Jump to content

Recommended Posts

Posted

Husker jeg i fjor kommenterte et debattinnlegg med at "Hvor ble det av at Frp skulle fjerne Årsavgiften på bil" fikk da til svar at det kommer når den nye regjeringen legger frem sitt statsbudsjett.

Ja, ja de har nå fjernet avgiften på campingvogn 1120,- pr. år, men avgiften på bil består, 2995/3490,-  Dette må være tidenes verste valgkamp bløff..........

Posted

Husker jeg i fjor kommenterte et debattinnlegg med at "Hvor ble det av at Frp skulle fjerne Årsavgiften på bil" fikk da til svar at det kommer når den nye regjeringen legger frem sitt statsbudsjett.

Ja, ja de har nå fjernet avgiften på campingvogn 1120,- pr. år, men avgiften på bil består, 2995/3490,-  Dette må være tidenes verste valgkamp bløff..........

Kjenner du til konseptet med en flerpartiregjering?

Vet du hva det vil si at det i tillegg er en mindretallsregjering?

Hvis ikke: Les

Hvis ja: Du burde vite bedre enn å trolle slik.

Nå skal det sies at de har gjort positive tiltak, og at det trolig kommer mer senere også.

Posted

Ok, så hvis du stemmer på et parti som ikke får igjennom ALT de har satt seg som mål så har du tapt ???

Er ikke det litt idiotisk tankegang ??

Nederlag ??? vel, selvsagt er det jo synd at det partiet man evnt stemmer på ikke vinner hele driten og sitter i flertall i regjeringen, men å si at nederlag svir fordi en mindretallsregjering ikke får gjennomslag for alt det håper på er vel å ta litt i.  Selv syntes jeg vel Frp har klart å "røske" litt i hverdagen til en del og får dem til å tenke litt på hva som kan gjøres annerledes osv fremover.

Posted

Nå kan man helt klart se at regjeringen går i en positiv retning kontra tidligere regjering.

Det var sikkert en del nedsnødde mennesker som tror at en mindretallsregjering kan oppføre seg som Kim, men de fleste er nok oppegående nok til å forstå at det ikke er slik.

Det er ikke slik at man kan gjennomføre alt for store forandringer over natta via et statsbudsjett heller, til det er faktisk spillerommet for lite.

Regjeringen velger å bruke det spillerommet de har på de sakene det er realistisk å få gjennom stortinget, og det må sies å være en bra ting.

Drivstoffavgiftene får en reell nedgang, det er flere steder redusert krav om bompengefinansiering, man er i god gang med å bygge opp infrastrukturfondet, man jobber for å redusere etterslepet på vedlikehold av samfunnskritisk infrastruktur.. (Det samme etterslepet som forrige regjering jobbet for å øke vet du..)

Det er en økt satsing på skole, og på politiet, påtalemyndigheten og fengselsvesenet.

Alt i alt vil jeg si at dette er et statsbudsjett som viser tydelig hvilken vei man vil gå.

Det er ellers ingen økning i bilavgifter heller, annet enn reguleringen for forventet prisstigning.

Det er for meg fortsatt en seier at vi har en regjering bestående av FRP og Høyre, dette er et langt bedre alternativ enn konstellasjonen mellom AP, SV og SP.. Regjeringen som opplevde å miste minst et regjeringsmedlem pga direkte korrupsjon!

Posted

Med 2 biler (hvorav 1 veteran neste år), og 1 campingvogn i mitt navn, så gir et evt. fritak for årsavgift på campingvogn ganske god uttelling i mine årsavgifter.

Om årsavgifta ellers blir stående stille, så betyr jo det i praksis en nedgang på ca. 2,3% for et snitt av folket.

En vesentlig reduksjon av omregistreringsavgiftene er da vel heller ikke feil?

I motsetning til de rødgrønne, som stort sett bare har økt og økt alt av bilrelaterte avgifter, så er det jo nå faktisk lagt opp til en ganske brukbar reduksjon på flere områder. Husk at avgifter som står stille i kroner og øre, de blir i praksis redusert pga. inflasjon.

Jeg har ikke stemt på FrP, men syns så langt at dette lover bra.

Noen grunn for harselas er det i hvert fall ikke.

Posted

Denne tråden ble startet for å gjøre karen, som var så sikker på at årsavgiften bortfallt/ble kraftig redusert bare de blå/blå fikk lagt frem sitt statsbudsjett, oppmerksom på at dette ikke stemmer, noe alle med litt forstand har skjønt hele tiden.

Og hvorfor ble ikke årsavgiften for MC tatt bort(1835,-)? Fordi staten tjener bedre på oss MC´ere enn på campingvognfolket som jo snart er en utdøende rase? Flere og flere av campingvognfolket går jo etterhvert over til bobil. Men jeg synes det henger dårlig på greip da en vogn veier fra ca 1000 kg og opp og brukes hele året og har opptil 4 hjul, mens en MC veier fra 150-200 kg, og sjelden har flere enn 2 hjul, og det er et fåtall som bruker MC på vinteren. Men er jo mere behagelig å redusere den nest minste avgiften. Nå er det jo snikinnført årsavgift for veteran, moped og traktor av de rød/grønne, med påskudd om at det er personskadeavgiften som betales igjennom den, en fin måte å bare øke den forsiktig så har "han stat" en melkeku til. Dette kunne de blå/blå fjernet.

Posted

Så fint for deg FrodeS. Hos meg som er trygdet setter de ned gjeldsfradraget fra 55% til 27%. En gjennomsnittlig  inntektsreduksjon for landets uføre og kronisk syke på kr 20.000,- pr år sier de som har regnet på det. De blå/blå vet jaggu hvor de skal hente pengene fra.

