Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei!

Er litt på utsikt etter en S124. Er det noen som vil anbefale bensinmodellene? Eller er det "jackpot" om jeg får tak i 300tdt? Har diselsedan fra før, men skulle gjerne hatt litt mere power, har en 200d.

Hvordan er det med 300tdt, er det brukbart med krefter til å dra henger eller å kjøre på motorveien med? Diesel er jo kjent for å vare lenge, så jeg vil nok helst ha det. Men hvis jeg finner ut at det er enklere å finne bensinbil, er det enkelte motorer jeg må styre unna da?

Og hvordan er det med 4matic på S124? Er dette et sårbart system som jeg helst bør unngå? Eller er det bare bra å ha?

Av en eller annen grunn så ser jeg for meg at etter eller annet med det systemet vil ryke på en så gammel bil.

Hvordan er det f.eks. med senkefjærer og andre deler til 4matic  :P?

Er det kanskje best å finne en bil med bare ASD?

Posted

124 begynner å bli en gammel bil på alle måter. 210 gir deg veldig mye mer bang for the bucks. 124 Diesel eller bensin er hipp som happ. 300 TDT er ofte overprisa etter min mening. Bensin utgavene kan være kranglete med innsprøytningen.

Enkelte deler er dyrere på 4matic en på vanlig 124. Gjelder stabstag, Endeledd, bærekule, framdempere og motorfester.

Fordelerkassa begynner å lekke på et eller annet tidspunkt. Det lekker hydraulikk olje inn i fordelerkassa. Dette ødelegger olje filmen over tid og kassa blir ødelagt til slutt. Det overhales ikke i Norge lenger.  Du må derfor få tak i fra en høgge bil der kassa kanskje er tett.

Kjapp sjekk på finn.no viser at det er veldig få bra s 124. Du bør i allefall være forberedt på å skru litt.

4-matic er dog veldig morsomt når det fungerer. Når snøen kommer er bensinforbruk og små feil glemt  :D

Posted

Jeg har hatt 200 220 230 280 og 320 bensin. (m111.940, m103, m111.960 og m104) det har ikke vært noe med de som ikke har latt seg reparere relativt enkelt og billig. Jeg synes det er koselig med bensinmotor og for de som er litt følsomme på forbruk så er vel 220-bensin den som passer best. Den er såppas sterk når alt er i orden at det bør holde.

Jeg har en 211 med 170hk/400nm også, men 124n kjennes mer robust ut. Og så er 124n ca 150.000kr billigere i innkjøp :) alt i alt koser jeg meg mest når jeg kjører 124n.

Posted

Ok, er det noe generell vedlikehold som skal forebygge denne oljelekkasjen?

Kjapp sjekk på finn.no viser at det er veldig få bra s 124. Du bør i allefall være forberedt på å skru litt.

Har sett det, og lurer fælt på hvordan så mange her inne på forumet får tak i så fine og gode eksemplarer som de gjør...

Posted

Selv synes jeg at en s124 med m104motor(280, 300-24, 320) er kurrant så kansje sette en slik motor i en 4matic  8)

m111-motor er jo veldig fornuftig.

Jeg har s124 og s210

s210 er E280 4matic å den bruker mye bensin,men fin å kjøre. Det jeg savner fra s124 i den er at jeg synes s124 er penere og jeg har bedre utsyn i s124.

Deler på s210 4 matic er dyrt på noe,men relativt greit.

210 har kun åpne differ å fordeler kravten via bremsene hvis jeg har forstått det rett. Føler da jeg må være litt hardere å gassen for å opprettholde farten, en 124 vil jo bare dra.

Posted

Ok, ja det er mange fordeler og ulemper med 4matic. Det er nok mange forskjellige meninger og behov her, men tenker dere det er mer "fornuftig" å finne en bil med kun ASD? Har aldri prøvd bil med ASD før, kommer den seg greit fram? Hvordan er ASD kontra åpen diff. og 4matic tro?

Og hvis jeg skulle finne et fint eksemplar av S124 utstyrt med 4matic, er det da noen tegn eller symptomer man kan se etter for å avsløre om 4matic er i ferd med å/har allerede havarert (lekke gjennom olje som dere nevnte)?

Posted

ASD er helt topp, men nå har ikke jeg satt meg fast med 190 med åpen diff heller da.

4matic er mere stabil å kjøre sånn jeg opplever det

Ser det ble vent pris over, jeg har kjøpt meg både bra s124 320TE(ASD, skinn+++) og bra s210 4matic avantgarde til ca 20 000,-

Posted

Og hvis jeg skulle finne et fint eksemplar av S124 utstyrt med 4matic, er det da noen tegn eller symptomer man kan se etter for å avsløre om 4matic er i ferd med å/har allerede havarert (lekke gjennom olje som dere nevnte)?

For å finne ut om 124 4matic fordelerkassa er lekk må du krabbe under bilen og skru ut påfyllingskruen til fordelerkassa (14 mm umbrako). Den sitter i bakkant av kassa, rett forran  der eksos anlegget svinger. Kommer det olje ut så er kassa lekk.

Er en del andre symptomer du bør se etter også: tom hydraulikk olje tank, 4matic lampa lyser konstant, 4matic lampa lyser ikke med tenning på (noen har dratt ut pæra) og låsing ved skarp sving.