Jump to content

Vil ingen kjøpe bil?


Guest Tore Robert Klerud

Recommended Posts

Guest Tore Robert Klerud

Hallo folkens. Lenge siden.

 

Jeg har akkurat kostet på bilen min (98 E300TDT Avantgarde vare) en mindre formue, og konstaterer at selv om 210 er både større, behageligere og mer moderne enn 124 på alle måter så er den ikke like immun mot slitasje. Og delene er ikke like billige. I det hele tatt føler jeg at selv om det er en fantastisk bil, så er den ikke så mye mer fantastisk enn de fleste andre merker (jeg kjører endel biltester for en avis i jobben, og har dermed prøvd litt av hvert).

 

Ergo, etter 200.000 kilometer og bremser, stag, foringer og diverse for over 16.000 kroner har jeg bestemt meg for å selge mens bilen er i tipp-topp stand.

 

Den har veldig mye utstyr, komplett service-historie, alle problemdeler (5 dører og hele taket) er byttet/reparert og bilen er nylakkert for et år siden, og har til og med de riktige fargene, og flere med mindre heldige fargekombinasjoner annonseres en tier høyere (jeg forlanger 229). Likevel er det dødt. Helt dødt. Hva har skjedd? Vil ingen ha MB lenger? Må jeg enten dumpe den, eller kjøre den i ti år til med fremtidige serviceregninger helt på linje med et annet "mindreverdig" merke?

 

Trist nå. Trenger trøst.

Link to comment
Share on other sites

 

Ergo' date=' etter 200.000 kilometer og bremser, stag, foringer og diverse for over 16.000 kroner har jeg bestemt meg for å selge mens bilen er i tipp-topp stand.[/quote']

 

Er 16.000 det du har kostet på den utover vanlig service på 200.000 kjørte kilometer så er jo det grisebillig?!!!

 

..men jeg regner med at det kun var siste verkstedopphold du refererte til?

 

Tja, hadde det vært en stasjonsvogn og ikke varebil så kunne det jo ha vært litt interessant.

Kanskje det er litt sånn generelt daft i varebilmarkedet for tiden?

Link to comment
Share on other sites

Guest Espen

Det annonseres sånne biler helt ned til 199.000 kr, og disse har også stått en stund. TDT bilene er jo veldig dyre i innkjøp, så det er vel bare folk som kun skal ha dette som kjøper det? :? Du får jo biler som har gått en del mindre og i tillegg er stv hvis du velger bensin.

Link to comment
Share on other sites

Guest Geggi
I det hele tatt føler jeg at selv om det er en fantastisk bil' date=' så er den ikke så mye mer fantastisk enn de fleste andre merker (jeg kjører endel biltester for en avis i jobben, og har dermed prøvd litt av hvert).[/quote']

Regner med at du bare tester biler i det øvre sjiktet....

Det meste asiatiske er ikke i nærheten av MB-komforten.

Personlig mener jeg at MB (E-klasse)er "top-of-the-line."

Ville jo vært dumt å kjøpe bilen hvis den ikke var det. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest Tore Robert Klerud

Jeg jobber i lokalavis (vel, jobbET i lokalavis, har nå byttet "hovedjobb" men freelancer fortsatt på bilstoff for gamlejobben) og prøvekjører derfor det aller, aller meste. Og er vel enig i at man i utgangspunktet får det man betaler for, og at det aller billigste fra Asia er tynt og relativt raskt å slite ut. Men mitt poeng er at det ikke virker som at det er særlig stor forskjell på kvalitet (ei heller "opplevd kvalitet", altså velværefølelsen) i en MB i forhold til la oss si A6, 5-serie, V-70 eller 9-5 lenger. Det var det da jeg byttet min siste Audi i en forholdsvis gammel MB i 1993.

 

Mine foreldre har alltid sverget til Audi, og da min mor tvinnet sin 96 A6 Avant 2,5 TDI automat rundt et tre like før påske og de måtte se seg om etter ny bil ble jeg med min far for å handle mens modern satt hjemme med en knekt rygghvirvel. To barnslige menn på tur med modern hjemme betyr jo bare en ting: Endelig fikk min far se etter nøyaktig den bilen han alltid har drømt om, i en alder av 75 år. Vi fant en 2000 A6 Avant 2,5 TDI Quattro Tiptronic, sølv med sort sportsskinn og diverse morsomt utstyr, som han til slutt kjøpte. Og bortsett fra mye motorstøy (en Audi-diesel-spesialitet) er det en bil som jeg må innrømme at er langt mer behagelig, og med minst like høy detaljfinish på som min egen 98 MB S210. Dessuten virker det som zink-belegget som Audi begynte med for 20 år siden faktisk virker, sett i forhold til min bil som må sjekkes for rust hver 14. dag.

 

211 har jeg ikke noe forhold til ennå, bortsett fra at det er vakre biler å se på, men de er såvidt dyre at det skulle bare mangle om de ikke er like gode som Audi eller BMW.

 

Heck, jeg hadde en Cadillac CTS 3,2 Sport Luxury på prøve fra importøren tre dager i romjulen for å skrive en test på den til Cadillac-klubbens medlemsblad, og selv om jeg kanske er forutintatt i forhold til amerikanske biler (med motsatt fortegn av resten av norske biljournalister) så var det en fantastisk kjørebil med upåklagelig detaljfinish, utrolig gode seter, yppig karakter og et downright utrolig forbruk (0,9 på blandet og tidvis særdeles inspirert kjøring). Denne bilen koster med absolutt full pakke et sted rundt 650.000 kroner, og jeg nekter å tro at en E-klasse er mye bedre. Dessuten gir Cadillacen en wow-faktor som virkelig er morsom - jeg "vant" hvert eneste juleselskap jeg stilte opp i mens jeg hadde den på prøve...

 

Poenget mitt er at JA, MB lager utvilsomt gode biler etter en noe uheldig periode, men de har ikke samme grad av uslitelighet lenger som de en gang hadde. Dermed blir de ikke så vanvittig mye bedre enn øvrige tyske prestisjebiler. At svenskene også har spilt seg opp i denne divisjonen er én ting, min påstand er altså at til og med amerikanerne (eller i hvertfall Cadillac) begynner å gjøre det. Og da vet jeg ikke om stjernen er alene på himmelen lenger...

 

MVH Tore

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...