Grasto Posted October 25, 2014 Posted October 25, 2014 God dag. I går kveld kl. 18.00 skulle jeg en tur på butikken, da var det såvidt det var lys i kupeen og det kom litt lys når jeg dro rundt nøkkelen. Og den ville ikke starte. Deretter lada jeg batteriet og prøvde på nytt når den var ferdig lada. Da starta den fint. Men jeg kjørte den ikke. I dag tidlig var det ikke lys i instrumenta når jeg dro over nøkkelen og den starta ikke. Jeg skal nå først og fremst handle nytt batteri. Men hvis dette ikke løser problemet. Hva er neste steg for feilsøking? Hilsen Simen Edit: Skrivefeil i topic. Er jo en 230E. Ikke E230.
Guest Hagto Posted October 25, 2014 Posted October 25, 2014 Koble av plusspolen på batteri, koble en ledning med ei lyspære i mellom pluss pol og batteri pluss pol. Kan også gjøres med et multimeter. Om lampa lyser nå uten at du har noen forbrukere på inne i bilen så starter du med å nappe ut sikringer i sikringsboksen. Når lampa slukker har du funnet synderen.
FredrikE300D Posted October 25, 2014 Posted October 25, 2014 Bytt batteri, først som sist. Sjekk ladespenning(14,4v er bra, noe under går greit) med multimeter og inspirer børster på dynamo.
FredrikE300D Posted October 25, 2014 Posted October 25, 2014 Har hatt liknende problem og da var det mest sannsynlig en eller flere dårlige celler som fører til selvutladning.
Grasto Posted October 25, 2014 Author Posted October 25, 2014 Takk for tips. Børstene tenker jeg å bytte uansett. Men de er nok ikke synderen når batteriet ble tomt uten at bilen har blitt kjørt.
tommern57 Posted October 25, 2014 Posted October 25, 2014 Er det ikke et varmeelement på innsugsmanifold på M102 230 motoren som ofte kan svi releet og bli stående på?
Grasto Posted October 25, 2014 Author Posted October 25, 2014 Hmm, si det. Ligger den under luftfilteret, på oversiden av innsuget da eventuelt?
tommern57 Posted October 25, 2014 Posted October 25, 2014 Lurer på om det var en kopling omtrent midt på innsuget. Husker ikke om det var over eller under. Søk litt her. Det har vært oppe før med 230 som tapper batteriet edit: Fant denne beskrivelsen: ""Har du bryter på vannpumpen skal du ikke ta av den, men en kontakt under innsugsmanifoilen. Den er som sagt under helt inntil toppen. Den står på et varmeelement mellom topp og innsug.
Grasto Posted October 25, 2014 Author Posted October 25, 2014 Riktig. Takk for forklaring. Har nå satt inn nytt batteri. Og målt litt med jevne mellomrom. Lå på ca.12 uten at bilen var på i starten og 14.7 på tomgang. Var ute å målte nå. Og da var det nede på 11.4 og 13.4. Men det er vel kanskje fortsatt innafor? Hadde også et annet problem. Det er at "klemma" som skal på jordingspolen på batteriet nesten ikke gikk på. Jeg har bent og prøvd å bøye. Men det hjelper ikke. Har nå klemt den halvveis på men skrapet i stykker noe av polen på batteriet. Skal dette ha noe å si?
FrodeS Posted October 25, 2014 Posted October 25, 2014 Hvis den starter fint med nyladet batteri, så ville jeg feilsøkt mer før det byttes.
Grasto Posted October 25, 2014 Author Posted October 25, 2014 Allerede vært så dum å byttet det. Og nå var det nesten tomt. Lå på 4.06 når jeg var ute å målte nå. Så da skal jeg gå gjennom tipsene jeg har fått over her. Fikk i utgangspunktet byttet batteriet jeg kjøpte. Men nå har jeg "ødelagt" den ene polen. Så da får jeg bare beholde det.
KennethJ Posted October 25, 2014 Posted October 25, 2014 Når batteriet er på 4,06V er det helt utladet.. Skikkelig dyputlading faktisk. Hver eneste syklus på dette nivået skader batteriet til en viss grad, så du bør sette tilbake det gamle batteriet for feilsøkingens del, og heller bytte tilbake til nytt batteri når problemet er utbedret. Å la batteriet være tomt over tid er enda verre enn å bare la det bli utladet, så få for all del ladet det opp snarest!