Posted

Nå får du vel samtidig en kompensasjon for denne reduksjonen de neste to årene?

Det er vel også enda bedre muligheter for uføre til å jobbe litt uten å tape penger på dette?

Ellers er jo hele konseptet med at man får fradrag for gjeldsrenter på trynet, det burde over tid vært avviklet for alle.

Posted

Nå får du vel samtidig en kompensasjon for denne reduksjonen de neste to årene?

Det er vel også enda bedre muligheter for uføre til å jobbe litt uten å tape penger på dette?

Ellers er jo hele konseptet med at man får fradrag for gjeldsrenter på trynet, det burde over tid vært avviklet for alle.

Neste 3 år, men det hjelper veldig lite når man har et huslån, det klarer jeg ikke å betale ned de neste 3 år. Det skulle vært noen andre som fikk redusert inntekten med 20.000 kr pr. år.... Andre streiker jo for 10 øringer....
Posted

FrP har nok fulgt Høyres råd og gitt til de rike. En fin gavepakke for de med mye formue.

De fjerne skatteklasse 2, innfører skatt på uføretrygd, isteden for å fjerne NRK lisensen fryser de den bare, ingen incentiv for at hybrid biler skal få lavere avgift og heller ikke gjort noe vedrørende tanken på å fjerne mva for leasing av el-bil.

De har også foreslått å endre leasing til 4 år som minimum, og høyere verditap første året, for å gjøre det mindre attraktivt å lease (forstå det den som kan)

Posted

Neste 3 år, men det hjelper veldig lite når man har et huslån, det klarer jeg ikke å betale ned de neste 3 år. Det skulle vært noen andre som fikk redusert inntekten med 20.000 kr pr. år.... Andre streiker jo for 10 øringer....

Du har fått med deg når dette ble vedtatt?

Det var faktisk den rødgrønne røra som vedtok ditt økonomiske tap, mens dagens regjering har kommet med kompensasjonen.

Posted

Jada og det var en reform som ble startet i 2001 av Bondevik2 regjeringen, og vedtatt av et samlet storting i 2007. Og de rødgrønne vedtok ikke at gjeldsfradraget skulle strammes inn fra 55% og ned til 27%, det klarte den blå "smørja" veldig godt selv. Og det er vel her skoen trykker. Men nå er jo dette bare et forslag til statsbudsjett så vi får håpe V/Krf kan hindre noe av galskapen :)

Posted

Nå burde jo som sagt uansett fradraget for gjeldsrenter egentlig fjernes for alle, et slikt fradrag stimulerer til økt låneopptak..

Økt låneopptak anses for å være et problem i dagens Norge.

Posted

Snakker om å vri ting i riktig retning  :? . Useriøst av NAF.

De rød-grønne endret volum-avgiften til co2-avgift. Utover det er det teknologien som har ført til biler med lavere utslipp, og derved lavere avgift. Dette har vært tatt opp som et "problem", da det totalt sett har gitt lavere avgifter.

Den ensidige fokuseringen på kun co2-utslipp, har gjort at biler med langt høyere utslipp av andre skadelige avgasser har blitt favorisert.

Posted

Alle som har lest Frp sitt program vet at det ikke er noe for folk flest. Effekten av deres politikk er mer og bedre til de få som har mye, og mindre til de som har det vanskelig.

AP er ikke noe jeg liker, men de er flinkere til å passe på hvermannsen.

Jeg er glad for hevingen av ebay-grensen:) men det forstår jeg godt at norske nipsbutikker er sinte på.

Posted

Alle som har lest Frp sitt program vet at det ikke er noe for folk flest. Effekten av deres politikk er mer og bedre til de få som har mye, og mindre til de som har det vanskelig.

Hvem er "folk flest" i din verden?

Det er en rekke tiltak så langt som er til beste for folk flest..

Det er gjort en viss reduksjon i bompengeinnkreving (folk flest kjører dessverre forbi bomstasjoner), det gjøres greiere å handle over nett (ja, folk flest gjør vel dette?)

Det er i realiteten foreslått avgiftskutt på drivstoff (ingen indeksregulering=reduksjon), folk flest bruker vel drivstoff også?

Justissektoren styrkes, dette trodde jeg faktisk kom folk flest til gode, men det kan jo hende jeg tar feil.

Det er mer å ta av.

Forbehold for det jeg skriver her er selvsagt at forslaget til statsbudsjett blir vedtatt uten vesentlige endringer.

Posted

Og den ene av mine 2 MC er 29 år, den andre er 23 år. Så da ser du hvor jeg ligger når det gjelder kostnad på slike ting :) Ikke kunne jeg tenke meg å kjøpe ny MC, og heller ikke snøscooter, segway, eller påhengsmotor  8)

Posted

I motsetning til de rødgrønne, som stort sett bare har økt og økt alt av bilrelaterte avgifter, så er det jo nå faktisk lagt opp til en ganske brukbar reduksjon på flere områder. Husk at avgifter som står stille i kroner og øre, de blir i praksis redusert pga. inflasjon.

Snakker om å vri ting i riktig retning  :? . Useriøst av NAF.

Åja er det å komme med faktaopplysninger å "vri ting"? Får jo inntrykk her av at de rød/grønne bare har lagt på bilavgiftene, mens de blå har redusert avgiftene. Og så er det det motsatte som er fakta  :lol:
Posted

Åja er det å komme med faktaopplysninger å "vri ting"? Får jo inntrykk her av at de rød/grønne bare har lagt på bilavgiftene, mens de blå har redusert avgiftene. Og så er det det motsatte som er fakta  :lol:

Hvilken avgift reduserte de rødgrønne?

Jeg skal la deg legge frem det du mener er korrekt, siden du kommer med påstanden kan du vel også dokumentere den?