henrnaev Posted October 20, 2014 Posted October 20, 2014 heisann Ble for et år siden den lykkelige eier av en w124, hvor 4maticen virker! hehe Har i ettertid lagd meg en bryter slik at jeg kan slå av/på 4maticsystemet, og ønsker og tukle litt mer med 4maticen. Jeg vet at dette systemet er bygd opp slik at det er 3 sensorer som måler om hjulene slipper og deretter aktiverer 4maticen, jeg har også funnet ut at det er 3 forskellig oppsett på dette.. 1 35% trekk forran og 65% bak, 2 50/50 med baksperre aktivert og 3 som er samme som 2 men også inkludert sentersperre. Jeg lurer derfor på om noen vet hvilket utslag som skjer på sensoren når hjulet slipper? regner med at det er en ohmsk last, men om det blir uendlig eller noe annet vet jeg ikke! også lurer jeg på om noen vet hvordan dette systemet med de 3 forskjellige oppsettene virker?! I mitt tilfelle hadde det vært genialt og kunne låse systemet i oppsett 1.... takk for svar!
FrodeS Posted October 20, 2014 Posted October 20, 2014 Jeg tror du blander bak-/sentersperre, at den aktiverer senter i trinn 2, og bak i trinn 3. Abs-følerne teller impulser. Det er ingen ohm-last, men hastighetssignal. Såvidt jeg har skjønt det...
SigurdB Posted October 20, 2014 Posted October 20, 2014 Under baksetet sitter det en kontakt som styrer all hydraulikken. Hvis du kobler deg inn på denne kan du manipulere samtlige skiftetapper som 4-matic systemet benytter. Denne har 8 pinner. disse pinnene har følgende funksjoner: 1-2 Diffsperre bak, 3-4 innkobling av fordeler kasse, 5-6 innkobling av sperre på fordelerkasse. 7-8 er for trykkvakta som kobler på 5 bar. Kontakten ser ca slik ut på før 95, hvis du har STV så ligger den gjemt under teppet: 4-Matic jobber slik: Skifteetappe 0 - bakhjulsdrift Skifteetappe 1 - firehjulsdrift - 35/65 på senter drift Skifteetappe 2 - firehjulsdrift - l50/50 låst senterdiff. Skifteetappe 3 - firehjulsdrift - 50/50 låst senterdiff og 100% bakdiff.
Jørgen F.J Posted October 20, 2014 Posted October 20, 2014 Hvordan lagde du bryter for å slå av 4-matic ? er dette bra for ¨systemet¨ ?
SigurdB Posted October 20, 2014 Posted October 20, 2014 Jeg har ikke laget brytere på min, har bare tenkt ut hvordan det kan løses. Synes 4-matic systemet gjør jobben bra nok slik den er. Hele meninga er at det skal sjalter automatisk og ikke slik halvegs slik som gammel Audi quattro gjør. Hvis planen er å leke seg med bilen kan du bare bruke bremsepedalen til å sette opp bilen. Systemet sjalter til Rwd i det du bremser. Holder at bremselysene tennes. Hvis du høres godt etter så hører du et klikk når sperra kobler ut.
henrnaev Posted October 21, 2014 Author Posted October 21, 2014 Hvordan lagde du bryter for å slå av 4-matic ? er dette bra for ¨systemet¨ ? Skrur av og på styre enheten til 4maticen.. kjørt med det 1 år nå og ser ingen problemer med det!
henrnaev Posted October 21, 2014 Author Posted October 21, 2014 Under baksetet sitter det en kontakt som styrer all hydraulikken. Hvis du kobler deg inn på denne kan du manipulere samtlige skiftetapper som 4-matic systemet benytter. Denne har 8 pinner. disse pinnene har følgende funksjoner: 1-2 Diffsperre bak, 3-4 innkobling av fordeler kasse, 5-6 innkobling av sperre på fordelerkasse. 7-8 er for trykkvakta som kobler på 5 bar. Kontakten ser ca slik ut på før 95, hvis du har STV så ligger den gjemt under teppet: 4-Matic jobber slik: Skifteetappe 0 - bakhjulsdrift Skifteetappe 1 - firehjulsdrift - 35/65 på senter drift Skifteetappe 2 - firehjulsdrift - l50/50 låst senterdiff. Skifteetappe 3 - firehjulsdrift - 50/50 låst senterdiff og 100% bakdiff. OK, takk for svar.. har en stv ja.. men som sikkert eneste som finnes pr dags dato er det en 2 seter så får se hva jeg gidder... må nok ut med den store metallkassa som er der setene skal være, og det ser ut som om det er noe dritt
KennethJ Posted October 21, 2014 Posted October 21, 2014 Jeg har ikke laget brytere på min, har bare tenkt ut hvordan det kan løses. Synes 4-matic systemet gjør jobben bra nok slik den er. Hele meninga er at det skal sjalter automatisk og ikke slik halvegs slik som gammel Audi quattro gjør. Nå er jo en vesentlig forskjell på gammel 4Matic og Quattro at sistnevnte er et permanent system..
SigurdB Posted October 21, 2014 Posted October 21, 2014 Jeg har ikke laget brytere på min, har bare tenkt ut hvordan det kan løses. Synes 4-matic systemet gjør jobben bra nok slik den er. Hele meninga er at det skal sjalter automatisk og ikke slik halvegs slik som gammel Audi quattro gjør. Nå er jo en vesentlig forskjell på gammel 4Matic og Quattro at sistnevnte er et permanent system.. Jeg er fullstendig klar over det. Meningen med denne settningen var bare å understreke at quattro er relativt simpelt system sammenligent med 124 4-matic som fortsatt er noe av det beste automatiske 4wd systemet som er produsert.
FrodeS Posted October 22, 2014 Posted October 22, 2014 Jeg har ikke laget brytere på min, har bare tenkt ut hvordan det kan løses. Synes 4-matic systemet gjør jobben bra nok slik den er. Hele meninga er at det skal sjalter automatisk og ikke slik halvegs slik som gammel Audi quattro gjør. Litt av poenget er vel å unngå unødvendig slitasje på stemplene i fordelerkassa? 4matic kobler alltid inn 4wd ved oppstart, og ut igjen ved XX km/t. Dvs. at ved køkjøring, så går dette og kobler ut/inn veldig mye, og etter noen hundre tusen km, begynner hydraulikken å lekke, så hydraulikkolje lekker ut i automatolja.
SigurdB Posted October 22, 2014 Posted October 22, 2014 Kø kjøring er døden for 4-matic systemet, best og bo på bygda med tanke på fordelerkassa. Denne har jeg lagret unna i en notepad for leeenge siden, den er vel bare oversatt fra verkstedboka for 4-matic: Skifteetappe 1 er alltids koblet inn ved start av kjøretøyet. Funksjonsindikatorlampa kommer imidlertidig ikke på så lenge ikke noen av hjulene slipper. Hvis hastighetsforskjell forekommer mellom hjulene, så blir firhjulsdriften innkoblet, både forover så vel som i revers. Følgende kriterier må være tilstede for at firhjulsdriften skal bli inn- og utkoblet, samt inn- og utkobling av sperrediffene: - kjøretøyet sklir - kjøretøyets hastighet - akselerasjon - styrevinkel - tid - bremsepedal 4matic-styreenheten mottar nødvendig informasjon via: - hastighetssensorene på forhjulene og på bakakselenheten - styrevinkelsensoren ved rattet - bremselysbryteren Følgende 4matic skifteetapper er koblet inn via forhåndsbestemte logiske signaler: 0 - bakhjulsdrift (vanlig drift) 1 - firhjulsdrift kompensert med 35/65% for/bak momentsfordeling 2 - firhjulsdrift med låst senterdiff 3- firhjulsdrift med låst senter- og bakdiff. En "læreeffekt" ved start er forresten inkludert i styrenheten til 4maticen. 4maticstyrenheten oppdager et mislykket forsøk på å starte der 5km/t ikke blir oversteget innenfor 0,5 sek. Da blir begge senterdiffene låst (skifteetappe 3) i tillegg til den permanente firhjulsdrifen (skifteetappe 1) til neste start. ASD/4MATIC funksjonsidikatorlyset kommer permanent på, og slukkes etter 0,5 sek mens systemet har gått tilbake til skifteetappe 0 (bakhjulsdrift). Diffsperrene blir koblet ut ved 10km/t hvis ingen av kriteriene er tilstede. Innkommende signaler er prosessert i samsvar med følgende kriterier i 4maticstyreenhetens logiske seksjon: Hvis kjøretøyet sklir: Hvis det oppstår hastighetsforskjeller mellom for- og bakhjul, så blir dette registrert som at kjøretøyet sklir, og skifteetappe 1 blir koblet inn. Hvis det fremdeles er hastighetsforskjeller så blir skifteetappe 2 koblet inn, og om nødvendig, så blir skifteetappe 3, under 38 km/t, koblet inn. Følgende skifteterskler er bestemt for innkobling av etappe 1: ---Hastighetsforskjell----------------Kjøretøyets hastighet (hjulhastighetsforskjell) ---------> 2km/t------------------------------< 100km/t ---------> 2%---------------------------------> 100km/t Firhjulsdriften og diffsperrene forblir innkoblet forutsatt at innkoblingskriteriene er tilstede. Hvis kriteriene ikke eksisterer, så blir diffsperrene koblet ut etter en kort holdeperiode på ca 0,7 sek. Kjøretøyets hastighet: Når en starter, opp til en hastighet på minst 20km/t, er firhjulsdriften (skifteetappe 1) koblet inn (ingen funksjonslampe!). Skifteetappe 3 er ikke koblet inn i hastigheter over 35km/t. Akselerasjon: Når en startet med brå akselerasjon (mere enn 0,5m/s2), så blir firhjusldriften (skifte etappe 1) koblet inn. Den er innkoblet ved høyere hastighet enn 20 km/t, forutsatt at samme akselerasjon er tilstede. Styrevinkel: Hvis transverse slipp skulle oppstå, som følge av veiføreskifte i kurver eller hurtige styreutslag, så blir dette kompensert med firhjulsdrift. Skifteetappe 1 blir koblet inn i hastigheter over 30 km/t for å stabilisere kjøretøyet i kurvekjørsel. Et avvik av radiusen av kurven som kjøres i forhold til banen som er forhåndsvalgt av føreren, blir registrert av 4maticstyreenheten ut i fra hastigheten mellom høyre og venstre forhjul, og den registrerte styrevinkelen. Hvis hastighetsforskjellen mellom forhjulene overskrider hastighetgrenseverdien kalkulert ut fra styrevinkelen, så blir skifteetappe 1 innkoblet. Tid: Hvis skifteetapper 1, 2 eller 3 blir innkoblet oftere enn en forhådsbestemt tidsperiode, så blir innkoblingstidene for de respektive skiftetappene forlenget. Dette for å unngå et konstant inn- og utkoblingsmønster av forhjusldriften og diffsperrene. Bremsepedalen: 4maticstyreenheten får signaler fra bremselysbryteren, og hvis føreren bremser, så blir skifteetappe 0 koblet inn (bakhjulsdrift) Således blir kjørestabiliteten, og full ABS funksjon oppnådd. Bare ved bremsing fra hastigheter under 5km/t ved oppstart avbrutt av bremsing opptil en hastighet på 10km/t, er skifte etappe 1 innkoblet
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now