Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei...

Har en w211 220cdi som klikka idag.

Fikk plutselig litt heng gass under kjøring og stygg lyd.

Kåm hjem, satt bilen i P og den rusa seg opp til topp turtall. Roa seg etter noen sekund og jeg stoppa bilen. Starta den igjen, den va veldig tung starta. Akkurat det samme gjentokseg. Er også da stygg lyd når den starte og ruse seg fra tomgang.

Esp dokka opp i displaye før æ stoppa hjemme.

Nån som har vært borti det ? Forslag?

Posted

Dette kan være forløpet til en runaway!

Altså at motoren går på motorolje som kommer inn via turbo og innsug..

Jeg ville ikke startet bilen igjen før jeg hadde vært i kontakt med verksted.

Får du en skikkelig runaway er rett og slett motoren ferdig (ruser seg til et turtall langt over hva turtallsperra tillater, og roer ikke ned før den dør)

Posted

Ja om du skulle være så uheldig og få en runaway diesel. Så kan fort motoren sprenge seg. Da vil den bare ruse seg opp til noe gir seg. Jeg har hørt. Om den skulle begynne og ruse seg opp. Er det vist en mulighet og stoppe den med pulver apparat . At du tømmer det inn i luftinntaket. Men det er bare en nødløsning . Er nok lurt og snakke med noen som kjenner disse bilene godt.

Posted

Hva kan være grund til en runaway diesel vist det ikke skjer via turboen? Kan det være motorstyrings feil. Atden rett og slett bare ruser seg opp? Men med tanken på røykutviklinga så er det væll oljeforbrenning

Posted

Oljeforbrenning kommer nok via turboen på et vis tenker jeg.

Husk at du ikke skal starte den opp for å få den på verksted!

Den skal rett og slett trekkes opp på flak og fraktes til verksted uten at motoren startes.

Du kan oppleve en dieselmotor som greit gjør 7-8000 rpm om du starter den opp igjen.

Når den så stopper er motoren rett og slett totalhavarert, og det er kun motorbytte som kan løse det.

Her er en video av en 2003 C-klasse med runaway:

Posted

Hadde filtere til veivhusventilasjon til tinning og rens. Nu går bilen fint igjen. Men har fådt en stygg skrapelyd når jeg slipper gassen etter turtall. Mistenker at kansje turbopropelen tar i veggen. Er mer slakk i den nu en før æ starta

Posted

Det har æ gjort og er ikke mye Men litt. Oljen er kommet seg gjennom veivhus ventilasjon og i innsuge. Bilen hva på mercedes idag og dæm konkluderte med at bilen hva iorden. Men det hva litt mye motorolje på den og mistenker diesel. Hva har dere og si til det? Lekkasje rundt stemplan?

Posted

kommer det diesel i oljen er det nok en dyse eller flere som lekker.

presser den kompresjon i bunn så det er mye trykk i veivhusventilasjonen er det nok slitte stempelfjører.

Du kan sjekke komp eller lufte på oljen. Lukter det diesel så bytt eller overhal dyser

Posted

Takk for nye brae svar

Bilen ee gådt snary 220 000

Den er jo knapt innkjørt.

Må ha gjort mye galt for at stempelringene der er slitte.

Høyt olje nivå og tett tette kanaler i oljekondensator (dingsen på toppen som skal sende luft videre og olje tilbake til motor) kan jo ha bidratt begge deler. Men det blir rene gjettninger fra min side.