Grasto Posted October 26, 2014 Author Posted October 26, 2014 Det skal jeg gjøre da. Eneste problemet var at det nye batteriet ikke ville ta imot lading når det var på 4.06. Det var det laderen fortalte meg når jeg koblet den til ihvertfall. Men jeg har fått ladet opp det gamle nå og skal prøve å få feilsøkt. Jeg tenker det kanskje er begrenset muligheter her. Det tok jo mye strøm på relativt kort tid. Koblet til det nye batteriet kl. 18.00. Og 5 1/2 time senere så skrev jeg posten over her. Noen ideer om hva som tar så mye?
FrodeS Posted October 26, 2014 Posted October 26, 2014 Som Kenneth sier, så bør du i hvert fall få ladet det nye batteriet så fort som mulig. Smartladere er ikke glade i så dyputladet batteri, men prøv forskjellige innstillinger, eller å hekte batteriet sammen med et annet med startkabler. Det må være noe som trekker ganske heftig mye strøm i bilen din. Varmen som tommern nevnte kan være synderen
Grasto Posted October 26, 2014 Author Posted October 26, 2014 Den andre batteriladeren tok kvelden når jeg koblet den til i går. Så har bare smartladeren. Får se hva jeg får tak i
Grasto Posted October 26, 2014 Author Posted October 26, 2014 DA begynner det å gå veien. Prøvde først å bruke multimeter på metoden haugto foreslo. Men med to personer som ikke helt vet hvordan et multimeter fungerer optimalt så prøvde vi ei hovedlyspære. Da fant vi ut at det var sikring C. Kontrollerte sentrallås og låsen i bakluken. Og ingen av de var tyven. Alt av lys slår seg av med dørene. Automatisk antenne har jeg ikke, antenna er for såvidt ikke koblet til i det hele tatt. Så jeg vet ikke om noen har no forslag til hva som gjør at noe på C-sikringen stjeler strøm?
Marevan Posted October 26, 2014 Posted October 26, 2014 Mikrobryter i låsen på bakluka? Brudd i kablene i overgangen mellom karosseri og bakluke. Det er veeeldig vanlig.
Beckern Posted October 26, 2014 Posted October 26, 2014 Den andre batteriladeren tok kvelden når jeg koblet den til i går. Så har bare smartladeren. Får se hva jeg får tak i Har du spenning på det gamle? Jeg har med suksess koblet hjelpestarter, batteri og lader sammen og ladet dyputladet batteri på den måten. Hjelpestarter er ikke kraftig nok til å starte motor men god nok til å gi hele kretsen så mye spenning at smartlader ikke kobler ut.
Grasto Posted October 26, 2014 Author Posted October 26, 2014 Mikrobryter i låsen på bakluka? Brudd i kablene i overgangen mellom karosseri og bakluke. Det er veeeldig vanlig. Ikke sett etter no brudd i overgangen der. Hvilken mikrobryter er det snakk om da? Den andre batteriladeren tok kvelden når jeg koblet den til i går. Så har bare smartladeren. Får se hva jeg får tak i Har du spenning på det gamle? Jeg har med suksess koblet hjelpestarter, batteri og lader sammen og ladet dyputladet batteri på den måten. Hjelpestarter er ikke kraftig nok til å starte motor men god nok til å gi hele kretsen så mye spenning at smartlader ikke kobler ut. Den ville ta imot lading i dag. Så den står på lading nå. Men takk for tipset allikevel
Grasto Posted October 27, 2014 Author Posted October 27, 2014 Jeg holder tråden i live med en oppdatering. Har sjekket alle overgangene i dørene, lys i bagasjerom og dørlys til bakdørene. Og der var det ikke noe unormalt enn bittelitt vann i gummien på ene døra. Begynte å demontere for å komme til ledningene til bagasjeluka. Men var redd for å bryte i stykker dekselet oppe i taket Så får ta det når det er lyst igjen. Da mangler jeg den og leselyset foran. Også får jeg vel begynne å sjekke inni dørene.
Grasto Posted November 6, 2014 Author Posted November 6, 2014 Da er synderen funnet. Har gått en kule varmt her. Har vært en overledning som kost seg inni her. Så da blir det ny(brukt) driver til sentrallåsen for bakluka pluss trekt nye ledninger til denne.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now