Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har fått opp ABS og ESP lysene etter bytte av bremseklosser og skiver på en w211 2006 modell.

Noen som har noe ideer til hva det kan komme av?

Posted

ABS Ringene som sitter utenpå nav er skadet eller møkkete.

Ikke uvanlig at de ryker, men det er også avhengige av å ikke være for forurenset.

Jobben din kan ha skadet eller griset til en av disse.

Posted

Takk for det. Hadde av igjen og sjekket, og det var litt hjullagerfett på de og føleren som jeg vasket rent, men det kommer fremdeles opp lys. Ringene så helt fine ut ellers. (satte på nye da jeg skiftet lager)

Posted

Er vel bare bak disse abs-ringene er tema. Foran sitter vel giveren i simringen som tetter mot spindelen. Godt gjort å få noe skit mellom der. ;)

Få lest av feilkode. Kan være en sensor som har kvelda, kan være lav ladespenning, kan være bryter på bremsepedal. Kort sagt så er det mange feilkilder.

Posted

Brukte du star-diagnose ved skifte? Er en egen prosedyre der for skifte av klosser :)

Kommer vel an på årsmodel. Ingen lamper, varsler eller annet på min '08 når jeg byttet.

Det er vel helst de med SBC som skal bruke Star.

Posted

Brukte du star-diagnose ved skifte? Er en egen prosedyre der for skifte av klosser :)

Kommer vel an på årsmodel. Ingen lamper, varsler eller annet på min '08 når jeg byttet.

Det er vel helst de med SBC som skal bruke Star.

He, he. Ja selvfølgelig er det de med sbc som det skal brukes star på, gikk litt fort i svingene her :)
Posted

Takk for gode forslag. Må vist sjekke litt av hvert.

Når jeg starter opp etter at bilen har stått en stund lyser det ikke,

men når jeg begynner og kjøre kommer det på.

Dette tyder på at abs en ikke får signal når hjulene går rundt, så da er det enten noe med ringen eller føleren.

Skal prøve og få tatt en diagnose sånn at jeg ser hvilken side som det er feil på, så slipper jeg å prøve meg frem på begge sidene.

Posted

Det var ABS ringene som var banket 1mm for langt inn. De skal være jevnt med hubben.

Nå virker alt som det skal.

Takk for gode ideer. :D

Posted

Var det mye jobb å bytte de ringene?

Vi fikk feilmelding på ring/føler på vår. Jeg hadde planer om å bytte det, så jeg tok av hjulet, sprayet masse CRC på omtrent alt jeg så, også inn mot ringen. Dette var da noen uker i forveien, og planen var å gjenta prosedyren noen ganger før jeg begynte å demontere. Etter sprayingen forsvant feilmeldingen, og har ikke vist seg siden. Det kan jo ha vært at det bare var møkkete inne ved ringen, og at jeg fikk blåst ut det.

Posted

Det er fort gjort. En halvtimes tid på hver side.

Ta av hjulet

Løsne bremsekalipter (2 stk 18mm bolter)

Ta av senterkoppen

Løsne hjullagerlåsingen (6mm umbrako) og ta av hjullager, skive/hub samtidig.

Ta av ringen med en skrutrekker og montere ny.

Bruk en platebit eller noe sånn at du banker den like langt ned som ytterkant på hubben.

Skru sammen..

Fort gjort..

Posted

Takker. Greit å ha i bakhodet hvis problemet oppstår igjen. Jeg skjønte ikke helt dette med å løsne låsingen til hjullager, men det er kanskje selvforklarende når man ser på det?

Posted

Om man banker simring for langt inn ved hjullagerskift foran, så får man og feilmelding og ABS/ESP mm ute av funksjon.

Kjøper man lager hos BOS (foran), så er ikke det tema da de selger ferdig montert i nav.

Bak har jeg ennå ikke herja med hjullager eller abs, så der holder jeg klokelig kjeft.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...