Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ny dag, ny feilmelding.

 

211'n tente motorlampa, og den "lugger" litt, særlig ved kald motor, går greit ved varm.

 

Feilkoder sier p2004-08, ber om at sensorsognal og spenning sjekkes til luftmengdemålerer.

 

Den hadde også lagret to andre feilmeldinger, p2086 og p2017, som går på feil ved blandingsforhold høyre og venstre sylinderrekke. Dette er visst gjerne relatert til gåen luftmengdemålerer.

 

Jeg antar altså jeg vet hva feilen er, men får ikke rettet den NÅ, og i morgen skal bilen etter planen rusle 30 mil. Er det farlig å kjøre med inntil jeg får byttet?

Posted

Neida, dette skal gå fint.

Bensinforbruket vil nok gå noe opp, og effekten noe ned.

Utover det er det bare å kjøre fram til du får skiftet den :)

 

Vis du har mulighet kan du prøve å rense den!

Rens "tråden" inni der med bremserens eller lignende. Slett feilkoden å se om den kommer tilbake

Posted

Takk for svar.

 

Har du, eller noen andre, noen idé om det vil ha noen innvirkning at bilen går på LPG? Det brenner jo med litt annen temperatur og greier. Burde jeg brenne bensin i morgen, sånn for sikkerhets skyld?

Posted

Kjører på bensin i dag, sånn for sikkerhets skyld.

 

Bilen går helt greit, men responsen på lavt turtall er dårlig. Står den stille, eller går i lav fart, og jeg gir på, så tar det flere sekunder før det skjer noe, og to ganger har den stoppet. Antakelig fordi den ikke greier å regulere tomgangen fort nok.

 

I den grad forbruket er noe annerledes, så er det innenfor 5% forskjell.

Posted

Er luftmengdemåler noe det er dumt å kjøpe "no name"? Original og "alternativ" får jeg fra bos for en relativ grei pris, men ser at man får de rimeligste på ebay hjem for rundt 500,- eller så. Best å holde seg unna?

Posted

jeg har hørt litt med simen om dette da han har til alle priser.

Båstad bil har å lmm inne å til min var båstad sin pris på org det samme som erstatningsdel hos stjerneservice.

Simen mente at en uorg del kan på sikt holde lengere da den ikke var så fintfølende som org/erstatningsdel. Har kansje litt å si på forbruket

 

Posted

Brukte no-name LMM på 203en for noen år siden. Resultat var at motoren bare tulla. Nødmodus i tide og utide. Selv med ny av samme leverandør så fortsatte den å tulle. Ble ikke bra før jeg kjøpte OEM-del.

 

 

Posted

Brukte no-name LMM på 203en for noen år siden. Resultat var at motoren bare tulla. Nødmodus i tide og utide. Selv med ny av samme leverandør så fortsatte den å tulle. Ble ikke bra før jeg kjøpte OEM-del.

 

Da må det vel sies å være sannsynlig at den enten hadde produsksjonsfeil eller rett og slett konstruksjonsfeil. Altså ga fra seg feil måleområde e.l.

Posted

2 av 2 No-name tuller. Sjanse for at det er en tilfeldig feil er vel lite sannsynlig.

Posted

2 av 2 No-name tuller. Sjanse for at det er en tilfeldig feil er vel lite sannsynlig.

 

Nei det er derfor jeg foreslår at det er konstruksjonsfeil. Da blir 100 av 100 feil særlig med prikkfri produksjon.

Noen har bommet i konstruksjon eller i kompabilitetsmatrise så delen passer rett og slett ikke til bilen.

Posted

Nå ble det ny bosch, handlet fra Autostern, og på vei i posten. Jeg orker ikke vente mange dager/uker på ny del, som kanskje begynner å krangle.

Posted

Noen som kan forklare hva LMM egentlig påvirker i tillegg til å registrere luftmengde

og temp. på luften? Satte selv på ny Bosch på min 220 cdi motor og merket forskjell

på effekten. Har ikke kjørt så langt etterpå så jeg vet ikke om den fortsatt vil gå i et

slags nødmodus. Motorlampe lyste ikke før skifte og jeg leste ikke av noen feilkoder.

Posted

Noen som kan forklare hva LMM egentlig påvirker i tillegg til å registrere luftmengde

og temp. på luften? Satte selv på ny Bosch på min 220 cdi motor og merket forskjell

på effekten. Har ikke kjørt så langt etterpå så jeg vet ikke om den fortsatt vil gå i et

slags nødmodus. Motorlampe lyste ikke før skifte og jeg leste ikke av noen feilkoder.

 

Bensinmotorer er avhengig av nøyaktig blandingsforhold for å gå best mulig. Akkurat hva som er best avhenger av mange faktorer og hva man ønsker å oppnå.

Produsentene tynner ut blandingen når de trenger pene miljøreultat og lavt forbruk mens de feter den opp når de skal ha maks effekt.

Faktisk blandingsforhold mellom oksygen og bensin vil også variere med trykk og temperatur. LMM skal gi rett mengde luft, kompensert for temperatur og trykk til hjernen slik at injektorer kan sprøyte inn rett mengde bensin.

Posted

LMM skal gi rett mengde luft, kompensert for temperatur og trykk til hjernen slik at injektorer kan sprøyte inn rett mengde bensin.

 

LMM skal vel strengt tatt MÅLE rett mengde luft, så hjernen vet hvor mye bensin den skal gi?

 

Ny del kom i dag, men nå har kona stikki av med bilen sin. Satser på å bytte i kveld.

 

Kjempeservice (som vanlig) fra Rune Bjerke hos Autostern.

Posted

Den måler vel hvor mye luft som passerer ja. På gamle BMWer var det et spjeld som var fjærbelastet med et potmeter på. Mer motoren sugde inn, jo mer åpent sto det.

Nå er det vel en slags tråd av no slag som lett får feilavlesing dersom den blir møkkete.

Posted

Den måler vel hvor mye luft som passerer ja. På gamle BMWer var det et spjeld som var fjærbelastet med et potmeter på. Mer motoren sugde inn, jo mer åpent sto det.

Nå er det vel en slags tråd av no slag som lett får feilavlesing dersom den blir møkkete.

 

Sånn var det på M102 / M103 og eldre også. De gikk over til "ny" type med 220/280/320 sent 1992 (93-modeller). Jeg har en liggende fra 1994 E280, kanskje den passer? :-)

Posted

LMM skal gi rett mengde luft, kompensert for temperatur og trykk til hjernen slik at injektorer kan sprøyte inn rett mengde bensin.

 

LMM skal vel strengt tatt MÅLE rett mengde luft, så hjernen vet hvor mye bensin den skal gi?

 

 

Selvfølgelig Frode. Brukte feil ord der.

Usikker på hva som kompenserer for trykk og temperatur nå. En luft_masse_måler kompenserer kanskje for det meste i sin natur selv om det er egne sensorer for temperatur og trykk.

Posted

Bytta LMM.

 

Sletta feilkode.

 

Alle happy.

 

I hvert fall enn så lenge. Feilmeldinga kom ikke tilbake, og responsen når jeg gir gass er som den skal være. Jeg antar derfor at det er OK, men har ikke prøvekjørt bilen noe.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...