Jump to content

Hakka 5 produsert 2408. Kan de brukes?

Recommended Posts

Posted

Hei. Har fått noen felger med hakka 5 - 205/55-16 jeg tenkte å kaste på 124'n for vinteren. Dekka er kun brukt 1 sesong. Masse dybde og pigger igjen.

Tror ikke de har blitt lagret innendørs,  men i en låve. Produseringsdaton er jo det jeg henger meg litt oppi her.

Vet at på papiret så burde de byttes etter 4-5 år uavhengig av mønsterdybde.

Men er det noen andre som har erfaringer rundt dette? 

Posted

6 år gamle dekk hadde ikke jeg satt på bilen min.

Helt ubrukte dekk med en slik alder vil nok også holde seg bedre enn dekk som faktisk er brukt.

Posted

Jeg ville nok ha vært svært skeptisk til disse, og trolig ikke satt de på bilen min. Men det du kan sjekke er om gummien fortsatt er myk, eller om den har blitt medium hard eller hard. Dersom gummien fortsatt er myk, da kanskje jeg hadde forsøkt de litt. Men er gummien medium hard eller hard, så hadde jeg på ingen måte satt de på bilen.

Posted

Dekk som er lagret mørkt og tørt skal ikke være noe problem normalt sett, da dekkene er brukt finnes det faktorer som kan forringe kvaliteten på de på tross av "riktig" lagring men jeg hadde satt de på, hatt i bakhodet at de er gamle og testet de ut litt.

Posted

Takk for gode tilbakemeldinger folkens :) Gummien er ikke spesiell hard. Men jeg prøver de på og får se når snøen kommer :)

Posted

Man kommer seg stort sett frem med det meste, og man klarer på et vis å stoppe med det meste også.. Men marginene er gjerne mindre med gamle dekk.

• 5 weeks later...
Posted

jeg har fortsatt dekk fra 2008 på 211- en, Hakka 5 med pigg som er gått langt.... De er ikke gode som nye, men piggene sitter i og de er jevnt slitt, så det er sannsynlig at de får en vinter til. Lite mønster gjør at de blir dårligere på snø, men piggene gjør en brukbar jobb på is (eller kanskje vi ikke hadde verken snø eller is i fjor her i lavlandet i Rogaland ?). Jeg mener hysteriet rundt alder på dekk er til dels usaklig,  mener det var en periode for noen år siden de piggfrie dekkene mistet egenskapene raskt, men tror også de er mer holdbare nå. 

Mener vinterdekk uansett har så svake egenskaper sammenlignet med gode sommerdekk, at hele vinter sesongen blir en crusing på tomgang med mye marginer.

Kjør med vett og prøv selv, God Vinter ! 

Posted

jeg har fortsatt dekk fra 2008 på 211- en, Hakka 5 med pigg som er gått langt.... De er ikke gode som nye, men piggene sitter i og de er jevnt slitt, så det er sannsynlig at de får en vinter til. Lite mønster gjør at de blir dårligere på snø, men piggene gjør en brukbar jobb på is (eller kanskje vi ikke hadde verken snø eller is i fjor her i lavlandet i Rogaland ?). Jeg mener hysteriet rundt alder på dekk er til dels usaklig,  mener det var en periode for noen år siden de piggfrie dekkene mistet egenskapene raskt, men tror også de er mer holdbare nå. 

Mener vinterdekk uansett har så svake egenskaper sammenlignet med gode sommerdekk, at hele vinter sesongen blir en crusing på tomgang med mye marginer.

Kjør med vett og prøv selv, God Vinter !

Takk til deg og dere andre for god tilbakemelding :) Fungert så langt. Kun fått prøvd de over torpafjellet en gang så langt, og det fungerte da fint. Ellers har det ikke kommet mye snø her i bunn av Hafjell dessverre.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...