Jump to content

211 - Skifte styrevinkelsensor, blinklysbryter, rattjusterings- og cruisehendel

Recommended Posts

Posted

Hei!

I dag har jeg visst byttet styrevinkelsensor på 211en min.

Denne oppskriften fungerer også for bytte av blinklyshendel, rattjusteringshendel og cruise-hendel.

Start med styringen helt rett!

Først av alt må man starte med å koble fra batteri(ene)

På pre-facelift vil dette si at man må koble fra batteriet i bagasjerommet, og batteriet på høyre side i motorrommet (under kupefilter elns, helt inn mot torpedoveggen på bilens høyre side)

Deretter må rattet demonteres.

Du trenger nå Torx, T27 med litt lengde på, hullene er for trange til tykke piper osv.

Det er da et hull bak på hver side av rattet.

Denne videoen fungerer greit helt til rattet er løsnet (rattet løsnes med 10mm innvendig sekskant (Unbrako))

Husk å merke hvordan rattet sitter, så det blir montert rett igjen!

Når du så har fått av rattet skal du løsne en skrue som sitter under rattstammen, høyre side, også T27 mener jeg det var.

Så kommer trikset det ikke var så lett å finne ut av..

Nå skal du rett og slett ta tak i hele modulen og dra den mot deg (altså hele plastikkgreia med hendler og alt.)

Når dette er gjort kan du løsne de to skruene på baksiden (altså inni saken, på den siden som normalt sitter mot instrumentpanelet, her brukes Philips 1)

Det er også nødvendig å løsne tre mindre torx-skruer på forsiden (T10 lurer jeg på om disse var)

Det er nå relativt enkelt å demontere hele greia, vær oppmerksom på at styrevinkelsensoren må ha samme posisjon ved montering som ved demontering.

Det er to piler på denne som viser korrekt posisjon.

Herfra og inn er alt relativt grei plankekjøring.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...