FrodeS Posted October 9, 2014 Posted October 9, 2014 Tiden da foreldre kunne overføre bonus til barna er over for lenge siden, men finnes det fortsatt noen lure løsninger? Den vanligste løsningen er at bilen blir registrert på foreldrene, men da vil jo heller ikke barna opparbeide noen bonus. Bonusen gir rabatt på ansvars- og fullkaskobiten av forsikringen, mens delkasko ikke er knyttet til bonus, og da kan det bli veldig dyrt den dagen man står der og skal kjøpe seg en normal familiestasonsvogn, og trenger full kasko. Junior er 15 år nå, så det er jo fortsatt noen år til han kan ta lappen. Jeg fikk en pekepinn, der prisen for å forsikre en C220 cdi på rimeligste mulige måte var 4500 på meg, og over 5000 mer på en 18-åring med ellers samme data (20% startbonus). Er det selskaper som godtar at en forelder står som medeier og forsikrer bilen, mens hovedeier får bonusen? Andre lure grep?
Wicky Posted October 9, 2014 Posted October 9, 2014 Ring selskapet ditt, si at din sønn skal være deleier. på denne måten opparbeider han seg bonus etterhvert. Men han må vel være over 16 mener jeg...? Tror det enkleste er å ringe selskapene og sjekke med dem direkte...
Rudi Posted October 9, 2014 Posted October 9, 2014 vet at noen selskaper for noen få år siden kunne la foreldre stå som eier av bil og forsikring, med nota om at barn var bruker av bil, i det spesifikke tilfellet jeg husker var bilen forsikret med 75% bonus, og sønn sto som bruker av bil i noen år, da sønn skulle forsikre bil i eget navn senere kunne de gi 50% startbonus med grunnlag i skadefri kjøring med foreldres bil i 3 eller 4år... Hovedforfall ble og satt opp med minstetid fremover(tror det var 6mnd) så gikk opp til 60% bonus i inneværende år.
Asbjørn Posted October 9, 2014 Posted October 9, 2014 Beste er bare å ringe til forsikringsselskap og begynne å forhandle. Er bare å spille på korta sine og true om å gå til et annet forsikringsselskap, så er de fleste ganske medgjørlige. 50% startbonus om man har hatt forsikring på medeier som er en forelder er ikke urealistisk. Er absolutt ikke urealistisk å opparbeide seg bonus med forelder som del/medeier. Man må prøve å få til en avtale her.
Odin E Posted October 9, 2014 Posted October 9, 2014 Har selv undersøkt og kranglet litt med forsikringselskaper om dette. Den beste løsningen for meg er at 124'n står forsikret på fattern, flytter forsikringen når jeg blir 23 eller noe sånt. Vi fant ut at det man sparer på bonusoppbyggingen blir bare en brøkdel av det man betaler de første årene som fersk sjåfør. Ved bytte av selskap for noen måneder siden kom det nye selskapet med denne setningen: "Forsikringstager trenger ikke stå som eier av bilen, den som bruker bilen mer enn 50% skal ha forsikring i sitt navn." Hvilket navn som står i vognkortet er slik jeg har forstått det uvesentlig. Om dette står i loven eller om det er noen egne betingelser de har vet jeg ikke. Siden jeg har en gammel hiace som arbeidsbil og bruker denne mest, står 124'n fortsatt forsikret på fattern. En annen ting som vi fant ut er at veteranbiler med veteranforsikring er ikke mulig å bygg opp bonus med. Det er litt dumt da dette hadde vært en glimrende unnskyldning for å ha garasjen full Vet noen kompiser har foreldre som medeier og får rabatt pga. det. Tror de er hos gjensidige.
modzona Posted October 9, 2014 Posted October 9, 2014 Gjorde akkurat det samme som Odin. Og første bilen står enda på fadern. Spør vært år hvor mye han skal ha i for den. Men da han har pakkepris på forsikringen så vet han ikke presis hva den koster i året så har enda ikke betalt for den. Har hat den siden 2011. Etter at den ble min nr2 bil har den gått rundt i hele familien etter behov for ekstra bil til divs. Jeg har brukt å bytte forsikringsselskap hver 6 måned. Har da brukt å få øke bonusen med 10%.
