Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei,

jeg er ganske grønn på dette med lading av bilbateri.

har tatt ut batteriet fra bilen da den skal vinterlagres, og sat det på lading igår,tenkte det var lurt å lade det med jevne mellomrom gjenom vinteren.

laderen skal være stor nok til batteriet (100ah) og satte det på vedlikeholdslading, ikke hurtiglading. laderen viste da en spenning på ca 2V. etter et døgns lading viser den fortsatt 2V. Kan dette stemme? Bilen har startet greit hele sesongen så det kan vel ikke være så lite strøm på det? og hvorfor lades det ikke opp? Kan det være laderen som viser feil?

Posted

2V er padde flatt. Det kan være at du har veldig dårlig kontakt men jeg tviler. Sikker på at det ikke er 2A (ampere) laderen viser?

Jeg regner med det.

Det vil isåfall være en ganske normal ladestrøm for vedlikeholdslading.

Teoretisk skal da batteriet lade i 50 timer (2A * 50h = 100Ah) i realiteten ca 55-60 timer tenker jeg med litt topplading.

Med andre ord vil du antagelig se en litt lavere strøm men fortsatt lading også i morgen.

Posted

takk for svar!

det gir mening ja. var ganske sikker på at det stod V men er veldig mye mer logisk med Ah ja :o Vil det si at når nålen beveger seg mot 0 så betyr det at batteriet er fullt og ferdig ladet?

Posted

Etterhvert som batterispenningen øker vil den tilslutt stabilisere seg og ladestrømmen vil gå mot 0A.

Strøm gis i enheten Ampere med benevningen [A].

Ah blir da amperetimer og er ofte betegnelsen på batteriets størrelse(kapasitet) ved å si at en kan trekke en strøm x antall timer før batteriet er helt tomt.

Ser man på benevningene vil Ah tilsvare en strøm ganget med én klokketime. Dvs. at med et 100Ah batteri, så kan du trekke 100A i en hel time før batteriet er tomt.

Visningen på laderen er nok gitt i Ampere [A] og vil gå mot null etterhvert som batterispenningen stabiliserer seg.

Lader du ditt batteri konstant med 2A, kreves det 50 timer[h] for å få det helt toppladet, sett at det er helt tomt. En kan legge til noen timer til, men en kan også anta at batteriet ikke var helt tomt i utgangspunktet.

Posted

takk folkens, da er jeg med :P

En annen ting jeg lurer på, er det ok at batteriet er ute av bilen hele vinteren eller bør det heller stå i og så lades innimellom? Vet at på nye biler kan det være lurt pga all elektronikk men antar at dette ikke er noe issue på en 91-mod?

Posted

En gammeldags lader kan også skade enkelte batterier. AGM batterier tåler f.eks dårlig overlading.

Jeg husker ikke hva som er vanlig tomgangslading på fullt batteri men på vedlikeholdsinnstilling så går det nok bra men du kan med fordel koble av når strømmen faller og du vil nok ikke trenge lade det batteriet før til våren igjen. Imens bør det stå kjølig og fulladet batteri tåler frost.

Og der kom det en ny post. Nei batteriet behøver nok ikke stå i bilen. Det anses også som det brannsikre alternativet da kortslutting nok er den vanligste antenningsformen på bil.

Posted

Ser man på benevningene vil Ah tilsvare en strøm ganget med én klokketime. Dvs. at med et 100Ah batteri, så kan du trekke 100A i en hel time før batteriet er tomt.

Nå skal jeg pirke litt.

Dette er ikke helt korrekt, for ved såpass kraftig utlading vil kapasiteten være lavere.

Det er normalt å oppgi antall amperetimer ved 20 timers utlading.

Batteriet jeg har i båten angis til 282Ah ved 20 timers utlading, og kun 250Ah ved 4 timers utlading.

Et tips til trådstarter er å lagre batteriet kaldt når det først er ladet opp, et kaldt batteri har lavere selvutlading enn et som lagres varmt.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...