Lien95 Posted November 10, 2014 Posted November 10, 2014 Heisann, jeg var så heldig å få kjøpt meg en 270cdi her for litt over 1mnd tid siden. Bilen gikk bra og alt var strålende. Helt til jeg skulle starte bilen en gang nå i høst. Jeg startet bilen, og kjørte til jobb. Langs 40-sonen så syns jeg det tok litt lang tid før bilen skulle gire, men jeg tenkte ikke noe over det. Kommer ut i 60-sonen og akselerer helt vanlig. Bilen nekter å gire, jeg prøver å gire opp og ned (via tiptronic funksjonen) Det fungerer heller ikke, det står kun D ved speedometeret. Dette kommer og går, har også opplevd at den låser seg f.eks i 3 eller 4 gir og ikke vill gire ned igjen når jeg f.eks står i ett kryss. Ut i fra det jeg kan skjønne så er vell bilen chippet/trimmet (?) Originalt lade trykk på turboen på disse har jeg blitt fortalt er 0,89 bar Jeg har 1,5bar i lade trykk i følge turbomåleren min (ettermontert i bilen). Dette er som sagt utrolig ergerlig når bilen er så fin som den er. Har lest litt her og på andre forumer, men finner egentlig noe som er så veldig relatert til mitt problem. Er det noen som vet hva som kan være galt ut i fra symptomene eller hva jeg kan gjøre? Tidligere eier har resatt feil ( har vært i kontakt med tidligere etter kjøpet) Som sagt er dette min første Mercedes-Benz og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Håper noen har noe svar.
Beckern Posted November 10, 2014 Posted November 10, 2014 Få den til diagnose. Det høres ikke som om selve motor går i nødmodus så da er det neppe relatert til chipping og turbo. Det kan være den mye omtalte elektrostyre platen som jeg akkurat byttet. Ikke samme symptomer men på nett har jeg hørt om liknende.
Lien95 Posted November 10, 2014 Author Posted November 10, 2014 Ja, har tenkt over det at det kan være denne elektrodeplaten som kan være problemet. Det virker som det er dårlig kontakt et sted, at det er en føler eller noe sånt som ikke er helt "up to date". Som sagt så skjer dette kun noen ganger, og det kan bare vare i noen dager. Plutselig så er bilen som den er ny igjen, men det helt tydelig at det noe som ikke er som det skal. Har sett også på nettet hvordan man går fram for å bytte denne platen, så virker ikke som alt for store problemet å få gjort.
FredrikE300D Posted November 10, 2014 Posted November 10, 2014 Jeg hadde dratt ut noen feilkoder og sett på disse, men aner meg at kontaktplate og ny koblingsstykke på kassen hadde gjort susen! Tipper kassa går i "Limp home mode". Du kan se gjennom denne serien. Skaffer du de nødvendige delene, har et sted å stå + en helg, så skulle vel det der gå helt smertefritt https://www.youtube.com/watch?v=bdt4g5jqo4E
Lien95 Posted November 10, 2014 Author Posted November 10, 2014 Han jeg kjøpte bilen av hadde egen pc med Mercedes-Benz operativsystem. Vi kjørte programmet og fant ingen feilkoder eller mangler på girkassen, men det kan da fortsatt være problemer selv om det ikke kommer opp feilkoder. For meg så virker det som det er dårlig kontakt ett eller annet sted. For jeg byttet Luftmengdemåler her om dagen, siden den jeg hadde var defekt. Da gikk bilen som ei klokke, ingen feil på girkassen da. Så startet jeg den opp i går kveld, og da ga jeg på litt(ventet til at jeg hadde nok temperatur selvsagt) og da var det akkurat som den bare nektet å gire, kjørte inn til siden og prøvde å starte bilen på nytt. Dette har fungert tidligere at jeg skrur bilen av og på. Ut i fra det jeg skjønner så er ikke jeg den første som har hatt sånne problemer, så det er jo nødt i ligge litt info rundt akkurat dette? ikke vet jeg.
