Kay L Posted October 25, 2014 Posted October 25, 2014 Heisan Jeg har lett litt rundt på flere forum men fant ikke noe som kunne hjelpe meg. Jeg har en Mercedes s210 -98 modell. Jeg fant ut i går at jeg skulle bytte tilhengerkontakten fra 7-pol til 13-pol. Den gamle kontakten skrudde jeg av og satt på den nye. Fulgte koblingsskjema fra Norsk Tilhenger Senter. Jeg oppdaget med en gang at fargene ikke stemte, så jeg tok prøvelampa fatt og slo på en forbruker av gangen og koblet slik det skulle i følge skjema. Jeg la opp en ekstra kabel til rggelys som jeg koblet på klemme 8 i kontakten og opp og inn i bil men ikke koblet den noe sted. Når alt er påkoblet så setter jeg på hengeren min som er 2 år gammen og har 13-pol anlegg originalt, så fungerer alt helt fint. Men jeg ser at ryggelysene er døde. Jeg går da fram til sikringsboksen og finner ut at sikring nr 12 er hel, men det er ikke strøm til sikringen. Noen som har ideer til hvor jeg kan lete/forske videre.
Kay L Posted October 27, 2014 Author Posted October 27, 2014 I morges når jeg startet bilen virket plutselig begge ryggelysene, snodig nok. Kjekt med en bil som reparerer seg selv Men da er jeg kommet til et delikat spørsmål. Kan jeg hente strøm til ryggelys på klemme 8 på tilhengerkontakten i kabelen som går opp til bakluka (ryggelys) eller må jeg gå til lysbryteren?
Kay L Posted October 28, 2014 Author Posted October 28, 2014 Virkelig ingen som vet hvor jeg trykt kan hente ryggelys til hengeren?
Helge Josefsen Posted October 28, 2014 Posted October 28, 2014 Med litt flaks så ligger det klart. Der som lysa til henger'n er kobla inn på bilens el opplegg. Om du er Max uheldig. Så må du kjøpe nytt koblingsstykke til henger'n . Jeg skulle legge opp en ekstra til ekstra lys på min w211. De på mb verksted ville ikke gjøre det. De mente på det ville bli tull for bilens styre bokser. Så virker som de er veldig vare på og legge opp noe nytt selv...
Stianvi Posted October 28, 2014 Posted October 28, 2014 Hvorfor bruker du ikke bare en overgang fra 7 - 13 pol istedenfor å bytte kontakten?
Kay L Posted October 28, 2014 Author Posted October 28, 2014 Bilen hadde 7 pol kontakt og hengeren hadde 13 pol. Og når andre lånte hengeren så var det bestandig rot med hvor den overgangen var når jeg fikk hengeren tilbake pluss at jeg vil ha ryggelyset på hengeren til å lyse . Det er spesielt bra her nord som det begynner å bli mørkt allerede i 1600-tiden nå om dagene.
FrodeS Posted October 29, 2014 Posted October 29, 2014 13-pol er overlegent. Ingen grunn til å tviholde på 7-pol bare fordi mange andre gjør det. Min 124 har 13-pol originalt, så det skal nok også 210 ha. Kanskje sjekke opp i hvordan det er koblet originalt? Jeg hadde kortslutning i bremselysa på hengeren min. Da koblet 211'n bare ut i inntil tenninga var av og på igjen. Ingen sprengte sikringer.
ml55amg Posted October 29, 2014 Posted October 29, 2014 Du kan jo hente strøm til ryggelyset fra bilens originale ryggelys , bare bruk det som styrestrøm og et rele så fungerer det helt topp.
E_S Posted October 31, 2014 Posted October 31, 2014 Bruker du LED som ryggelys på hengeren burde også strømtrekket være så lite at det ikke vil gjøre noe problem. Har original 13-pol på min E200 og der fungerer ryggelyset fint. Er koblet til foran ved lysbryteren..
Kay L Posted November 5, 2014 Author Posted November 5, 2014 Hengeren er bare to år gammel så jeg har ikke lyst til å bytte lyktene på den enda. Jeg liker at ting er originalt Nå har det seg lik at jeg har klart å skadet meg og begynner nå først å komme meg på føttene. Så i morgen formiddag skal jeg se om det ligger klart til å hente på ledningsnettet eller jeg må tenke litt videre. Takk så langt for hjelp alle sammen Kay L
ODDATLE Posted November 6, 2014 Posted November 6, 2014 Bruker du LED som ryggelys på hengeren burde også strømtrekket være så lite at det ikke vil gjøre noe problem. Har original 13-pol på min E200 og der fungerer ryggelyset fint. Er koblet til foran ved lysbryteren.. Hengeren er bare to år gammel så jeg har ikke lyst til å bytte lyktene på den enda. Jeg liker at ting er originalt Bare bytte lyspæren til LED holder
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now