FrodeS Posted November 9, 2014 Posted November 9, 2014 Ny dag, ny feilmelding. 211'n tente motorlampa, og den "lugger" litt, særlig ved kald motor, går greit ved varm. Feilkoder sier p2004-08, ber om at sensorsognal og spenning sjekkes til luftmengdemålerer. Den hadde også lagret to andre feilmeldinger, p2086 og p2017, som går på feil ved blandingsforhold høyre og venstre sylinderrekke. Dette er visst gjerne relatert til gåen luftmengdemålerer. Jeg antar altså jeg vet hva feilen er, men får ikke rettet den NÅ, og i morgen skal bilen etter planen rusle 30 mil. Er det farlig å kjøre med inntil jeg får byttet? Quote
EirikL Posted November 9, 2014 Posted November 9, 2014 Neida, dette skal gå fint. Bensinforbruket vil nok gå noe opp, og effekten noe ned. Utover det er det bare å kjøre fram til du får skiftet den Vis du har mulighet kan du prøve å rense den! Rens "tråden" inni der med bremserens eller lignende. Slett feilkoden å se om den kommer tilbake Quote
FrodeS Posted November 9, 2014 Author Posted November 9, 2014 Takk for svar. Har du, eller noen andre, noen idé om det vil ha noen innvirkning at bilen går på LPG? Det brenner jo med litt annen temperatur og greier. Burde jeg brenne bensin i morgen, sånn for sikkerhets skyld? Quote
FrodeS Posted November 10, 2014 Author Posted November 10, 2014 Kjører på bensin i dag, sånn for sikkerhets skyld. Bilen går helt greit, men responsen på lavt turtall er dårlig. Står den stille, eller går i lav fart, og jeg gir på, så tar det flere sekunder før det skjer noe, og to ganger har den stoppet. Antakelig fordi den ikke greier å regulere tomgangen fort nok. I den grad forbruket er noe annerledes, så er det innenfor 5% forskjell. Quote
FrodeS Posted November 10, 2014 Author Posted November 10, 2014 Er luftmengdemåler noe det er dumt å kjøpe "no name"? Original og "alternativ" får jeg fra bos for en relativ grei pris, men ser at man får de rimeligste på ebay hjem for rundt 500,- eller så. Best å holde seg unna? Quote
Tor Anton Posted November 10, 2014 Posted November 10, 2014 jeg har hørt litt med simen om dette da han har til alle priser. Båstad bil har å lmm inne å til min var båstad sin pris på org det samme som erstatningsdel hos stjerneservice. Simen mente at en uorg del kan på sikt holde lengere da den ikke var så fintfølende som org/erstatningsdel. Har kansje litt å si på forbruket Quote
FrodeS Posted November 10, 2014 Author Posted November 10, 2014 Bøtta på med masse bremserens, men fortsatt samme feilmelding. Ny er bestilt. Håper det hjelper. Quote
Guest 1042 Posted November 10, 2014 Posted November 10, 2014 Brukte no-name LMM på 203en for noen år siden. Resultat var at motoren bare tulla. Nødmodus i tide og utide. Selv med ny av samme leverandør så fortsatte den å tulle. Ble ikke bra før jeg kjøpte OEM-del. Quote
Beckern Posted November 11, 2014 Posted November 11, 2014 Brukte no-name LMM på 203en for noen år siden. Resultat var at motoren bare tulla. Nødmodus i tide og utide. Selv med ny av samme leverandør så fortsatte den å tulle. Ble ikke bra før jeg kjøpte OEM-del. Da må det vel sies å være sannsynlig at den enten hadde produsksjonsfeil eller rett og slett konstruksjonsfeil. Altså ga fra seg feil måleområde e.l. Quote
Guest 1042 Posted November 11, 2014 Posted November 11, 2014 2 av 2 No-name tuller. Sjanse for at det er en tilfeldig feil er vel lite sannsynlig. Quote
Tor Anton Posted November 11, 2014 Posted November 11, 2014 båstad og stjerneservice har solgt "billig" lmm å de hadde ikke hatt reklamasjoner. De kostet rundt 900,- Min bror har en fra ebay til 350,- å den er helt topp. Quote
Beckern Posted November 11, 2014 Posted November 11, 2014 2 av 2 No-name tuller. Sjanse for at det er en tilfeldig feil er vel lite sannsynlig. Nei det er derfor jeg foreslår at det er konstruksjonsfeil. Da blir 100 av 100 feil særlig med prikkfri produksjon. Noen har bommet i konstruksjon eller i kompabilitetsmatrise så delen passer rett og slett ikke til bilen. Quote
