Teodor Posted October 31, 2014 Posted October 31, 2014 Hei! Under skiltet bak, har jeg et "hemmelig" nøkkelhull. Hva er dette til? Bilen har ettermontert DEFA-alarm, og en ny/uorginal nøkkel til både førerdør og bagasjerom som også passer i dette "hemmelige" nøkkelhullet. Kan ikke se at nøkkelhullet påvirker hverken alarm eller bagasjerom. Tenningsnøkkel passer bare i passasjerdøra. Det er også ettermontert håndfri med en liten mikrofon som stikker ut ved toppen av A-stolpen. Det er imidlertid også en stor BOSCH-sak med kabelføring som henger i midt foran oppe ved lyset i taket. Noen som vet hva denne gjør? Ser ut som det er to små høyttalere i den, se bildet under. Bilen det gjelder er altså en 420 SE fra 1990, w126.
FredrikE300D Posted November 1, 2014 Posted November 1, 2014 Den Bosch dingsen i taket er til Bosch alarmen, en sensor som slår ut på bevegelse i coupeen. Tipper den er basert på sonar, og nøkkelhullet på utsiden aktiverer du alarmen med. Bosch alarmene som ble montert på 80 tallet er enkle i bruk, og enkle å installere. Det vanligste var å montere en gjemt bryter inne i bilen. Fra førerdøren åpnes, går det en tid før alarmen går dersom du ikke rekker å skru av bryteren. Noen biler fikk montert Bosch med nøkkelbryter på utsiden, enkelte BMWer fikk dette til og med originalt.
Teodor Posted November 2, 2014 Author Posted November 2, 2014 Ah, tusen takk! Da er det mulig at det er en gammel Bosch-alarm som er koblet fra? Jeg har nemlig fjernstyrt sentrallås, og det er DEFA-klistremerker på vinduer og i frontrute med en blå blinkende LED når alarmen er på. Forrige eier sa at han installerte dette da han overtok bilen, som jeg tror er rundt fem-seks år siden. Hadde vært flott å kunne slå av alarmsystemet med en nøkkel dersom batteriet i fjernkontrollen går tomt, men later ikke til at nøkkelhullet har noen effekt lenger.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now