Jump to content

Polering etter lakkering

IAD

Recommended Posts

• 2 weeks later...

Hei,

Hvor lang tid bør det gå etter en lakkering for man kan polere overflaten?

Jeg har alltid fått beskjed om at jeg IKKE må bone og polere før tidligst 2-3 måneder etter lakkering. Dessuten så har jeg blitt fortalt at jeg kun kan bruke vann å vaske bilen i de 2 første ukene.

Er det forskjell på metallic og vanlig lakk, ettersom du Olav kunne polere bare timer etterpå??

Hei,

Hvor lang tid bør det gå etter en lakkering for man kan polere overflaten?

Jeg har alltid fått beskjed om at jeg IKKE må bone og polere før tidligst 2-3 måneder etter lakkering. Dessuten så har jeg blitt fortalt at jeg kun kan bruke vann å vaske bilen i de 2 første ukene.

Er det forskjell på metallic og vanlig lakk, ettersom du Olav kunne polere bare timer etterpå??

Det er det jeg har hørt også. Men det er riktignok maaaaange år siden.

Tidligere var det 1-sjikts lakk, og de var mere utsatt. I tillegg var det petroleumsbasert lakk, som trengte litt tid på å herde seg. I dag brukes for det meste vannbasert 2-komponent lakk. Altså ett lag med farge og ett med klarlakk. Den er ferdig herdet så fort den er tørr, og kan poleres direkte. Jeg forhørte meg med både lakkeringsverkstedet og bilpleiespesialister før jeg gikk løs på bilen min. Alle sa at det var bare å kjøre på. Jeg ble derfor forundret når det sto i media om Nagell-Erichsen som sparket sjåføren sin fordi han hadde vasket Maybachen hans. Jeg har vondt for å tro at Maybach (og andre biler produsert i 2006) er levert med lakk som ikke kan vaskes.

Dere som sikkert snakker med Inge ofte kan høre med ham om forskjellige typer lakk.

Tidligere var det 1-sjikts lakk, og de var mere utsatt. I tillegg var det petroleumsbasert lakk, som trengte litt tid på å herde seg. I dag brukes for det meste vannbasert 2-komponent lakk. Altså ett lag med farge og ett med klarlakk. Den er ferdig herdet så fort den er tørr, og kan poleres direkte. Jeg forhørte meg med både lakkeringsverkstedet og bilpleiespesialister før jeg gikk løs på bilen min. Alle sa at det var bare å kjøre på. Jeg ble derfor forundret når det sto i media om Nagell-Erichsen som sparket sjåføren sin fordi han hadde vasket Maybachen hans. Jeg har vondt for å tro at Maybach (og andre biler produsert i 2006) er levert med lakk som ikke kan vaskes.

Dere som sikkert snakker med Inge ofte kan høre med ham om forskjellige typer lakk.

Hadde han ikke også kræsjet bilen litt på den "vasketuren" ???

• 1 month later...

Har nettopp hatt bilen på lakkering hos BOS. De anbefaler å vente 3 uker med voksing. Lakken kan poleres umiddelbart etter lakkering, man skal imidlertid vente minst 3 uker med voksing. Dette skyldes at lakken må få tid til å gasse ut før man forsegler den med voks. Resultatet av å vokse lakken umiddelbart etter lakkering er at lakken blir uklar.

Nye Mecedeser (etter 04) leveres orginalt med nanoteknologi klarlakk. Såkalt ripebestandig klarlakk, denne er svært vanskelig å polere, klarlakken er faktisk hardere enn slipemidlene i tradisjonell polish.

Mirka sin T10 og  PPG Spp1001 er spesielt utviklet for Nanoklarlakk, og bør benyttes på denne lakken.

Hva voksing anngår er det ingen forskjell i fra tradisjonell klarlakk.

Hensin.

[ De anbefaler å vente 3 uker med voksing. Lakken kan poleres umiddelbart etter lakkering, man skal imidlertid vente minst 3 uker med voksing.

Dette stemmer helt med teknisk datablad til de fleste seriøse lakkleverandører.

Det forekommer ofte at nylakkerte biler slipes og polereres fra 1-24 timer etter lakkering er utført, for å fjerne støvkorn eller andre uregelmessigheter i klarlakken. Men for guds skyld vent noen dager/uker før dere pakker inn den nye lakken i tykke lag med forseglende voks. (virker forøvrig som det hersker en del begrepsforvirring mellom polering og voksing. :D)

Javel, jeg fikk ikke noen advarsler mot voksing. Derfor ga jeg den full pakke med voks og lakkforsegling. Men jeg var faktisk redd for at lakken ikke var ferdig tørket og at voksen ville sperre for den naturlige tørking/herding, og derfor spurte både lakkereren og en erfaren bilpleier først. Når det er sagt så merket jeg ikke noe negativt den tiden jeg hadde bilen. Bare at den var usedvanlig blank og klar i fargen. Nåværende eier er ofte innom her på forumet, og kan sikkert fortelle om det har skjedd noe med lakken nå.