Jump to content

E 500 Hovedlamper

Guest odd

Recommended Posts

• 3 weeks later...

Et tips. hvis du skulle kjøpe nye lykter til 500E for å få langlys der tåkelysene vanligvis er kan du bytte bare glasset. :)

Ikke bare, du må koble om inne i lykta samt ta av hetta som sitter over tåkelyspæra. I tillegg er visstnok reflektoren litt anderledes, så kan byttes, men det er ikke noe must.

Et tips. hvis du skulle kjøpe nye lykter til 500E for å få langlys der tåkelysene vanligvis er kan du bytte bare glasset. :)

Ikke bare, du må koble om inne i lykta samt ta av hetta som sitter over tåkelyspæra. I tillegg er visstnok reflektoren litt anderledes, så kan byttes, men det er ikke noe must.

Får man tak i reflektoren løs?

Faktisk er ikke komplett lampe så himla mye dyrere enn bare glass.

Jeg har byttet kun glassene på min, og syns det funker dritbra.

:)

okay takk for tilbake medinger alle , jeg må bytte hele lampene da de er "BAD" i reflektorer og alt ,jeg har passert 30 og trenger bra lys ...

har en bekjent til å sjekke priser men e 500 lamper er ikke gratis .... vurderer ny org lamper og ettermontere xenon også , får vurdere dette opp mot hverandre i pris og prestanda..

fra mb fikk jeg delenr 1248203757 /3657 på e500 lampene dette aviker litt fra hella nr, det skal det veld gjøre ...

okay thanks

o.e

:)

okay takk for tilbake medinger alle , jeg må bytte hele lampene da de er "BAD" i reflektorer og alt ,jeg har passert 30 og trenger bra lys ...

har en bekjent til å sjekke priser men e 500 lamper er ikke gratis .... vurderer ny org lamper og ettermontere xenon også , får vurdere dette opp mot hverandre i pris og prestanda..

fra mb fikk jeg delenr 1248203757 /3657 på e500 lampene dette aviker litt fra hella nr, det skal det veld gjøre ...

okay thanks

o.e

Ikke montér xenon i orginale lamper. I hvertfall ikke som nærlys. Det bare blender andre.

Simen (stjerneservice) snakket om at komplette lamper ikke var allverdens dyre. Foreslår at du tar en telefon eller sender en mail til han, så kanskje han greier å skaffe til en vetug pris.

Og om du ser på delenr på lampene til E500 hos mekonomen så er det nøyaktig samme delenr som til alle andre 124 fra 94.  Ergo er dette standardlamper.

Var innom Torshov for morro skyld for å finne pris på lamper til 500E. I alle elektroniske delekatalogene kom det opp samme lampe som standard 124. Etter å ha bladd i vanlig katalog av papir så fant vi til slutt hella sitt delenr, og prisen var 4600,- pr lampe.  :shock:

• 2 months later...

Da har jeg byttet til 500 glass fremme og bruker nå kjørelys/tåke/spredere som fjernlys.... Hjalp ganske my faktisk... skal bare innom en kompis å få juster lysa riktig nå, så blir det sikkert enda bedre.....

Har du koblet om så de går på med fjernlyset, eller må du gjøre som jeg gjorde ei stund ; skru på fullys og dra i tåkelysbryteren for å få på alt sammen?

Husk at bilen din tydeligvis sammenlikner høyre/venstre, så du kan koble om med reléer / lysforsterkersett uten å få varsel om gåen pære. Jeg har gjort dette på de ekstra fjernlysene (de tidligere tåkelysene) og med samme pærer er det stor forskjell i lysfargen mellom dem og de vanlige fjernlysene som fortsatt går på originalt ledningsnett.

Koblet så de virker på fjernlys, med strømtyv, da vi målte ca 13,5 volt på begge med motor i gang, gadd ikke begynne med releer så lenge det var så bra. Pærevarsel har jeg ikke hatt på flere år(nappet ut pæra) nå jeg monterte Xenon.....

Nå er det bare å glede seg til å montere ANG fangeren. Lysa i den er litt enkelt å montere. Orginalt er gull... bare plugger det rett på eksisterende kontakter... (plugg and play)

Koblet så de virker på fjernlys, med strømtyv, da vi målte ca 13,5 volt på begge med motor i gang, gadd ikke begynne med releer så lenge det var så bra. Pærevarsel har jeg ikke hatt på flere år(nappet ut pæra) nå jeg monterte Xenon.....

Nå er det bare å glede seg til å montere ANG fangeren. Lysa i den er litt enkelt å montere. Orginalt er gull... bare plugger det rett på eksisterende kontakter... (plugg and play)

13,5v på pæra er faktisk jævla bra. Noe høyere bør du ikke ha, da bare ryker dem i eninga. Hva ladespenning har du på batteriet?

Da jeg kjøpte bilen hadde den 12,1 v på pærene. Starinlys.

Har du xenon nær/fjern i hovedlyset og H3 i det gamle tåkelyset nå?

Var og justerte lyset i går kveld... Der jeg har fjernlys nå, der fikk jeg ikke juster noen ting... vrei og vrei på de plastjula, men fikk ikke skrudd lysa opp i det hele tatt. Noen som vet om triks her, istedenfor å kjøpe helt nye lampehus... Justeringa opp og ned på hovedlys ok, men fikk ikke justert en millimeter engang på fjern...

Må få de litt opp, da de lyser litt mye ned kan man si.....

Var og justerte lyset i går kveld... Der jeg har fjernlys nå, der fikk jeg ikke juster noen ting... vrei og vrei på de plastjula, men fikk ikke skrudd lysa opp i det hele tatt. Noen som vet om triks her, istedenfor å kjøpe helt nye lampehus... Justeringa opp og ned på hovedlys ok, men fikk ikke justert en millimeter engang på fjern...

Må få de litt opp, da de lyser litt mye ned kan man si.....

Det gikk helt fint å justere mine. Du det at det er -to- skruer for å justere hovedlyset og -en- for å justere det innerste?

Skal kikke nærmere på det når jeg kommer hjem fra Molde.

Angrer dog ikke et sekund på at jeg byttet disse glassa. Sinnsykt bra lys på vanlig nærlys nå. Kjørt 52 mil i dag, og ingen har blinket imot meg. Det gjorde noen før, selv om jeg hadde riktig justerte lys da også....

Må være noe med glassa som gjør at enkelte folk ikke blir blendet på samme måten som før...

Etter turen i saltlake/sand opp hit, så ser bilen ut som den har blitt lakket med klarlakk uten herder, og kjørt paris- dakar. Må ta en tur i morgen og spyle av 3-400 kg sand og salt... :lol: