Guest Geir Posted September 23, 2006 Share Posted September 23, 2006 Hei. Det virker som om nivåreguleringen på min MB 230 TE ikke fungerer som den skal, den skal visst være byttet av den tidligere eieren.Tror ikke han har gjort dette riktig.Finnes det tegninger eller tips på hvordan dette skal monteres? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted September 23, 2006 Share Posted September 23, 2006 Man bytter ikke hele nivåreguleringen. Sannsynligvis er det pumpe, ventil eller dempere som er byttet. Det første du må gjøre er å sjekke om ventilen er justert riktig. Fra stabilisatorstaget bak går det ut en arm, denne er koblet til en arm som igjen går ned til armen på ventilen. Når bilen står flatt uten last skal et hull på armen på ventilen være rett over et hull på ventilen. Står f.eks. denne armen lenger ned enn det den skal kan man laste mye inn i bilen før nivåreguleringen begynner å fungere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Geir Posted September 23, 2006 Share Posted September 23, 2006 Ok, hvordan er dette mulig å justere? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted September 23, 2006 Share Posted September 23, 2006 Du justerer bare staget som sitter mellom armen fra ventilen og armen fra stabstaget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Geir Posted September 25, 2006 Share Posted September 25, 2006 Hei, nå har jeg finni en knøtt liten arm med justerings muligheter.Denne er helt ny og helt sikkert ikke riktig justert. Den sitter på en dings med masse rør som kommer ut. Når jeg prøvde å dra litt i den, senket bilen seg. Når jeg treffer dumper i veien spretter bilen`s bak part fryktelig. Skal denne armen strammes eller slakkes for å eleminere denne sprettinga? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TEH Posted September 25, 2006 Share Posted September 25, 2006 Med den ventilen justerer du kun høyden, intet annet. Er bilen din rett og slett beinhard i dempingen bak, er det nok nye akkumulatorer som må til. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Geir Posted September 25, 2006 Share Posted September 25, 2006 Dette hørtes ikke bra ut. Styrer disse hardheten på demperne? Må ærlig innrømme at jeg ikke har peiling på hva en akkumulator er, bare hørt om det på batterier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TEH Posted September 25, 2006 Share Posted September 25, 2006 Skal prøve så godt jeg kan og forklare. Det du ser på bilen som støtdempere er egentlig bare noen trykkrør. Når bilen lastes tungt vil systemet fylle disse rørene med hydraulikkolje slik at bilen oppnår sin "rette" høyde. Støtdempingen foregår i disse akkumulatorene. De er på størrelse med en håndball og er fylt med gass og en blære. Når bilen blir presset ned vil oljen flomme inn i disse kulene og gassen vil presse oljen tilbake igjen. Det som antagelig har skjedde hos deg er at det er gått hull på denne blæra slik at kulene er fylt med olje. Da blir det steinhardt og kjøre. Du blir nok ikke ruinert pga dette, da dette er å regne som en slitedel på linje med en støtdemper bare med mye lenger levetid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted September 25, 2006 Share Posted September 25, 2006 Som Trond Erik skriver er det mest sannsynlig akkumulatorene som er problemet. Tror faktisk jeg vil anbefalle å få et bra verksted til å bytte disse for deg, pass på å få en skriftlig prisantydning på forhånd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Geir Posted September 25, 2006 Share Posted September 25, 2006 ok, på størrelse med en håndball? Hvor sitter disse i forhold til demperne? Vet du om det finnes noen sider som forklarer hvordan dette er satt sammen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TEH Posted September 25, 2006 Share Posted September 25, 2006 Er du stiv i engelsk så søk litt på SLS (self leveling system) på www.mercedesshop.com Der finnes uante mengder teknisk informasjon om mercedes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Geir Posted September 25, 2006 Share Posted September 25, 2006 Ja, her fant jeg faktisk mengder ja. Tror jeg setter bort jobben til verksted. Skal undersøke priser i morgen. Takk for mange gode svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Geir Posted October 3, 2006 Share Posted October 3, 2006 Akumulatorer, er det det samme som selve støtdmperne? Eller er dette som beskrevet lengre opp noen baller på støresle med håndballer, evt hvor sitter de? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simen Malerbakken Posted October 5, 2006 Share Posted October 5, 2006 Akumulatorer, er det det samme som selve støtdmperne? Eller er dette som beskrevet lengre opp noen baller på støresle med håndballer, evt hvor sitter de? Akkumulatorkulene sitter godt innunder bilen. de er festet med tre skruer og to rør. Løssne rørene først og så skrur du ut kulene, deretter monters de nye først på plass og rørene skrus til. Ikke noen hjernekirurgi, men det tar fort litt tid, hender jo at det er rustet litt bak der. Tar du av platen som er rett bak bakseteryggen så ser du toppen av kulene de heises opp og inn i bilen når du har løssnet skruene. Selve akkumulatorkulene er ikke svindyre, de ligger på rett under 800,- stykket om jeg ikke husker feil. Det som ser ut som støtdemperene på en vanligbil er her trykkrør, deres funksjon er som nederdelen av en vanlig støtdemper, det er kun et oljekammer, her vil olje ved kompresjon presses via slangen inn i akkumulatorkulene, akkumulatorkulene plasseres under bieln og de er innvendig to delt, med en membran og en gass side og en oljeside. Oljen fra den nå komprimerte støtdemperen presses inn i akkumulatorkulen og øker presset på membranen, denne har gasstrykk på motstående side og dette gir dempereffekten, altså har man gassdempere med med mye større overflate enn i tradisjonelle en-rørs gassempere (oftest nevnt som gassdempere) effekten av dette er lenger levetid, jevnere demping, og enkel justering av demperområdet. Det er ikke på biler med bare denne formen for demper lagt opp til justerbar demperkarater, men dette kan lett implementeres når man har slike kuler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Geir Posted October 5, 2006 Share Posted October 5, 2006 Ok, takk for et meget godt svar. Vet du hvor man kan få tak i disse? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thor-Egil Andersen Posted October 5, 2006 Share Posted October 5, 2006 Bla.. www.stjerneservice.no Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Geir Posted October 5, 2006 Share Posted October 5, 2006 ok, så det er mulig å skifte bare akkumulator kulene, og ikke med trykkrør og alt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted October 5, 2006 Share Posted October 5, 2006 Ja, jeg har gjort det på min, men som regel ryker en kobling eller to, pga at det er noen år gammelt system, men akkumulatorene koster under en tusing per stk, og det bør være mulig å gjøre det selv, med rett verktøy.... Ellers må du undersøke om verkstedt du skal bruke har gjort dette før, alt for mange har byttet alt mulig bak der til ingen nytte..... det som ser ut som dempere skal ikke byttes uten at de lekker.!!.. BOS skal ha 3500,- per side ferdig montert inkl deler..... så da vet du det.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Geir Posted October 5, 2006 Share Posted October 5, 2006 Ja, penger er papir og papir har jeg ikke nok av Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted October 5, 2006 Share Posted October 5, 2006 En ting til når jeg først er i gang: Hvis du er medlem så får du rabbat hos flere av de som selger slike deler du trenger (Stjerneservice, Speed Autoteile, Auto Trio ++ mange flere) derfor vil du spare inn medlemskapet og vel så det før du har kjøpt din første akkumulator.... Bare et tips..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts