerne over natta. Det gjør ikke noe om det er fuktig i været. Bør ikke brukes i direkte sollys, da tørker den for fort. Denne danner et helt lufttett lag, så ikke oksygen kommer til og starter ny rustdannelse. 6. Ha på ferroprimer fra chemical.no . Denne beskytter rustkiller mot mekanisk påkjenning. Skal også tørke ganske lenge. 7. Ha på isogrunn fra chemical.no . Denne danner et galvanisk skille, så ikke lakken du bruker oppå begynner å koke. 8. Sparkle 9. Pusse 10. lakk. 11. klarlakk 12. poleringsmaskin med grov polish og pute rundt flekken. Dette tar en uke, men så blir det bra. Jeg har gjort dette på biler, og ikke sett rust igjen på 10 år. De som sier at rust er umulig å bli kvitt, at det alltid kommer igjen osv, de har ikke gjort det skikkelig. Fremgangsmåten over tar en ukes tid, men det går fint å bruke bilen i mellomtiden. Rustkiller kan også fint brukes som understellsbehandling. Lakk får du kjøpt i små bokser hos merkeforhandleren. Lager du en maskering som henger litt ut fra lakken, så kan du lakkere i flere vinkler, og få en "myk" overgang, som normalt sett ikke synes. Quote
Olaf Posted November 18, 2014 Posted November 18, 2014 En liten kommentar til bruk av Hammerite og annen 'hammerslaglakk'; den inneholder silikon for å lage det fine hammerslagmønsteret, og kan ikke overmales med vanlig lakk etterpå. Før du kjøper et produkt, undersøk om de er epoxybasert, de er ikke alltid poretette nok, og som regel vanskelig å lakkere over. (...og ligg derfor unna Brunox og Ferrobet, de er noe skjiiit) Du vil også finne artikler om Por15, MiraclePaint o.l. på amerikanske nettsider, styr unna for bruk på synlige karosserideler. De er ypperlige som endelig behandling på usynlige steder som antirustbehandles etterpå, men omtrent umulige å overmale med vanlig lakk, de er for glatte. Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Rudi Posted November 18, 2014 Posted November 18, 2014 beklageligvis er du ute å sykler her Olaf. Epoxy grunninger er tette,riktignok forutsatt at det er 2-k, og derfor fine å ha som underlag for lakk. De nevnte grunningene må man dog ha en heftprimer på før toppstrøket for å unngå trøbbel med glatthet. Når det er sagt kan jeg ikke si jeg liker hverken sealer-sprayen til ferrobet eller Brunox sin epoxy, de er jeg enig i at er søppel. Bruker man derimot en egnet epoxy, som f.eks lesonal, ppg eller lignende snakker vi om skikkelige saker som er å anbefale. Quote
Olaf Posted November 18, 2014 Posted November 18, 2014 Takk for klargjøringen, jeg visste ikke at Lesonal var epoxy, og PPG har jeg alltid forbundet med klarlakk! Jeg tror forøvrig at både Por15 og MiraclePaint advarer mot å forvente et godt resultat ved overlakkering. Et annet poeng er vel at man som ikke-fagmann ofte oppnår et godt resultat ved å finne en leverandør som har fagfolk til å veilede. Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Rudi Posted November 19, 2014 Posted November 19, 2014 Lesonal og PPG er lakkleverandører, de leverer alt fra grunninger til toppsjikt, og annet lakktilbehør. Lesoal og Sikkens er lakkmerkene til Akzo Nobel, hvor Lesonal er merket som selges over disk til ikke-fagfolk. Kvalitetsmessig er Lesonal ca det samme som sikkens men har noe dårligere fargematch på baselakken. Quote
Olaf Posted November 19, 2014 Posted November 19, 2014 Arkiveres, bra info, Rudi! Jeg har nok vært for lenge borte fra bransjen. Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.