Jump to content

Trenger hurtig hjelp. Fotbrekkwire W124 1992 mod demontering

Recommended Posts

Posted

Hei!

Har en MB W124 1992 mod. Ene hjulet virker ikke på fotbrekket, og jeg har demontert klosser og har funnet ut at det er vaieren som går til høyre bakhjul som er treg. Hvordan demonterer jeg denne vaieren etter at calipter, skivebremsen, bremseklossene og fjærene til bremseklossene er tatt av?

Trenger hurtig hjelp

Posted

Skru løs bolten på baksiden, og så slår du wiren ut med en 1/4" forlenger til pipenøkler.

Sjekk også mekanismen der wirene møtes midt oppunder bilen.

Se under GJØR-DET-SELV, om ikke du finner en guide på dette.

Posted

Det sitter en bolt på den ene siden for å klemme wiren ut mot mekanismen. Skru først ut bolten, og så skal wiren innover mot midten av bilen for å få vekk det gamle og gjøre rom for nytt. Det sitter ganske tight, og etter noen år med salt og greier, så sitter det gjerne godt fast. Da må du rett og slett stikke noe inn der wiren kommer ut, og slå hele greia løs innover. Jeg mener jeg bare brukte en 1/4" forlenger. 10mm pipe eller så vil nok også fungere.

Posted

Fårstår ikke helt jeg.. Skal jeg skru ut bolten som er på vaieren på bildet? Er kanskje 4-5 mm plass der:/ skal ikke vaieren hukes av på begge sider?

Posted

Da er vaier ut og ny på tur inn. Var rustet fast og vell så det... Takk for hjelpen

Hei, hvordan fikk du det til? Jeg skjønner ikke hvordan det er plass til å få vaieren ut igjenom hullet, det henger jo en relativt stor mekanisme på vaieren...

Posted

Den delen av mekanismen som sitter fast i vaieren dras med ut av hullet (ikke hele mekanismen. bare den smaleste delen. Når du har fått ut en del av mekanismen, slår du ut bolten som holder vaieren fast i mekanismen. Videre for å få ut vaieren må du ta av låsen til kabelstrømpen, som er formet som en U-profil, slakke opp på skruen over drivakselen og ta av fjæren på andre vaieren. Da kan du få av vaieren, men er litt vrient.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...