Sarlacc Posted September 18, 2006 Share Posted September 18, 2006 1995 M104 320 HFM - Elektronisk tenning. Problem: Motoren går som normalt. Sprek som ei kule. Når motor er kjørt varm (f.eks tur Drammen-Oslo), så vil den ikke starte igjen før den har fått 'roet' seg litt ned (5-6minutter). Den tenner normalt, så dør den etter et par sekunder - som om den ikke får bensin. Venter jeg noen minutter, starter den som normalt, og går og går som ingenting har skjedd. Dette oppstod etter jeg skiftet olje+filter for en drøy uke siden. Jeg måtte av med luft-spjeldet over innsugsmanifoil og luftinntaksrøret for å komme til oljefilter fordi jeg ikke hadde riktig verktøy til oljefilteret. Er rimelig sikker på at jeg ikke 'glemte' å feste noe når jeg skrudde sammen igjen - ettersom motor oppfører seg supert under alle forhold ellers. I tillegg hadde jeg oppe alle pluggene for å sjekke disse, og alle kontakter til de 3 coilene og pluggledningene for å sjekke tilstand. (Motor 'nølte' litt under pådrag tidligere, og nå fungerer den mye bedre....med unntak at den tuller med starting..) Når man setter på tenninga, høres jo normalt bensinpumpa's "whzzzzzz". Den høres *ikke* når startproblemet er der, og det leder meg til å tro at det er noe i den retning, men er usikker hvordan jeg skal feilsøke dette. Noen tips? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bska Posted September 18, 2006 Share Posted September 18, 2006 Når jeg leser innlegget ditt kommer jeg på to saker som jeg har rep. på egen bil: 1. Overspenningsrele'et bak batteriet. Bilen starter og stopper (på tomgang) når den finner det for godt. 2. Strømledningene som går til coilene. Det er kjent at isolasjonen til selve ledningene er sprø slik at lederene kortslutter selv om stømpen ser 100% fin ut. Sjekk om det er gnist på alle coilene. Jeg laget nye kabler omtrent fra klammeret ved fuel railen og inn til hver coil. Coil pluggene kan åpnes og vha en liten gasslampe kan du lodde på nye. Du kan bare kaste den svære gummi saken ledningen går igjennom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sarlacc Posted September 19, 2006 Author Share Posted September 19, 2006 OK. Takk for svar. Det blei tog på meg i dag. Fikk f. ikke start. Ikke snakk om. Enten får den ikke gnist eller bensin... 'Rugga' på OVP, uten resultat. Får skjære opp ledningskappa til coilene og sjekke ledningene + bytte OVP i kveld. Hvordan sjekker jeg om Coilene gir gnist? Har ikke tilgang til annet enn multimeter. -Lars. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bska Posted September 19, 2006 Share Posted September 19, 2006 Hver coil gir gnist til to plugger. - Dra opp plugghetta og sett en plugg oppi. - Ta på deg en grei arbeidshanske og hold hetta slik at pluggen får jordkontakt i en av boltene på toppdekselet eller no. - Få hjelp av noen til å vri nøkkelen. Gnista ses og høres tydlig. Beveg gjerne på ledningene inn til coilen dersom det ikke er liv. Dersom du kinner mye blir motoren sur i masse bensin. Isåfall ta ut bensinpumperele'et (vanligvis et grønt rele på motsatt side av ECUen). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sarlacc Posted September 19, 2006 Author Share Posted September 19, 2006 OK - Jeg måtte ha det inn med teskje Tenkte for avansert. Oscilloskop f.eks. Hva er neste feilsøkingstips hvis jeg har gnist på alle (eller nesten alle) seks, OK OVP er satt inn og bilen fortsatt ikke starter? @edit: -OG jeg har nappa ut bensinpumpereleet, for å 'tørke opp'? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bska Posted September 19, 2006 Share Posted September 19, 2006 - Tvangskjøre bensinpumpa ved å laske over pluggen til bensinpumpe rele'et (pumpa starter og går uavhengig tenninga). Det kan være vanskelig å påvise vakkel. - Ta av pluggen på hjernen og ohm'e coil ledningene samt sjekke gjennomslag mot jord. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sarlacc Posted September 19, 2006 Author Share Posted September 19, 2006 Supert. - Har du tilfeldigvis skjema på ECU'en også - eller pinne nr, så jeg vet hvilke pinner jeg skal måle på (til coil'ene) - Har ikke hatt bensinpumpe releet ute enda, men det har vel flere enn to kontakter - hvilke skal kortsluttes i kontakten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sarlacc Posted September 19, 2006 Author Share Posted September 19, 2006 Og forresten... Er coil-ledningene spes utsatt for forvitring under dekselet og 'rundt svingen' til fuel-railet, og ingen andre steder? Andre steder jeg bør sjekke ledningsnettet for forvitring når jeg først står der med kniven? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bska Posted September 19, 2006 Share Posted September 19, 2006 - jeg har koblingsjema en eller annen plass, bare feilsøk du så tar vi resten etter hvert. - det er sjema på selve rele'et. Det er bare å laske sammen de to kontaktene som aktiviserer selve pumpa. - virker som isolasjonen blir sprø og knekker av der hvor kabelen blir god og varm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sarlacc Posted September 19, 2006 Author Share Posted September 19, 2006 OK. Har vært å skrudd litt. Tabbe nr. 1: Gjør alltid en - 1 endring av gangen , og se om det blir noen endring. Hvis ikke vet man (jeg) ikke *hva* som var problemet. Skikkelig treskalle. 1. Nappa ut batteriet for å komme til uten å rive i stykker noe 2. Tok ut bensinpumpe-releet, for inspeksjon. Fant litt svart (sot?) på ene beinet til sikringen(!?). Fått seg en smell en gang i tiden? Pusset av og satt inn sikring og rele. 3. Skrudde løs og bytta OVP. 4. Tok ut litt oppsamlet drit under batteri når jeg først hadde det ute. Vrir rundt tenningsnøkkel - og bilen starter på første slaget. Neppe noen sur motor der i gården! Begynte å bli mørkt ute (har ikke garasje), så å kutte i ledninger ved coil droppet jeg - denne gang. Konklusjon: Ettersom jeg begikk tabbe nr. 1, vet jeg altså ikke om det var bensinpumpe-releet eller OVP. Ergerlig. MEN - Bilen startet på varm motor etter noen minutter av, så problemet ser ut til å være løst. Synes også motoren gikk litt bedre , men det kan være ren innbilning. Feilkilde: Tja. Holder en knapp på bensintilførsel mer enn tenning. Får kutte opp en dag jeg har tid og tilgang til garasje for å se. Hva tror dere? Draget på full gass synes jeg fortsatt er litt 'rart'. Virker som den porsjonerer ut kraft rundt 3000 og ca 3750 (hvor kammen dreies). Er i allefall ikke jevn over hele registeret. Skal det være slik? Takk for nyttig hjelp og råd! Lars. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.