AndersJohansen Posted November 1, 2014 Posted November 1, 2014 Hei. Har nettopp handlet en 190 2.0d (601 med automat). Leker litt med tanken på 606 motor fra 210, for å få litt mer futt. Lurer på om noen har gjort det? Motorfester osv. er vel bolt on, men hva med kassefester, og hva er de største modifikasjonene som må gjøres? Er gira på å fortsatt ha automat (bare hat meg hehe), og har funnet ut at en automatkasse fra 124 med 606 kan være et godt alternativ? (Eller får man automaten fra w210 til å fungere?). Jobber hos mercedes så har tilgang på alt av utstyr og spesialverktøy så det er ingen sak Mvh Anders Quote
FredrikE300D Posted November 2, 2014 Posted November 2, 2014 Du skal vel helst ha 722.3 kasse og OM603 eller OM606 N/A dieselpumpe sammen med motoren. Skal passe relativt bolt-on. Med de 5,5mm elementene som sitter i OM606 N/A pumpa originalt, så skal man hvertfall kunne klare å få pusha ut like mye effekt som originalpumpa til motoren. Quote
FrodeS Posted November 2, 2014 Posted November 2, 2014 Man får kontroller som kan styre 722.6- kasser, og også turbotrykket. Sende dieselpumpa fra en 603 NA/turbo, eller 606 NA til Finland, så er det knapt grense for hva som kan tas ut av krefter. Quote
AndersJohansen Posted November 2, 2014 Author Posted November 2, 2014 Du skal vel helst ha 722.3 kasse og OM603 eller OM606 N/A dieselpumpe sammen med motoren. Skal passe relativt bolt-on. Med de 5,5mm elementene som sitter i OM606 N/A pumpa originalt, så skal man hvertfall kunne klare å få pusha ut like mye effekt som originalpumpa til motoren. Fra hvilken bil får man disse 722.3 kassene? Så da må jeg hive ut pumpa fra 606'en fra 210 og få tak i en fra 124 altså? Man får kontroller som kan styre 722.6- kasser, og også turbotrykket. Sende dieselpumpa fra en 603 NA/turbo, eller 606 NA til Finland, så er det knapt grense for hva som kan tas ut av krefter. Hvilken bil kommer 722.6 kassa fra? Og hvordan kontroller snakker du om? Quote
FredrikE300D Posted November 2, 2014 Posted November 2, 2014 722.6 er femtrinnskassa som sitter i 210. Den er elektronisk styrt, og trenger derfor noen "remedier" for å få den til å fungere. Når det gjelder dieselpumpa på OM606.962(som du har ønske om å sette inn), så er denne elektronisk. Pumpa fra OM606.910(uten turbo fra 124) mekanisk og krever igrunn bare en gasswire. Samme er det med alle pumpene for OM603ene. 722.3 får man fra E300 Turbodiesel fra 124, eller 300D Turbo/300TD Turbo fra 124. Dersom man ønsker en dieselkasse. De slappere utgavene med diesel har 722.4, den er spinklere enn 722.3, men er i prinsipp samme kasse. Jeg vet ikke hva slags kasse som sitter bak OM601 motoren i en 190D, men jeg kan ikke tenke meg at det byr på store problemer å få trøkka nedi en 722.3. Det kan være også at lengden på mellomakselen blir feil, men dette finner du ut når alt skal sitte sammen. Du må uansett ha mellomaksel med flenser som passer på 722.3 kassa(evt. flytter du over flensen fra gamlekassa over på den nye), og evt. beholde bakre del av mellomakselen mot diffen fra den originale. Quote
AndersJohansen Posted November 2, 2014 Author Posted November 2, 2014 722.6 er femtrinnskassa som sitter i 210. Den er elektronisk styrt, og trenger derfor noen "remedier" for å få den til å fungere. Når det gjelder dieselpumpa på OM606.962(som du har ønske om å sette inn), så er denne elektronisk. Pumpa fra OM606.910(uten turbo fra 124) mekanisk og krever igrunn bare en gasswire. Samme er det med alle pumpene for OM603ene. 722.3 får man fra E300 Turbodiesel fra 124, eller 300D Turbo/300TD Turbo fra 124. Dersom man ønsker en dieselkasse. De slappere utgavene med diesel har 722.4, den er spinklere enn 722.3, men er i prinsipp samme kasse. Jeg vet ikke hva slags kasse som sitter bak OM601 motoren i en 190D, men jeg kan ikke tenke meg at det byr på store problemer å få trøkka nedi en 722.3. Det kan være også at lengden på mellomakselen blir feil, men dette finner du ut når alt skal sitte sammen. Du må uansett ha mellomaksel med flenser som passer på 722.3 kassa(evt. flytter du over flensen fra gamlekassa over på den nye), og evt. beholde bakre del av mellomakselen mot diffen fra den originale. Og hvordan får jeg den kassa til å fungere rent praktisk? Hvordan skal jeg få den til å motta disse remediene? Det enkleste vil vel kanskje være å bruke en kasse fra 124, hvis den tåler det? Planen er å sende pumpa enten til dieselmeken eller Finland - og større turbo på sikt. Mellomaksel ordner jeg. Quote
FredrikE300D Posted November 2, 2014 Posted November 2, 2014 Jeg har ikke fryktelig mye kunnskap om 722.6 konvertering, men 722.3 leveres til 124, blant annet 300 Turbodiesel og V8 modeller, så den bør tåle påkjenningene Quote
AndersJohansen Posted November 2, 2014 Author Posted November 2, 2014 Jeg har ikke fryktelig mye kunnskap om 722.6 konvertering, men 722.3 leveres til 124, blant annet 300 Turbodiesel og V8 modeller, så den bør tåle påkjenningene Og den er bolt on på motor? Quote
AndersJohansen Posted November 3, 2014 Author Posted November 3, 2014 Den skal passe rett på ja! Takk da blir det handel av motor, kasse og dieselpumpe så fort man kommer over noe til salgs! Noe interesse for prosjekttråd her inne? Quote
FredrikE300D Posted November 3, 2014 Posted November 3, 2014 Du får søke litt på nett for å bekrefte, men det skal gå. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.