Jump to content

Mercedes E220 CDI w211 2004 Stasjonsvogn siger ned bak.

Recommended Posts

Posted

Hei!

Har nylig gått til innkjøp av ein Mercedes 220 CDI stasjonsvogn, 2004mod w211.

Bilen blei kjørt heim i garasjen, og lagret her til den andre bilen er solgt.

Derfor ble den stående rolig i 6-7 dager før den plutselig har sunket nedpå bak.

Stått rolig 6-7 dager her:

15E5BC31-3BFE-45A1-A558-20DD8FD49216_zpsrkitrgck.jpg

DC163CCF-DD11-4524-8823-94EFB73570DA_zpsmaq2pnmg.jpg

Bilen hever seg fint opp igjen:

th_126E2BA1-6E3D-4B08-B01A-DFCD75F8476D_zps7ptrhqgr.mp4

Dagen etter er bilen fortsatt i normalhøyde, så kjører den ut av garasjen og parkerer den i bakken utenfor garasjen.

Etter kun få timer er den nedpå bak igjen. Siger visstnok ned på venstresida bak først.

4414274B-1BB7-4086-AC50-E2D06A34FDB8_zpsjudloc4d.jpg

Kjørte bilen oppå bukker for å prøve å lokalisere om det er lekkasje en plass, men bilen holdt normalhøyde i 3-4 dager. Idag låg den nedpå igjen.

6D95B23D-F9F5-4559-9FC1-D63C9923F259_zpsmk5gyywe.jpg

03719F59-F680-4018-AF24-CCE0FB4196B6_zpsyabfuz9h.jpg

Feilkoden som kom opp når eg sjekka var:

2427EFEC-935D-46A7-AEF0-47C4753170FC_zpss6nts6vw.jpg

er det noen her som har opplevd lignende problemer?

Skjønner jo at det er en lekkasje en plass, men er så vanskelig når den av og til står i mange dager, mens andre ganger bare noen timer?

Gir ingen mening for meg iallefall.

Veldig vanskelig å finne utav og. Vanskelig å se om det kommer luft ut av en belg når den noen ganger er tett og andre ikkje.

Har det noe med måten bilen står på at den slipper ut fortere enn andre ganger?

Har sjekket staget til nivåreguleringen bak, og alt der ser igrunn greit ut.

Meget takknemlig for svar som kan hjelpe meg med å finne utav dette :)

Mvh Tor Erik

Posted

Jeg opplever akkuratt det samme som deg.. :/

Seig nedpå dag etter dag, mest på venstre siden, og når jeg bestemte meg for st neste gang den siger ned skal jeg gå for innkjøp av by belg (4300kr fra Mbenz.nl) så står den! Den har vært helt fin i 30 dager nå!

Hadde vært veldig kjekt å visst hva som skjer her..

• 3 weeks later...
Posted

Siger fortsatt ned denne her.

Etter en kjøretur her en dag så kom det en lyd forfra når bilen ble stoppet hørte ut som kompressoren slapp ut litt luft. Og samtidig sank bilen synlig ned bak, men bare litt også stoppet det. Holdt da denne høyden hele kvelden. Noen som har en forklaring på dette?

Posted

Jeg tipper på at det er på tide å bytte belg..

Noen naboer borti veien her hadde en svært lik 220CDI som har hatt slike problemer fra tid til annen hele tiden de har eid den (et år-halvannet tenker jeg), pussig nok ble den nok byttet ut for kort tid siden tror jeg..

Bilen ble ikke handlet i Oslo øst?

Posted

Det med enveisventil kunne høres logisk ut.

Er med på bytte av belg, men synest det er så rart at det kun kommer lyder forfra.

Igår når eg åpna førerdøra begynte kompressoren(?) eller noe i nærheten av den å dure eller lage lyd.  Fram til idag (har ikkje brukt bilen enda idag) så har den ikkje sunket en mm.

Nei, denne bilen ble handlet inn på Karmøy for ca 1mnd siden.

Posted

Det med enveisventil kunne høres logisk ut.

Er med på bytte av belg, men synest det er så rart at det kun kommer lyder forfra.

Igår når eg åpna førerdøra begynte kompressoren(?) eller noe i nærheten av den å dure eller lage lyd.  Fram til idag (har ikkje brukt bilen enda idag) så har den ikkje sunket en mm.

Nei, denne bilen ble handlet inn på Karmøy for ca 1mnd siden.

Det du hørte i går når du åpnet fører-døra er mestsannsynlig bremsene dine :lol: Kalles for SBC bremser, å lager ''kompressor'' lyd når den aktiveres seg:)

Posted

Kompressoren kan også jobbe når bilen låses opp, det er en del med airmatic som har erfart at bilen korrigerer høyden når den låses opp og igjen et par ganger.

Jeg antar dette kan gjelde de med luft bare bak også.

Posted

Har den airmatic, eller bare vanlig nivåregulering? Har du knapp inni for å heve/senke?

Å bytte belgene er en helt grei jobb hvis man kan opp og ned på verktøy. Det er mindre jobb på de uten airmatic.

Ved gåen belg, er det helt vanlig at den kan stå dagesvis i en stilling, mens den kan synke ned på bare timer når den parkeres et annet sted.

For hver gang du lar bilen jobbe seg opp helt fra bunn, øker sjansen for å skade belgene ytterligere. En tom belg skal aldri belastes og trykksettes. Ligger bilen på bakken, bør den jekkes litt opp før du starter. Du sliter også en god del på kompressoren ved å kjøre med feilen sånn.

Det er helt vanlig at bilen justerer litt på høyden når du stopper. da vil du gjerne høre at det PFFFFer litt fra venstre forskjerm.

Arnott tar €300 for belger til bil uten airmatic, og snaut 400 til biler med. Pr. stk.

Posted

Bilen har nok bare vanlig nivåregulering og ikkje arimatic.

Det med SBC bremser har eg vært borti på ein tidligere e klasse, og det er nok ikkje denne lyden, men bra forslag.

At den korrigerer på høyden etter parkering kan eg være med på ja.

Å bytte belgene burde gå greit tenker eg, det kjedelige er å bytte de dersom det ikkje er her problemet ligger. Nye belger er nok aldri noen ulempe, men de koster jo litt. Og meiner å ha lest at begge 2 må byttes samtidig pga ventilen inni belgen er ulik på arnott sine i forhold til orginal mercedes?

Det suste i kompressoren når bilen ble låst tidligere idag, men bilen har fortsatt ikkje sunket sammen.

Posted

Hallo!

Ny på forumet i kveld!  Har nøyaktig samme bil E-220 cdi 2004 modell!  Fikk lavt nivå på luftfjeringene bak for ca 2 år siden.  Det var gjevt sig på begge sider!  Erik Arnesen verksted i Oslo konkluderte med at kompressoren var defekt!  Skiftet kompressor og etter det har nivået bak vært ok!

• 2 months later...
Posted

Byttet kompressor nå. Problemet er der fortsatt

Så er vel fare for at det er belgene. Men får kikke litt nærmere på det.

Ser at det kun er en slange fra kompressoren og bak til belgene, er det noen som veit kor denne slangen deler seg i 2?

Posted

Det kan nok stemme det ja.

Bilen står like font på høyre sida nå. Men ligger helt nedpå på venstre side. Er vel Belgen på venstre side som er gåen da.

Men er vel å bytte på begge sider samtidig som er anbefalt?

Posted

Hei

Har du fått fikset problemet ?

Jeg har samme problemet på min E 320 2004 mod, men dette begynte når det ble kaldt ute.

Koblet av slangen fra kompressoren i går og startet bilen et kort øyeblikk. Det kom en god del vann ut av den så noe av dette er sikkert kommet i belgen slik at den fryser når det er kaldt. Bilen står nå inne og alt ser ut til å være ok så vi får se når jeg tar den ut igjen.

Kunne ikke finne noen dreneringsventil på kompressoren eller noen form for filter.

Noen som vet om det er noe sånt på kompressoren ?

Roger

Posted

jeg jobber med luftputer i forbindelse med at jeg jobber på lastebilverksted og der er dreneringen på selve luftanken. nesten sikker på at det er en tank et sted. kan du justere høyden manuelt hvis dette er mulig kjør bilen helt opp på lufta og finn fram en sprayflaske med såpevann og spray nederst på gummien. kommer det luftbobler ut av putta bytt den du kan også se etter dype sprekker i gummien dette er et tegn på at du snart bør bytte dem du kan også spraye andre ting i systemet for og se om det lekker der. jeg tror ut i fra hva jeg har lest her at det er en liten lekres i den ene puta men er ikke sikker.

• 2 weeks later...
  • 2 months later...
  • 7 months later...
  • 1 month later...
Posted

Hva med ombyggingsettet til Arnott, spiralfjærer, noen som har prøvd dette?

Ødelegge den behagelige luftdempingen!? Neitakk, da bytter jeg heller en skarve luftdemper hver 3-400k. Sikkert rustet bort 2-3sett fjærer på samme tid.

Posted

Vel, det er jo kun nivåregulering på min w211, ikke airmatic, det sitter vel egne dempere bak mener jeg. Så demping blir som før og det koster å bytte alt, kompressor og to belger, men lurte bare på om noen har erfaring med slik ombygging?

Posted

er det tillatt i norge å gjøre dette, evt må en inn å vise bilen til biltilsynet da?

bare en tanke jeg slo ifra meg, vist en senker biler med senkefjær osv, så må en jo vise fram dokumentasjon osv. og få stemplet dette i vognkortet.

og slike ting blir vel sjekket på eu kontrol.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...