FrodeS Posted October 9, 2014 Author Posted October 9, 2014 Så det er altså noen muligheter ennå. Selskapet mitt, terra, der jeg har vært i 14 år nå, mener at alt sånt er helt uaktuelt.
KennethJ Posted October 9, 2014 Posted October 9, 2014 Jeg tror egentlig banken din er et større problem enn selskapet, med tanke på at du vel shopper forsikringer gjennom banken..
modzona Posted October 9, 2014 Posted October 9, 2014 Kom på faktisk det at E260'n skulle kostet meg 16k på delkasko i mars 2011 da jeg var 20 og 20% bonus. Husker ikke hvilket selskap men hørte med flere og det var det billigste. Og da jeg var blitt 22 så kjøpte jeg 420'n i september 2012. If skulle da ha 17k på kasko og 20% bonus. Ganske utrolig hva "1.5år" kan gjøre.
modzona Posted October 9, 2014 Posted October 9, 2014 Joda men noen har også 23år. Men er tross alt 100k i forskjell i verdi på bilene og 120hk mer i 420'n.
Asbjørn Posted October 9, 2014 Posted October 9, 2014 Så det er altså noen muligheter ennå. Selskapet mitt, terra, der jeg har vært i 14 år nå, mener at alt sånt er helt uaktuelt. Er ingen grunner til å være lojale mot et slikt selskapet som ikke er fleksibelt mot trofaste kunder. Anbefaler deg til å ta ringerunden, kan hende det er flere tusenlapper å spare om du har mange forsikringer. Det er ikke rent få forsikringsselskap som er villige til å matche dagens forsikringer og gi deg et bedre tilbud. Jeg har erfaring med at Gjensidige kan være veldig fleksible
KennethJ Posted October 10, 2014 Posted October 10, 2014 Sistnevnte argument er nok tilfelle for en del selskaper, derfor bør man også sette selskapene opp mot hverandre titt og ofte.. Gjerne en gang i året.
FrodeS Posted October 10, 2014 Author Posted October 10, 2014 Selv om jeg har vært fast kunde hos Terra i 14 år nå, så har jeg ikke vært fast, sløv kunde. Jeg har ved flere anledninger tatt en lang runde med andre selskap, men ingen har greid å matche hittil. Nå har jeg mailet litt med Frende, ikke umulig at Terra ryker ut snart.
Tor Anton Posted October 12, 2014 Posted October 12, 2014 en under 18år har billigere forsikring enn en 18++, så lurt å sette på forsikring tidlig
Thomas Madsen Posted October 12, 2014 Posted October 12, 2014 Selv om jeg har vært fast kunde hos Terra i 14 år nå, så har jeg ikke vært fast, sløv kunde. Jeg har ved flere anledninger tatt en lang runde med andre selskap, men ingen har greid å matche hittil. Nå har jeg mailet litt med Frende, ikke umulig at Terra ryker ut snart. Frende var fortsatt 3000kr dyrere enn det jeg har hos Codan
KennethJ Posted October 12, 2014 Posted October 12, 2014 Codan ble enda dyrere enn Eika (Terra) for min del. Da jeg kjørte en seirøs runde på dette i desember i fjor ble Frende det klart billigste alternativet. I tillegg har jeg funnet ut at reiseforsikringen til Frende er helt fantastisk både hva gjelder dekning og effektivitet på saksbehandling
iNDiANER Posted October 27, 2014 Posted October 27, 2014 Dette er nok ikke aktuelt for alle, men jeg hadde lett-mc fra jeg var 15. Dum som jeg var forsikret jeg den ikke selv fra starten, men som 18-åring uten tidligere å ha hatt forsikring betalte jeg 1900 kr i året med delkasko. Nå har jeg tung sykkel som er bittelitt dyrere å forsikre, men greia er at du kan overføre bonus fra lett-MC og MC til bilforsikringer. Men ikke fra moped, som sikkert de fleste kjenner til. Mine foreldre har mao forsikret biler for meg hele tiden, da jeg fort fant ut at årsavgift og forsikring for MC-en kostet mindre enn tillegget jeg måtte ha betalt for å forsikre min 1998 C180 selv.... Nå får jeg også opparbeidet meg bonus
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now