FredrikE300D Posted November 10, 2014 Posted November 10, 2014 Dro dere ut feilkoder da du besiktiget bilen før kjøp, eller nå etter at kassa begynte å surre? Etter hva jeg tolker ut fra youtubeserien må gjerne feilen være aktiv for å få ut kodene.
Lien95 Posted November 10, 2014 Author Posted November 10, 2014 Jeg har i iallefall bestilt en del deler nå i dag. (Se bilde) Ut i fra det jeg skjønte fra Youtube videoene så hadde jo han en motorlampe som lyst, men han sa at den trengte nødvendigvis ikke å være tent selv om jeg har ett problem med girkassa. Jeg kommer uansett til å bytte delene og rengjøre godt. Selgeren sa at han hadde gjort det for ikke så lenge siden, men jeg har lært meg opp igjennom årene at man ikke kan stole på folk som selger biler. (ja jeg er rar). Skal prøve å ta noen bilder mens jeg gjør dette sånn at andre kanskje kan ha nytte av dette. Feilkoder ble ikke diskutert ved bilkjøp, ingen motorlamper lyst heller og girkassen giret helt som den skulle.
FredrikE300D Posted November 10, 2014 Posted November 10, 2014 Bare et tips, å melde seg inn i MBE kan spare mange delekostnader ettersom man får ca. 25% de fleste steder på Mercedesdeler
KR Posted November 10, 2014 Posted November 10, 2014 Sjekk om du har fått olje i styre-enheten til gearkassa. På 220-en ligger den på høyre side inntil torpedoveggen i en boks sammen med andre enheter. Styreenheten til kassa har 2 brede kontakter som du kan ta løs, da ser du greit om det er kommet olje der. Er den full av olje kan du ta den løs og la det renne ut av den, den trenger ikke vær defekt selv om. Du må også skifte kontakt-stykket fremme på h.side av gearkassa. Er den lekk vil det renne olje tilbake til kontakten over en lengre periode, så du bør jevnlig tørke bort dette.
Lien95 Posted November 11, 2014 Author Posted November 11, 2014 Bare et tips, å melde seg inn i MBE kan spare mange delekostnader ettersom man får ca. 25% de fleste steder på Mercedesdeler Dette så jeg selvsagt etter jeg hadde bestilt delene da Sjekk om du har fått olje i styre-enheten til gearkassa. På 220-en ligger den på høyre side inntil torpedoveggen i en boks sammen med andre enheter. Styreenheten til kassa har 2 brede kontakter som du kan ta løs, da ser du greit om det er kommet olje der. Er den full av olje kan du ta den løs og la det renne ut av den, den trenger ikke vær defekt selv om. Du må også skifte kontakt-stykket fremme på h.side av gearkassa. Er den lekk vil det renne olje tilbake til kontakten over en lengre periode, så du bør jevnlig tørke bort dette. Takk for tipset! Dette skal jeg sjekke før jeg begynner med å skru løs bunnpanna til gearkassa osv Noen som vet hva slags olje som skal på gearkassa? Hørt litt forskjellig nemlig.
Lien95 Posted November 22, 2014 Author Posted November 22, 2014 Da jeg har jeg byttet Elektrodeplaten, Oljefilter, Olje og gjort ren ventildisken. Legger ved bilder av "operasjonen" Jeg fulgte alle videoene til: Mercedes Source på youtube til punkt og prikke (link til filmene) https://www.youtube.com/playlist?list=PLtRKk64pu2wrdgYHYi5-B7rWsyk4XLLZY Det jeg har nå erfart er at i mitt tilfelle så fungerte ikke dette, han sier selv i siste video (Mercedes Source) at han dro til et mercedes verksted for å "resette" feilkodene til girkassen, dette har jeg ikke prøvd ennå etter at jeg mistet motet litt etter at dette ikke fungerte. Jeg snakket forøvrig med Jensen Bilverksted i Drammen (Åssiden) ang dette problemet, og dem sa at ut i fra feilsøkingen før jeg startet med dette tydet på at det enten var ventildisken eller elektrodeplaten som hadde røket. Jeg valgte derfor å bytte elektrodeplaten for å se om det var dette som kunne være feilen. Derfor lurer jeg på følgene spørsmål: Må jeg sette bilen på verksted igjen for å slette feilkoder til girkassen? Eller må jeg bytte ventildisken? Hva tror dere? Ventildisken har jeg fått en pris på 10 tusen kroner hos Bergs automatservice i Oslo. Jeg syns dette da begynner å bli litt mye penger for en bil som har gått ett lite stykke, men hva vet vel jeg?.. Håper som sagt at bildene hjelper litt for andre også
kvitestein Posted November 22, 2014 Posted November 22, 2014 Virker som du har mye av de samme problemene med kassa som vi har. Vet du om det er samme kassa i denne som på vår 2001 s210 E320CDI? Min post her: http://mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=68100.0
Lien95 Posted November 22, 2014 Author Posted November 22, 2014 Ut i fra det jeg har skjønt så er det samme girkasse ja Girkassen heter vel 722.6 (samme som i min 270) Problemene i din post har jeg ikke helt hatt på samme måte dessverre, men tror de problemene du har kan være noe av det samme som jeg har. Jeg vet i allefall at kassa mi går i noe som heter "Limp Mode" (nødmodus) Håper å få fikset dette snart, tenkte jeg skulle få resatt feilkodene en gang til før jeg evt kontakter bergs automatservice en gang til! Dette er en utrolig irriterende feil!..
KR Posted November 22, 2014 Posted November 22, 2014 Ville prøvd å bytte styre-enheten som sitter i motor-rommet. Du finner sikkert en med samme bil for å prøve-bytte.
Lien95 Posted November 23, 2014 Author Posted November 23, 2014 Ville ikke det kommet opp en feilkode på styreenheten når jeg feilsøkte bilen da?
kvitestein Posted November 23, 2014 Posted November 23, 2014 Det er et problem at det ikke er feilkoder på dette problemet, pluss at det kan ta lang tid før det skjer igjen. Problemet er der men du vet aldri når det dukker opp igjen og da er det kjipt å være en time eller to unna med bilen i "hinkehjemmodus". Spørs om en ikke bare må ha en starmaskin fastmontert i bilen...
Marevan Posted November 23, 2014 Posted November 23, 2014 Jeg har slettet feilkoder med en odb-sak til 60kr fra ebay, så det er nok verdt bryet å slette feilkoder før man investerer i ny styreenhet.
Lien95 Posted November 24, 2014 Author Posted November 24, 2014 Det er et problem at det ikke er feilkoder på dette problemet, pluss at det kan ta lang tid før det skjer igjen. Problemet er der men du vet aldri når det dukker opp igjen og da er det kjipt å være en time eller to unna med bilen i "hinkehjemmodus". Spørs om en ikke bare må ha en starmaskin fastmontert i bilen... Nå har det seg sånn at jeg ringte Berg's Automatservice i dag og fortalte om hva som er galt med girkassen og hva slags arbeid jeg har utført på girkassen. Han ba meg og oppgi feilkodene jeg hadde fått på forrige feilsøking. Ut i fra de kodene jeg hadde fått og arbeidet jeg hadde utført anbefalte han meg å resette feilkodene en gang til og evt se hva slags feilkoder jeg fikk opp igjen. Om jeg da skulle være så uheldig å få de samme feilkodene så ender nok dette med at jeg leverer bilen hos dem. Jeg er nå ganske lei av å ikke finne ut noe som helst så jeg bare håper dette "helvette" snart tar slutt. Kommer tilbake med mer når jeg vet mer selvsagt, håper også andre som har noe av de samme problemene får noen svar!
Lien95 Posted December 1, 2014 Author Posted December 1, 2014 Oppdatering etter verksted besøk! Som sagt så sendte jeg bilen innover til Berg's Automatserice i går (31.11.14). Har hatt telefonkontakt med dem i dag (01.12.14) Etter hva dem fant ut så var det denne kontakten ( se bilde) som ikke var i orden, selv om jeg bytte denne selv. Etter flere feilsøkinger så skal bilen nå være fikset igjen. Jeg kommer med en oppdatering i morgen også når jeg har hentet bilen, men de lovte at den skulle være i orden nå. Så nå ser det ut som alle mine girkasse-problemer er borte Forhåpentligvis!
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now