Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei!

Kjøpte en MB 230e 92mod 124 for noen dager siden. Ifølge tidligere eier har det hendt at bilen stopper i tider og utider.

Såvidt jeg klarte og forstå det stoppet den helt tilfeldig, men aldri før drifts temperatur er nådd. Ei heller noe problem og starte. Deretter må en vente 10-15min før den starter igjen. Det som står forklart her samsvarer ganske greit med det jeg opplevde på vei hjem fra kjøpet; Kjørte først ca 30min, så stoppet det. Derfra stoppet den ca hvert 2min med kjøring. Måtte alltid vente ihvertfall 10min før den startet igjen og gikk i 2min til.

 

Igår tok jeg den derimot ut på en tur, og da stoppet den på ca 50 grader, etter ca 2min med kjøring. Følte også jeg fikk oppstart på den igjen før det var gått 10min. Kanskje 7min ca om det er relevant.

 

Noen som har noen tips? Før kjøreturen i går fant jeg en del forskjellige alternativer; Coil, bensinfilter, veivakselsensor, tenningsmodul, Pluggledninger, plugger, fordeler, rotor osv.

 

Men hva tenker dere så som handlingsmønsteret har endret seg? Starte med tenningsdeler og/eller bensinfilter? Er det normalt at det lille i tanken går tett? Eller er det ''alltid det store''?

 

Er forresten svært lite bil kyndig, så setter pris på så enkle svar som mulig  :P

Posted

Hadde samme problemet, men bilen stopp når den gikk på lavt turtall.. vet ikke om det evt skjer hos deg?

Jeg byttet hvertfall fordelerlokk og rotor, tok plugger og pluggledninger i samme slengen!

Etter det har jeg ikke hatt noen problemer!

Posted

Hadde samme problemet, men bilen stopp når den gikk på lavt turtall.. vet ikke om det evt skjer hos deg?

Jeg byttet hvertfall fordelerlokk og rotor, tok plugger og pluggledninger i samme slengen!

Etter det har jeg ikke hatt noen problemer!

 

Nei, har igrunn ikke det problemet. Er mer som bilen drukner, derfor jeg misstenker filteret sterkt, men tar sikkert ett bytt av tenningdeler også, så er jeg sikker på at det også er i orden :)

Posted

Drukner var nok litt feil betegnelse. Motor dør helt ut, ingen ulyd eller noe, nett som man bare vrir av tenninga.

Pumper jeg på gassen når dette skjer hender det jeg får ett ''nykk'' av gassrespons, men har aldri klart og kjørt videre akkurat. Det har med andre ord ingen nevneverdig effekt og pumpe på gassen.

 

Men som sagt; Svært lite bil kyndig, så setter stor pris på hjelp. Ville symptomene vært så ''tydelige'' om de drypper litt? Og vil man da kunne se noe ''svette'' på motor? Evnt under bilen om den står tørt og går?

Posted

drypper dysene så er det innv i motoren å da drukner den.

 

Du bør bytte tenningsdelene hvis det ikke er gjort  de siste årene.

Et tips er å kjøpe kabler hos mbspecialist(båstad bil) da de som er lik org var billigere der enn de silicone greiene på biltema.

de har flere typer/kvaliteter på lokk og rotor også.

 

Så kan du sjekke litt da den stopper. Hører du bensinpumpa går??

Det bør ikke ta mere enn ett minutt eller to for at bensinen skal renne inn igjen så du får startet.

Ting utvider seg da det blir varmt så det kan være en el.feil, noe som ikke er noen bombe da loddingene på komponentene er dårlige i utgangspunktet

Posted

Syntes dette høres veldig ut som problem med veivaksel sensor, om så er tilfelle så er denne veldig lett å bytte. Koster rundt en 1000 lapp.

Posted

Hei. Ble veldig nygjerrig på hvordan veivakselføleren testes. Fikk motorstopp på min 230 fra 88 igår.

Den har bensintilførsel, og startgass er også testet.

Så det må vel være noe med tenningen. Forstår det slik at det er en sannsynlig feil?

Takknemlig for all hjelp :D

Posted

Veivsensoren kutter tenningen. Du kan teste ved å ta den ut og kjøle den av og sette den tilbake for så å se om du får start, dette tar ett minutt eller to. 

Posted

Vel. Nå har bilen stått i to døgn, men like død.

Men kan den måles på noe vis?

Er vel en viss motstand som skal være?

 

Da er du  heldig.

men, rart om alle pluggledningene har røket samtidig så jeg synes du skal la den der ligge litt til å så feilsøke litt.

Først så tar du av ledningen på fordelerlokket som kommer fra coilen, der skal det være gnist.

Er det ikke gnist så bør du sjekke sensoren som styrer dette. Den sitter bak på blokka like ved starteren.

Så er det igjen coil og tenningsmodul.

Rører turteleren på seg da du drar den på starteren???

Posted

På min er det ikke gnist ut av coil.

Mener bestemt at turteller sto helt i ro. Men, nå har jeg tatt ut veivsensor og ohmet den.

Ligger på 800ohm kald, øker ved varme, minker noe med kjølespray.

Mener jeg leste ett sted at den ikke skulle ha mer enn 650?

Posted

prøv den heller.

du kan dra føleren forbi noe metall. Evt ohme den da.

Er turtelleren i ro hadde jeg først mistenkt føler, så tenningsmodul.

Hadde turtelleren virket hadde nok disse vært i orden.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...