Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei, jeg kjøpte nylig en W212 2011 E350 CDI 4 matic.  Den har gått 104'. I går dukket det opp en serie med feilmeldinger mens jeg kjørte: «Presafe functions currently limited». Etter dette kom det ganske raskt:«Blind Spot Assistant unavailable»

«Lane Assistant unavailable» «Distronic Plus unavailable». Meldingene gikk bort etter at jeg hadde stoppet bilen en stund, og startet igjen. Senere samme dag dukket de opp igjen. Når jeg kom tilbake fra butikken samme dag, sto alarmen og hylte. På vei hjem fra butikken, begynte plutselig sensorene opp på dahsbordet ved frontruta og gå bananas, det pep og hylte uansett om jeg var langt unna andre biler eller ikke, dette stoppet etter en stund.

I dag på vei hjem, kuttet fremdriften på bilen plutselig, bilen sto i D, men motoren bare ruset, ingen fremdrift, men ingen feilmeldinger. Jeg slo av motoren, startet igjen, da lyste det gult på motorsymbolet, men jeg kunne kjøre sakte hjem, den stoppet en gang til på den korte veien jeg hadde igjen, stoppet og startet igjen, og kom så hjem. Nå har bilen blitt hentet av Falck og fraktet tilbake til forhandler, jeg har hatt bilen i 10 dager, den kom med Mobilio garanti.

Dette lukter vel elektronikkproblemer eller hva? Håper det ikke er av typen "Dette finner vi ikke ut av, den er ingen feilkoder som slår ut". Noen som har vært borti lignende?

Mvh

Øyvind

Posted

Jeg mente mobilitetsgaranti:

NYHET: alle våre biler leveres med 12 måneders Mobilitetsgaranti. Med mobilitetsgaranti får du hjelp uansett tid og sted i hele Norden i et helt år. Ved å utføre service hos Bilxtra verksted, vil Mobilitetsgarantien fornyes med 12 måneder og gi deg ekstra trygghet.

Posted

Høres ut som bilen har fukt problemer da det dukker opp så mange feil.Min kollega hadde slike problemer etter frontrute bytte,dem som byttet frontrute gjorde ikke skikkelig jobb så van kom i bilen og det kom haugevis med feilmeldinger.

Posted

Det er vel ikke utenkelig, siden problemene begynte i går når det regnet og snødde tett. I dag gjorde det ikke det, men det var vått på veiene. Får bare håpe de finner årsaken, så ikke dette blir en sånt problem som kommer og går, det verste som finnes spesielt når man brenner av nesten en halv mill på en bruktbil for og få en bra bil.

Posted

Mener det er 5 år eller 100' km, men dette må forhandleren vite. Uansett så fulgte det med 1 års garanti fra forhandler, så de må fikse det enten på den ene eller andre garantien. Kipt og være uten bil i mellomtiden, samt at det ødelegger litt av gleden ved og få en ny bil når det blir problemer med en gang.

Posted

Oppdatering: Bilen har nå stått inne hos forhandler siden fredag ettermiddag. Jeg har lest en del på nettet, og har skjønt som det også ble nevnt her, at ledningsnettet kan være en åpenbar årsak til slike type feil. Jeg er spesielt opptatt av feilen som gjorde at bilen mistet all fremdrift, da dette kan være en potensiell fatal feil. Dersom dette skjer under en forbikjøring eller med en semitrailer tett på hekken, eller i en travel tunnell som vi har mange av her i Oslo området, kan det fort få en tragisk utgang. Artikler som dette finnes det mange av på nettet:

http://www.mercedesdefects.com/2008/04/wire-harness-defect.html

http://www.ebay.com/gds/Mercedes-Defects-started-in-early-90s-/10000000008277768/g.html

Litt cut and paste fra den siste linken:

Mercedes cars suddenly die in the middle of traffic, on Freeways, busy intersections and have spontaneously combusted in driveways.  What good will your airbags be if a semi-truck traveling at 65mph+ on the Freeway plows into your stalled car,  or your family is trapped in a burning car with failed door locks? This is a very serious life-threatening defect.

At bilen plutselig døde var jo det jeg opplevde to ganger, heldigvis uten konsekvenser annet enn svetteperler i panna, banning og hjertebank. Det kan selvfølgelig være noe helt annet, men med så mange ulike typer feil på kort tid, ville det ikke være rart om det var relatert til overslag/kortslutning av elektriske komponenter, grunnet dårlige elektriske ledninger. Den dagen "moroa" begynte var den første fuktige dagen siden jeg kjøpte bilen.

Posted

Jeg fikk bilen tilbake i dag. Distronic systemet har blitt reprogrammert hva nå det innebærer, progrmvareoppdatering? Lav spenning var registrert til en styreenhet i motoren som forårsaket mange sporadiske feil. Så ble det oppdaget en liten lekkasje på en simmring på gearkassa. Denne forårsaket visstnok at bilen hoppet ut av drive. Styreenheten til gearkassa har blitt oppgradert, og alt fungerer bra så langt. Bilen skal inn om et par uker for og sjekke lekkasjen, og blir nok reparert. Så da får vi se om ikke problemene er løst.

• 3 weeks later...
Posted

Hallo! Har erfart med Mercedes at ved gjentatte feil i elektronikk, gearkasse etc. så nullstilles ofter informasjonen når bilen stoppes og startes etter noen minutter!  Slike feilmeldinger kommer oftes tilbake og jeg har hørt at etter ca 30 feilmeldinger så må bilen på verksted!  Min E-220 cdi hadde en sensorfeil i gearkassen. Plutselig trakk bilen svært dårlig, stoppet og startet etter noen minutter.  Så virket den OK, men i løpet av noen måneder så måtte jeg inn , spesialistene kunne lese ut av dataene at en spesifikk sensor i kassen var deffekt!  Byttet sensor, olje og paktninmg og har ikke hatt problemer med kassen etter det!