FrodeS Posted November 11, 2014 Author Posted November 11, 2014 Nå ble det ny bosch, handlet fra Autostern, og på vei i posten. Jeg orker ikke vente mange dager/uker på ny del, som kanskje begynner å krangle. Quote
Gujoni Posted November 11, 2014 Posted November 11, 2014 Noen som kan forklare hva LMM egentlig påvirker i tillegg til å registrere luftmengde og temp. på luften? Satte selv på ny Bosch på min 220 cdi motor og merket forskjell på effekten. Har ikke kjørt så langt etterpå så jeg vet ikke om den fortsatt vil gå i et slags nødmodus. Motorlampe lyste ikke før skifte og jeg leste ikke av noen feilkoder. Quote
Tor Anton Posted November 11, 2014 Posted November 11, 2014 da E230 kranglet satte jeg inn en fra 230kompressor å den gikk bedre,,men brukte mere bensin. Quote
Beckern Posted November 11, 2014 Posted November 11, 2014 Noen som kan forklare hva LMM egentlig påvirker i tillegg til å registrere luftmengde og temp. på luften? Satte selv på ny Bosch på min 220 cdi motor og merket forskjell på effekten. Har ikke kjørt så langt etterpå så jeg vet ikke om den fortsatt vil gå i et slags nødmodus. Motorlampe lyste ikke før skifte og jeg leste ikke av noen feilkoder. Bensinmotorer er avhengig av nøyaktig blandingsforhold for å gå best mulig. Akkurat hva som er best avhenger av mange faktorer og hva man ønsker å oppnå. Produsentene tynner ut blandingen når de trenger pene miljøreultat og lavt forbruk mens de feter den opp når de skal ha maks effekt. Faktisk blandingsforhold mellom oksygen og bensin vil også variere med trykk og temperatur. LMM skal gi rett mengde luft, kompensert for temperatur og trykk til hjernen slik at injektorer kan sprøyte inn rett mengde bensin. Quote
FrodeS Posted November 12, 2014 Author Posted November 12, 2014 LMM skal gi rett mengde luft, kompensert for temperatur og trykk til hjernen slik at injektorer kan sprøyte inn rett mengde bensin. LMM skal vel strengt tatt MÅLE rett mengde luft, så hjernen vet hvor mye bensin den skal gi? Ny del kom i dag, men nå har kona stikki av med bilen sin. Satser på å bytte i kveld. Kjempeservice (som vanlig) fra Rune Bjerke hos Autostern. Quote
FredrikE300D Posted November 12, 2014 Posted November 12, 2014 Den måler vel hvor mye luft som passerer ja. På gamle BMWer var det et spjeld som var fjærbelastet med et potmeter på. Mer motoren sugde inn, jo mer åpent sto det. Nå er det vel en slags tråd av no slag som lett får feilavlesing dersom den blir møkkete. Quote
FrodeS Posted November 12, 2014 Author Posted November 12, 2014 Den måler vel hvor mye luft som passerer ja. På gamle BMWer var det et spjeld som var fjærbelastet med et potmeter på. Mer motoren sugde inn, jo mer åpent sto det. Nå er det vel en slags tråd av no slag som lett får feilavlesing dersom den blir møkkete. Sånn var det på M102 / M103 og eldre også. De gikk over til "ny" type med 220/280/320 sent 1992 (93-modeller). Jeg har en liggende fra 1994 E280, kanskje den passer? Quote
Eirik Tømmerås Posted November 12, 2014 Posted November 12, 2014 Den gamle teknologien, med spjeld, het luftmengdemåler, mens det i dag heter luftmassemåler, som er uten spjeld, bare en tråd som føler luftmassen Quote
Beckern Posted November 12, 2014 Posted November 12, 2014 LMM skal gi rett mengde luft, kompensert for temperatur og trykk til hjernen slik at injektorer kan sprøyte inn rett mengde bensin. LMM skal vel strengt tatt MÅLE rett mengde luft, så hjernen vet hvor mye bensin den skal gi? Selvfølgelig Frode. Brukte feil ord der. Usikker på hva som kompenserer for trykk og temperatur nå. En luft_masse_måler kompenserer kanskje for det meste i sin natur selv om det er egne sensorer for temperatur og trykk. Quote
FrodeS Posted November 12, 2014 Author Posted November 12, 2014 Bytta LMM. Sletta feilkode. Alle happy. I hvert fall enn så lenge. Feilmeldinga kom ikke tilbake, og responsen når jeg gir gass er som den skal være. Jeg antar derfor at det er OK, men har ikke prøvekjørt bilen noe. Quote
Recommended Posts