ClasT Posted October 17, 2014 Posted October 17, 2014 Er det slik at AC pumpen ikke går ved lave temperaturer ? Igår var det +2 og regn, og sliter med dugg. Idag +5 og regn, og null dugg. Quote
KennethJ Posted October 17, 2014 Posted October 17, 2014 Ja, ved lav temperatur vil AC slå seg av automatisk for å beskytte systemet. Quote
Wicky Posted October 17, 2014 Posted October 17, 2014 Så ac vil ikke virke når det er vinter? Det er jo litt teit? Quote
ClasT Posted October 17, 2014 Author Posted October 17, 2014 AC kompressoren vil ise seg til hvis den ikke gjør det. Men skal vel uansett ikke dugge så mye som det gjorde på min igår. Virker som det blåste fuktig luft inn i bilen. Quote
Sven Håkon Posted October 17, 2014 Posted October 17, 2014 AC kompressoren vil ise seg til hvis den ikke gjør det. Men skal vel uansett ikke dugge så mye som det gjorde på min igår. Virker som det blåste fuktig luft inn i bilen. Jeg har også problemer med dette til tider - jeg fikk dreneringen til kondensatoren sjekket da det heller ikke blir pytt under bilen på varme dager, men denne var åpen og tilsynelatende ok. Er det noen som vet hvor man bør feilsøke for slike problemer? Kan det være kondensatoren som er "grodd til"? Quote
ClasT Posted October 17, 2014 Author Posted October 17, 2014 Blir fine vanndammer under bilen på sommeren når det er varmt. Så den er nok ikke tett. Hadde AC "service" på bilen i våres, da jeg slet med dette også forrige vinter. De skiftet kupe-filter + etterfylte gass. Litt betenkt å sette inn bilen på BOS og la takstameteret begynne løpe der for dette... Quote
FrodeS Posted October 17, 2014 Posted October 17, 2014 Ac må skru seg av ved kulde, så ikke det fryser i fordamperen. Det har mindre effekt jo kaldere det er, og ved like over 0 skrus det av helt. Quote
Toalmar Posted October 17, 2014 Posted October 17, 2014 Vil lampen også slukke når den slår seg av pga lav temperatur, eller står den på så man tror AC er på? Quote
FrodeS Posted October 17, 2014 Posted October 17, 2014 Nei, lampa blir stående på. Systemet er fortstt like aktivt, men når det er under 2c i fordamperen, så går ikke kompressoren. Man vil gjerne merke at ved lav temperatur går bare kompressoren en liten stund, før den tar lang pause. På nyere biler går kompressoren trinnløst. Quote
Beckern Posted October 17, 2014 Posted October 17, 2014 Også er vel den elektriske tilleggsvarmeren koblet til AC knappen. Den står på bare når AC står på, eller har jeg missforstått der? Quote
OlaNormann Posted October 17, 2014 Posted October 17, 2014 Ac systemet i seg selv har ikke problemer med kuldegrader. Det systemet har helt andre egenskaper som ikke har noe med frysepunktet på vann å gjøre. Det er kun vannet som legger seg på fordamper som er problemet. Det fryser og bygger seg fort opp hvis ikke man har kontroll på temperatur utenpå fordamper. Quote
Recommended Posts