kjonik Posted October 30, 2014 Posted October 30, 2014 jeg har byttet driv masjett på venstre aksel foran på min 300 te 4matic etter dette begynte lampa og lyse. jeg har tatt blinketest og får opp (4 Left front axle vehicle speed sensor) jeg har reingjort sensoren og alt men det lyser forsatt har også prøvd å slette feilkoden hva kan kan jeg gjøre for å få det til å funke igjen? Quote
SigurdB Posted October 30, 2014 Posted October 30, 2014 Har du sjekket kransen i navet? Skru ut abs sensorene og se ned i hullet. Ofte ruster disse tennene veldig slik at bilen får problemer med å lese signalene. Quote
kjonik Posted October 31, 2014 Author Posted October 31, 2014 ja har egentlig det for jeg pussa over den kransen med stål brøsta når jeg hadde av akselen, men kanskje jeg skal gjøre det igjen? tok bare vekk det værste Quote
SigurdB Posted October 31, 2014 Posted October 31, 2014 Kan være ledningen som mellom sensor og kontakt som er dårlig. Mulig du klarte å framprovosere bruddet når du skiftet mansjetter. Kommer 4-matic lampa på etter en liten stund etter du har begynnt å kjøre? Merker du om ABS jobber helt uten grunn? Quote
Jørgen F.J Posted October 31, 2014 Posted October 31, 2014 ja har egentlig det for jeg pussa over den kransen med stål brøsta når jeg hadde av akselen, men kanskje jeg skal gjøre det igjen? tok bare vekk det værste Når du sier du pusset vekk det værste.. det kan være nok til at det blir for stor åpenrom mellom sensor og tannhjul. disse er vel veldig finfølte? eller tar jeg feil ? Quote
KR Posted October 31, 2014 Posted October 31, 2014 Eller det er lagt seg for mye metall mellom taggene, da vil du sannsynlig få feilavlesning. Quote
kjonik Posted November 2, 2014 Author Posted November 2, 2014 jeg pussa bare såvidt på det og gjorde rein sensoren med en fille det som er rart er at det funka før jeg tokk det fra hverandre ABSen driver også av og tuller den jobber selv om den ikke treger det når man bremser Quote
kjonik Posted November 3, 2014 Author Posted November 3, 2014 Kan være ledningen som mellom sensor og kontakt som er dårlig. Mulig du klarte å framprovosere bruddet når du skiftet mansjetter. Kommer 4-matic lampa på etter en liten stund etter du har begynnt å kjøre? Merker du om ABS jobber helt uten grunn? går det ann å måle om det er brudd? med og OME ledninga? 4-matic lampa kommer ganske fort etter oppstart og ja ABS jobber uten grunn Quote
SigurdB Posted November 3, 2014 Posted November 3, 2014 Det pleier å bli brudd i selve ledningen mellom sensor og kontakt. Har opplevd det på 3 4-maticer. Jeg bare loddet inn en ny ledning og brukte skikkelige krympestrømper med lim rundt. Mulig du har klart å fremprovosere feilen når du hadde løs drivakselen. Denne feilen merkes godt hvis det er fuktig/regn. Du kan ohme føleren å se om verdiene er like på høyre og venstre side. Quote
Tor Didriksen Posted November 5, 2014 Posted November 5, 2014 Hadde samme problemet på min 4-matic, byttet høyre og venstre ABS sensor fremme for å være sikker. Da ble alt i orden på min, for en stund. Det viste seg at verkstedet ikke hadde montert innfestningene på ABSkabelen rett slik at det ble spenn på kabelen ved fult overlegg (den ene). Da greide vi og måle oss frem til bruddet (var sikkert ikke helt brudd, men ved at vi byde/trakk frem og tilbake på kabelen ble det helt brudd til slutt). Et tips fra meg !!!!!!!!!!!! Quote
Recommended Posts