Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei

Dette gjelder en 230e w123.  1983 modell:

Regnr:XV36298

Situasjonen:

Etter og ha stått et mnd grunnet ødelagt injektorrør til cylinder 1, fikk jeg endelig tak i et rør som passet. Dette var riktig nok fra en 190 cosworth men røret passet til min motor.

Monterte på dyser og rør til resterende cylindere. Startet så motoren. La merke til at den var veldig tungstartet. Den hostet og slet med å stabilisere seg de første sekundene før den fikk "normal" tomgang. Den går riktignok litt ujevnt, men ved svakt gasspådrag så registrerte jeg svak vibrasjon. Dette ga seg ved høyere turtall. Lot bilen stå i 20 minutter før jeg skrudde av. Da registrerte jeg en ettertenning. Dette har bilen aldri gjort før. Startet motoren igjen og da var den like tungstartet som når den var kald og slet med å stabilisere seg.

Spørsmål:

Noen som har noe inspill på hvordan jeg kan feilsøke/eliminere dette problemet?

Bør jeg bytte injektorer eller kjøpe injektorrør som er tilpasset min bil?

Er problemene jeg beskriver skadelig for motoren? Vil ikke slite motoren unødvendig med feilsøking..

Mvh

Martin

Posted

Kan hjølp deg litt påvei :)

De att den va litt tungstarta e ikke nokka å bekymer se over, husk nor du tok kav røre, så laga du luft i systeme, de må få kom se ut.

Å normalt som fuska di litt nor man har hatt av ett drivstoff rør/slange. (men bare litt ein litta stund)

Vest att røre ikke e identisk me de du tokk av, så ha e vella fått tak i ett som e identisk.

Nor e mein identisk, så snakke e om total lengden (vell ha utspæll på volume inni røre)

Før all røran, vest man ræta di ut, e like lang, så vest de enoka som ikke stæm her, så kan dæ gi ett lite utspæll på gangen.

Ang injektoran, lott du injektorn stan åpen før ver å vind? va de nokka som va åver som gjort att den va tætt?

Før dæ kan eir litt inni injektorn, å dæ e ikke dæ bæste i verden.

Ettertenninga, sjekk basic stuff. Sjekk pluggan, ohm prluggledningan, sjekk førdelar å rotor å ohm coiln.

Håpe dæ hjølpe litt, å att de e ein litn start :)

Posted

Takk for svar!

Har løst problemet med at den var tungstartet og vibrerte samt ettertente. Var nok luft i systemet. Skrudde av injektorrøret og presset luftfølerplaten ned forsiktig flere ganger. Da hørte jeg det piplet luft ut av bensinfordeleren. Gjorde slik til det ga seg, skrudde på injektorrøret og startet bilen. Startet på sekundet, vibreringen var borte og den ettertente ikke når jeg skrudde den av.

Den går fortsatt litt ujevnt på tomgang, men det gjorde den før jeg byttet injektorrør også. Derimot går den jevnt og fint når motoren er kald. Noen som har noe inspill på det?

Motoren har jevn kom på alle cyl og oljetrykket er stabilt på 2,1 bar ved tomgang og 3+(Måleren stopper på 3) ved pådrag. Så er det klartgjort :).