Jump to content

Sveising i Stavangerområdet?

Recommended Posts

Posted

jeg har behov for å få sveiset litt rust i bakre hjulbuer samt kanaler, og lurte i den anledning på om noen av dere vet om rimelige og dyktige sveisere i Stavangerområdet? Jeg er for tiden student med begrenset budsjett, så å foreslå lakkeringsverksteder og slikt er ikke nødvendig :)

På forhånd takk for all hjelp!

Posted

Både Biltema og Clas Ohlson selger sveiseapparat til 1000 lappen! Få tak i noen tynplater og prøv selv? Er bare øvelse som skal til sier de som sveiser selv.... Bruk vinteren til å sveise noen artige kreasjoner i garasjen, og gjør jobben til våren/ sommerern når det er en tørr periode!

M.

Posted

Cluet er at jeg håper på å få montert plastskjold og plastskjørt på bilen i løpet av året, av den grunn vil jeg helst få den rusten jeg vet om i sjakk først. Jeg kunne derfor tenke meg å få orden på dette så snart som mulig (og helst før desember)..

Jeg vet at det ikke er noe stort problem å finne folk som kan gjøre jobben, men jeg hadde håpet på å få fatt i noen med gode skussmål - ikke så mye vits i å få det gjort hvis det er like ille igjen om 1-2 år...

Jeg mener at min far har sveiseapparat, men når jeg har snakket om å få tatt rust på bilen min har han aldri foreslått at vi kunne gjøre det selv - ergo har jeg mistanke om at han ikke er så veldig gira på det :D

Posted

Sven Håkon,

- Skal du kjøpe noe selv så styr unna de billigste modellene. Du kjører MB fordi det er behagelig, fungerer og 'ser flott ut'. Tenk slik når det gjelder sveise apparat og fremtidige resultater.

- Rustsveising tar sinnsykt med tid og krever meget god tålmodighet. Dessverre er det slik: jo mere du roter i dritten - jo mer lukter det. Slik er rust på bil i norge. Det skal ikke så mange rusthulla til før det svarer seg å bytte hele deler (hjulbuer, nedre dørplate osv) dersom jobben skal gjøres skikkelig. Sveising funker kun i rent blekk/stål.

- Fastpris på rust sveising er som oftes "No Go". Hopp i det - gjør gjerne jobben selv. Det er ikke vanskelig (forutsatt utstyret er bra og det fungerer). I 1983 (!) byttet jeg halve hjulhuset + buene bak på W108'en (+ masse mer). Buene er fortsatt rustfrie selv om bilen trenger ny lakk.

- Vurder sandblåsing av småflekker/hull med ditto fibersparkling. Sveising er nokså grove greier. Området som berøres blir som regel mye større enn det man regnet med.

Posted

Jeg har i grunnen verken tid, tålmodighet eller utstyr til å gjøre dette skikkelig selv, så det er ikke noe jeg vil begi meg ut på med det første - jeg er av den oppfatning av at det er verre å ikke gjøre skikkelig arbeid enn å ikke gjøre noe i det hele tatt. Jeg vil ha ting gjort skikkelig slik at det varer minst like lenge som det har gjort til nå!

To av jekkfestene har blitt "midlertidig" utbedret ved hjelp av stålplast eller hva det nå heter - det har vært greit så langt, men nå som jeg skal dekke det til vil jeg ha det i orden.

Vet dog hva du mener om fastpris på slikt; Som oftest tyter det frem mer og mer etterhvert som man jobber med det.. Jeg pleier alltid å si at dersom man kan se rust på en bil så har den en del rust :D

Guest Thomas Kaarud
Posted

Har du hørt med en videregående skole? Resultatet kan faktisk bli helt supert om du bare forsikrer deg om at læreren er kyndig i faget. Selv fikk jeg sveiset bort rust på en 123 jeg en gang hadde på yrkeskolen i Tønsberg. Resultatet ble utmerket og sannsynligvis mye bedre enn jeg hadde fått på et verksted (de kan jo ikke bruke 4 mann og en hel uke på en slik jobb).

Guest Thomas Kaarud
Posted

Og ja, jeg glemte jo å nevne at det er så og si gratis, jeg betalte 200 kroner til klassekassen deres.

• 1 year later...
Posted
Sven Håkon' date='

- Skal du kjøpe noe selv så styr unna de billigste modellene. Du kjører MB fordi det er behagelig, fungerer og 'ser flott ut'. Tenk slik når det gjelder sveise apparat og fremtidige resultater.

- Rustsveising tar sinnsykt med tid og krever meget god tålmodighet. Dessverre er det slik: jo mere du roter i dritten - jo mer lukter det. Slik er rust på bil i norge. Det skal ikke så mange rusthulla til før det svarer seg å bytte hele deler (hjulbuer, nedre dørplate osv) dersom jobben skal gjøres skikkelig. Sveising funker kun i rent blekk/stål.

- Fastpris på rust sveising er som oftes "No Go". Hopp i det - gjør gjerne jobben selv. Det er ikke vanskelig (forutsatt utstyret er bra og det fungerer). I 1983 (!) byttet jeg halve hjulhuset + buene bak på W108'en (+ masse mer). Buene er fortsatt rustfrie selv om bilen trenger ny lakk.

- Vurder sandblåsing av småflekker/hull med ditto fibersparkling. Sveising er nokså grove greier. Området som berøres blir som regel mye større enn det man regnet med.[/quote']

Noen som vet om noe litteratur vedr. rustsveising ? evt. linker til sider med info ?

Coupé - prosjektet nærmer seg håndtering med MIG'en...