Guest T.K. Posted September 18, 2006 Share Posted September 18, 2006 Har kommet over en 290 Td 97 modell, 150 000 km. Er dette en bil å satse på? Svakheter? Vinterføre med antispinn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TEH Posted September 18, 2006 Share Posted September 18, 2006 Er'n rustfri så er dette en skikkelig arbeidshest. Fatter'n har en '98 og er meget fornøyd. Ingen rakett men den gjør jobben... Er bilen skodd med bra vinterdekk får du ingen problemer om vinteren. Svakheter foruten rust, må være bærekuler, endeledd og stabstagsforinger. Men dette er såpass billig og fikse at det er ingen grunn til å kalle det svakheter (synes jeg). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest T.K. Posted September 19, 2006 Share Posted September 19, 2006 Takk for svar. Det er sperre på bilen, hvordan fungerer dette. Har hørt at bilene kan være dårlige på vinterføre, stemmer dette. Bilen jeg har sett var slitt i ytterkant på det ene forhjulet, hva kan dette være? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TEH Posted September 19, 2006 Share Posted September 19, 2006 Jeg vil si at det er bare piss. Funker bra på vinterføre. Men det er ingen firehjulstrekker. Her kan du lese om de forskjellige typene sperrer og antispinn MB har. I ditt tilfelle blir det ASR eller ETS. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted September 20, 2006 Share Posted September 20, 2006 Takk for svar. Det er sperre på bilen, hvordan fungerer dette. Har hørt at bilene kan være dårlige på vinterføre, stemmer dette. Bilen jeg har sett var slitt i ytterkant på det ene forhjulet, hva kan dette være? Bakhjulstrekkere har den ulempen at de har noe mindre vekt over drivhjulene. Det fører til at du kommer deg noe dårligere fram. Hiv inn noen kanner med sant hvis du får problemer. Jeg har ikke hatt behov for det, selv etter 3 år med 124. 290n er en fin motor. Litt lite hester, men bra med moment og den går billig. Konstrkuksjonen er ganske annerledes enn tradisjonelle mb-motorer, da denne har stjernepumpe, mens alle de andre har rekkepumpe. I karakteristikk og forbruk kan 290 sammenliknes med cdi-motorene. En chip kan gi deg 160-170 hk og enda litt lavere forbruk om du vil det. Slitt ytterkant på det ene hjulet tyder på at noe er feil. Det kan være at forstillinga trenger å justeres, eller det kan være styrestag, bærekuler eller annet som er gåent. Neppe særlig dyrt å fikse, men du trenger minimum en forstillingskontroll (vanligvis 1000-1500 kroner). Jeg ville nok kontrollert forstillinga for slakk her og der, og muligens spandert på nye bærekuler og styrestag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tk Posted September 21, 2006 Share Posted September 21, 2006 Takk for utfyllende svar. Er det mye problem med rust? Hvordan er garantien etter at f.eks dørene er skiftet? Hvordan er det å chippe en såpass gammel bil - tåler den det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts