karl113 Posted November 7, 2014 Posted November 7, 2014 Hei... Har en w211 220cdi som klikka idag. Fikk plutselig litt heng gass under kjøring og stygg lyd. Kåm hjem, satt bilen i P og den rusa seg opp til topp turtall. Roa seg etter noen sekund og jeg stoppa bilen. Starta den igjen, den va veldig tung starta. Akkurat det samme gjentokseg. Er også da stygg lyd når den starte og ruse seg fra tomgang. Esp dokka opp i displaye før æ stoppa hjemme. Nån som har vært borti det ? Forslag? Quote
KennethJ Posted November 8, 2014 Posted November 8, 2014 Dette kan være forløpet til en runaway! Altså at motoren går på motorolje som kommer inn via turbo og innsug.. Jeg ville ikke startet bilen igjen før jeg hadde vært i kontakt med verksted. Får du en skikkelig runaway er rett og slett motoren ferdig (ruser seg til et turtall langt over hva turtallsperra tillater, og roer ikke ned før den dør) Quote
Beckern Posted November 8, 2014 Posted November 8, 2014 Enig med Kenneth her. Den stygge lyden er ikke noe annet enn stygg gange pga olje i stedet for diesel som brennstoff. Quote
Helge Josefsen Posted November 8, 2014 Posted November 8, 2014 Ja om du skulle være så uheldig og få en runaway diesel. Så kan fort motoren sprenge seg. Da vil den bare ruse seg opp til noe gir seg. Jeg har hørt. Om den skulle begynne og ruse seg opp. Er det vist en mulighet og stoppe den med pulver apparat . At du tømmer det inn i luftinntaket. Men det er bare en nødløsning . Er nok lurt og snakke med noen som kjenner disse bilene godt. Quote
Tor Anton Posted November 8, 2014 Posted November 8, 2014 stoppe lufttilførselen er det sikreste. hørt at folk har stappa genseren sin o.l. i innsuget for å kvele de. samtidig er det greit å ikke bli beskutt av motordeler Quote
karl113 Posted November 8, 2014 Author Posted November 8, 2014 Takk for svar. Sjekka turboen i går og det kjentes god ut. Er bytta for 4 år siden. Må nåkk vente til mandag å få den på verksted 😦💰 Quote
karl113 Posted November 8, 2014 Author Posted November 8, 2014 Hva kan være grund til en runaway diesel vist det ikke skjer via turboen? Kan det være motorstyrings feil. Atden rett og slett bare ruser seg opp? Men med tanken på røykutviklinga så er det væll oljeforbrenning Quote
KennethJ Posted November 8, 2014 Posted November 8, 2014 Oljeforbrenning kommer nok via turboen på et vis tenker jeg. Husk at du ikke skal starte den opp for å få den på verksted! Den skal rett og slett trekkes opp på flak og fraktes til verksted uten at motoren startes. Du kan oppleve en dieselmotor som greit gjør 7-8000 rpm om du starter den opp igjen. Når den så stopper er motoren rett og slett totalhavarert, og det er kun motorbytte som kan løse det. Her er en video av en 2003 C-klasse med runaway: Quote
karl113 Posted November 8, 2014 Author Posted November 8, 2014 Hva skjer vist veivhus ventilasjon er tett? Quote
tommern57 Posted November 8, 2014 Posted November 8, 2014 Da spytter som regel motoren ut peilepinnen, men det er det kanskje ikke på dissa? Quote
karl113 Posted November 9, 2014 Author Posted November 9, 2014 Hadde filtere til veivhusventilasjon til tinning og rens. Nu går bilen fint igjen. Men har fådt en stygg skrapelyd når jeg slipper gassen etter turtall. Mistenker at kansje turbopropelen tar i veggen. Er mer slakk i den nu en før æ starta Quote
mbgal! :O Posted November 9, 2014 Posted November 9, 2014 Hadde filtere til veivhusventilasjon til tinning og rens. Nu går bilen fint igjen. Men har fådt en stygg skrapelyd når jeg slipper gassen etter turtall. Mistenker at kansje turbopropelen tar i veggen. Er mer slakk i den nu en før æ starta Med Den holdningen trenger du vel snart----->http://finndel.no/bildeler.aspx?dk=1503&bk=354201<---- Quote
Tor Anton Posted November 10, 2014 Posted November 10, 2014 Hva med å løsne på en slange nederst på intercooleren å se om det er noe olje der?? Quote
karl113 Posted November 10, 2014 Author Posted November 10, 2014 Det har æ gjort og er ikke mye Men litt. Oljen er kommet seg gjennom veivhus ventilasjon og i innsuge. Bilen hva på mercedes idag og dæm konkluderte med at bilen hva iorden. Men det hva litt mye motorolje på den og mistenker diesel. Hva har dere og si til det? Lekkasje rundt stemplan? Quote
Tor Anton Posted November 10, 2014 Posted November 10, 2014 kommer det diesel i oljen er det nok en dyse eller flere som lekker. presser den kompresjon i bunn så det er mye trykk i veivhusventilasjonen er det nok slitte stempelfjører. Du kan sjekke komp eller lufte på oljen. Lukter det diesel så bytt eller overhal dyser Quote
mbgal! :O Posted November 10, 2014 Posted November 10, 2014 Ka bilen din er gådt ? altså kmstand*? Quote
karl113 Posted November 11, 2014 Author Posted November 11, 2014 Takk for nye brae svar Bilen ee gådt snary 220 000 Quote
Beckern Posted November 11, 2014 Posted November 11, 2014 Takk for nye brae svar Bilen ee gådt snary 220 000 Den er jo knapt innkjørt. Må ha gjort mye galt for at stempelringene der er slitte. Høyt olje nivå og tett tette kanaler i oljekondensator (dingsen på toppen som skal sende luft videre og olje tilbake til motor) kan jo ha bidratt begge deler. Men det blir rene gjettninger fra min side. Quote
karl113 Posted November 11, 2014 Author Posted November 11, 2014 Er knappt innkjørt ja 😜 skal sjekke litt mer til helga. Men kan en ødelagt dyse gjøre slik at det drypper diesel når bilen er avskrud? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.