Asbjørn Posted October 29, 2014 Posted October 29, 2014 Hei I dag mens jeg skulle vinterrengjøre interiøret la jeg merke tll at det var bløtt i høyre hjørne under gummimatta på passasjersida. Det eneste jeg har gjort er å jekke opp bilen og titte under om det var noe hull eller skade som kan indikere at det har kommet gjennom et eller annet, men de beskyttelsesplatene så helt strøkne og fine ut. Bilen har stått ute i regn i 2 dager uten å bli brukt. Brukte den i dag, og i hele dag har det vært opphold. Er det noen som har slitt med det samme? Kan dette skyldes tette dreneringsrør? Hvor er disse, og må jeg av med innerskjermen for å sjekke dette? Quote
Sven Håkon Posted October 30, 2014 Posted October 30, 2014 Dette kan skyldes tett drenering i "rommet" rundt viften - du kommer til dette hvis du tar ut støvfilteret (fra motorrommet). Quote
Asbjørn Posted October 30, 2014 Author Posted October 30, 2014 Takk for svar, Sven Håkon! Fulgte opp tipset ditt, og tok av filteret med boks. Det ser jo ganske fint ut her? Tok også en dreneringssjekk med vann i en brusflaske og helte like mye på hver side av frontruta. Resultatet var at det rant mye raskere og mer ut på førersiden, noe som jeg synes er litt pussig siden jeg helte like mye på begge sider. Det må også nevnes at det rant ut kun 1 sted på førersiden (1 stråle), og det rant raskt. På passasjersiden så virker det som at ikke alt rant igjennom som det skulle. I motsetning til andre siden så virker det som at det bare dryppet ut, og ikke fra et bestemt sted som på førersiden. Det var betydelig mindre som hadde kommet ut her enn på andre siden også. Er det her problemet ligger tro? Det store spørsmålet er jo hvordan jeg skal utbedre dette? Før jeg smelte igjen panseret så jeg det var noe dreneringsopplegg i midten av frontruta. Så måtte helle vann der også Da rant det kun ut vann på passasjersida, og det var samme piplinga/dryppingen som når jeg helte på passasjersida. Her er bilde av der det er vått: Fant også et par gleder av å kjøpe bruktbil i dag mens jeg styra med bilen: - Mangler 1 av 2 torx skruer som sitter under sparkeplate på passasjersiden. - Mangler 1 av de 5 boltene på toppen som holder forskjerm på plass. Antageligvis vært skrudd av en gang, kanskje pga. samme problem? Har hatt mistanke om at takluken også lekker litt, så fylte opp enda en flaske med vann og helte i skinnene på begge sider. Her ser det heldigvis ut som at dreneringen funker som den skal, da det rant i alle hjørnene Er det noen kloke hoder som vet hva som må gjøres? Quote
Sven Håkon Posted October 30, 2014 Posted October 30, 2014 Hm, jeg ser at forklaringen min var litt upresis - se på bildet under fra innerskjermen på passasjersiden; Bakom plastdingsen du ser her kommer det vann ut - denne plastdingsen tetter seg veldig lett og ble fjernet på ett-eller-annet-tidspunkt av produksjonen, i tillegg til at de ble fjernet på biler som allerede var sendt ut med den. Men hullet bakom er ikke særlig stort det heller, så det skal ikke så mye løv og skitt til før det knapt kommer vann ut. Motsatt side av hullet er nedi batteribrønnen et sted, det var her jeg mente i forrige post Forøvrig mener jeg å huske at dreneringsslangene fra klimaregisteret går gjennom innsiden av bilen, kanskje det kan være noe tull her? Quote
Asbjørn Posted October 30, 2014 Author Posted October 30, 2014 Var og tittet på tråden din ista også kjapt, Sven Håkon. Og der var det en som mente det kunne bli vann i dørken om den dingsen ikke ble fjernet. Og vann i dørken er vel det jeg har Må undersøke det der. Må jeg ta av innerskjermen, eller tar jeg av kupefilterbokser og ser rett ned mot bakken? (Altså det som du har bildet av ser jeg når jeg tar av den kupefilterboksen) EDIT: Selvfølgelig er det jo fra innerskjermen. Er denne vanskelig å ta av? Quote
Sven Håkon Posted October 30, 2014 Posted October 30, 2014 Med tanke på årsmodellen din så tviler jeg på at din har denne delen (min hadde den ikke), men som skrevet er ikke hullet særlig stort så det kan fort tette seg uansett. Du kommer til her ved å ta av bakre del av innerskjermen. Quote
Recommended Posts